DOBRO ZVUČI, ALI U PRAKSI I NIJE BAŠ TAKO... Najkorisnije pravilo u Srbiji, ali na papirima
Foto: Marina Lopicic

Teško do refundiranja

DOBRO ZVUČI, ALI U PRAKSI I NIJE BAŠ TAKO... Najkorisnije pravilo u Srbiji, ali na papirima

Društvo -

BEOGRAD - Pacijenti kojima nije omogućeno da dijagnostički pregled obave u državnim zdravstvenim ustanovama u zakonskom roku od mesec dana, teško mogu da nadoknade novac koji za tu uslugu daju nekoj privatnoj ustanovi.

Iako im zakon to omogućava, u praksi je teško da od Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje refundiraju troškove koje su imali, pre svega jer državne zdravstvene ustanove nerado izdaju potvrde da nisu mogle da prime pacijenta u zakonskom roku.

Takva državna ustanova, naime, dobija manje novca od RFZO, taman toliko koliko je pacijent morao da plati privatnoj zdravstvenoj ustanovi.

Najviše žalbi žena

Predsednica Udruženja građana "Roditelj" Dragana Soćanin kaže da su iskustva žena koje su se njima obraćale različita i da su najviše poteškoća imale da ostvare prava vezana za reproduktivno zdravlje.

U manjim sredinama pacijente zbog kvara ultrazvuka, rendgena, nedostatka reagenasa za laboratorijske analize, upućuju najčešće u neku drugu, takođe državnu zdravstvenu ustanovu udaljenu, ali često udaljenu i po 40, 50 kilometara, bez obzira što takva usluga može da se uradi kod privatnika koji je na nekoliko koraka od doma zdravlja.

Od početka godine 292 zahteva za refundiranje

"Mi insistiramo da se takva pitanja ne postavljaju. Žena u reproduktivnom periodu ima pravo da ide na redovne ginekološke pregleda i da joj se zakaže u roku od 30 dana, a ako ne može u državnoj ustanovi onda kod privatnog ginekologa i nakon toga da refundira novac. Istina je da mi plaćamo RFZO, a idemo privatno kod ginekologa", kaže Soćanin.

Prema Pravilniku RFZO, refundacija novca nije moguća za dijagnostičke procedure za koje postoji zvanična lista čekanja, a to su skener i magnetna rezonanca. U Republičkom fondu za zdravstveno osiguranje kažu da su od početka godine imali 292 zahteva za refundiranje i da je pacijentima na taj način isplaćeno 1.491.332 dinara.

Šta ako ustanova odbije da izda potvrdu

"Ukoliko to nije moguće, zašitinik prava osiguranih lica će dostaviti pisani odgovor RFZO koji se smatra dokazom, umesto potvrde zdravstvene ustanove, o razlozima zbog kojih osigurano lice nije primljeno na pregled", navode iz RFZO. Inače, da bi ostvarilo pravo na refundaciju troškova, osigurano lice podnosi zahtev matičnoj filijali (obrazac REF 1) i neophodno je da podnese potvrdu zdravstvene ustanove (odnosno pisani odgovor zaštitnika ako ustanova nije htela da izda potvrdu), uput izabranog lekara, originalni račun o plaćenom pregledu i medicinsku dokumentaciju.

Ukoliko filijala utvrdi da je zahtev za refundaciju osnovan, novac će osiguranom licu biti vraćen u visini stvarnih troškova, uz umanjenje za iznos participacije, ako osigurano lice ima obavezu plaćanja participacije za pruženu uslugu.Kada nadoknadi novac osiguranom licu RFZO umanjuje za taj iznos prenos sredstava zdravstvenoj ustanovi koja nije pružila uslugu u roku od 30 dana.

OVO MORATE DA ZNATE: Najkorisnije pravilo u Srbiji za koje niste čuli, a uvek može da vam zatreba

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track