MONSTRUM IZ SVEMIRA: Naučnici otkrili najveću crnu rupu koja guta sve pred sobom, a sve zanima samo jedno!
Foto: Profimedia, Foto: Profimedia

PRONALAZAK KOJI MENJA SVE

Astronomi su otkrili najudaljeniju "supermasivnu" crnu rupu koja je da sada poznata nauci.

Crna rupa je udaljena 13 milijardi svetlosnih godina, a ono što mi vidimo je zapravo njen izgled od pre samo 690 miliona godina posle Velikog praska.

Ona je 800 miliona puta veća od našeg Sunca, a do te veličine je uspela da dođe za kratko vreme nastanka Univerzuma.

Ova relikvija iz ranog Univerzuma privlači materijale u centar galaksije - označavajući ih kao takozvani kvazar.

Materija kao što je gas, pada na crnu rupu, formira izuzetno vruću masu materijala oko sebe poznatog kao akretni disk.

"Kvazari su među najsjajnijim i najdaljim poznatim nebeskim telima i ključni su za razumevanje ranog Univerzuma", rekao je ko-autor Bram Venemans sa Instituta za astronomiju Maks Plank u Nemačkoj.

Ovaj kvazar je zanimljiv jer dolazi iz vremena kada je svemir bio star samo 5 odsto u odnosu na svoju trenutnu dob.

U to vreme, kosmos je počeo da izlazi iz perioda poznatog kao mračno doba - neposredno pre nego što su se pojavile prve zvezde.

"Prikupljanje sve ove mase za manje od 690 miliona godina predstavlja ogroman izazov za teorije supermasivnog porasta crne rupe", rekao je koautor Eduardo Banados iz Karnegi Instituta za nauku.

Otkrivanje masivne crne rupe tako rano može da pruži ključne naznake o uslovima koji su obilovali kada je Univerzum bio mlad.

Neočekivano otkriće zasnovano je na podacima nabavljenim iz opservatorija širom sveta.

Kurir.rs/ BBC

POGLEDAJTE BONUS VIDEO:

Spektakularna šetnja svemirom! Astronaut NASA ledbi, a Zemlja mu kao na dlanu!