BEOGRAD - Flaše votke u ambalaži „vašoj bebi s ljubavlju“, „smrznuti dinosauri“, „toalet-papir s ukusom kamilice“, paradajz „seri“, knjiga koja je „bes celer“ - ovo su samo neki od artikala koji su u 2014. godini nuđeni potrošačima u Srbiji.- Bilo je i primera robe iz budućnosti, na ambalaži je kod stavke „datum proizvodnje“ napisan dan koji se još nije desio. Ovo, kao i druge bizarnosti, mogu biti greške, ali mogu biti i svestan pokušaj manipulacije - kaže za Kurir Goran Papović, predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS).
Jeftinije, a skupljeMeđutim, prema njegovim rečima, te sumnje ne postoje kad je reč o prevarama prilikom takozvanih akcija i sniženja.- U 2014. godini potrošači su nam najčešće slali fotografije takozvanih lažnih akcija. Naime, bilo je slučajeva da je stara, precrtana cena, napisana malim slovima, i do sto-dvesta dinara niža od nove. A bilo je onih još gorih gde je pisalo: „Akcija. Svega 80 dinara“, a pored je malim slovima bila napisana stara cena - 79,9 dinara. U ovakvim slučajevima sigurno nije reč o grešci, već o pokušaju svesne manipulacije i želje da se potrošač dovede u zabludu - navodi Papović.
Pokvareni proizvodiKao i prethodnih godina, potrošači su na rafovima nalazili i pokvarene i nehigijenske namirnice.- Potrošači su se najviše žalili na užegli keks, kikiriki i suvo voće. Mnogo problema prijavljeno je i u vezi s hlebom, u kojem su potrošači nalazili rep od pacova, spajalice, ostatke od vreće za brašno i slično. Međutim, bilo je i primera nalaženja bubašvabe u tegli krastavca i ženskog veštačkog nokta u ajvaru - navodi Papović.
No, kako Papović kaže, niko od ovih potrošača nije dobio odgovarajuću naknadu štete.- Ovakve stvari se vrlo teško dokazuju jer se proizvođači vade da im konkurencija podmeće. U najboljem slučaju dobiju drugi paket proizvoda i to je to - zaključuje Papović, koji navodi da je neophodna kontinuirana inspekcija na terenu.
U odeljenju za opšti nadzor Sektora tržišne inspekcije kažu da će i tokom 2015. vršiti kontinuiran nadzor trgovaca kako bi pokušaja prevara bilo što manje.
ČinjeniceNA ŠTA SU SE POTROŠAČI NAJVIŠE ŽALILI U 2014.- na trgovce koji rade na crno- na neizdavanje računa- na neisticanje cena- na neobaveštavanje potrošača u vezi s reklamacijom u zakonskom roku- na lažne akcije- na kvalitet robe- na razne predmete u hrani- na cene mobilnih telefona
BrojkeVISOKE KAZNE- 6.250 prijava podneto tržišnoj inspekciji u 2014.- 5.400 postupaka vodi se na osnovu podnetih prijava- 538 zahteva podneto za pokretanje prekršajnog postupka- 2.000.000 dinara maksimalna kazna za pravno lice- 25 odsto trgovaca nije oglašavalo sniženja po zakonu