„Riversimpl“ priprema javno testiranje „raze“
Foto: FT

Automobilska industrija

„Riversimpl“ priprema javno testiranje „raze“

Financial Times -
Prototip vodoničnog automobila spreman za fabričku proizvodnju uskoro će se naći pred kritičarima, a 20 ljudi dobiće ekskluzivno pravo da ga provoza

Prve udarce u borbi između vodoničnih i električnih automobila razmenili su giganti „Tojota“ (Toyota) i „Tesla“, ali izazov je prihvatila i jedna mala startap kompanija iz Velsa.„Riversimpl muvment“ (Riversimple Movement) iz Landrindod Velsa već 15 godina radi na projektu vodoničnih gorivih ćelija, a sad je spreman da ode korak dalje. U narednoj fazi predstaviće prvi prototip koji je spreman za fabričku proizvodnju i ispunjava sve zakonske propise, i započeti njegovo javno testiranje.Sledeće jeseni će oko 20 ljudi dobiti priliku da se provoza u „razi“ (Rasa), automobilu napravljenom od ugljeničnih vlakana. Pomalo neobičnog izgleda, s blatobranima koji pokrivaju zadnje točkove i leptir-vratima, ovaj model ima četiri elektromotora i može da pređe skoro 500 km pre ponovnog punjenja rezervoara.„Naš cilj nije ekološko tržište. Želimo da naš automobil izgleda dobro“, kaže Hjugo Spauers (Hugo Spowers), koji je osnovao kompaniju 2001. godine.„Riversimpl“ je sebi zacrtao težak put. Vodeći svetski proizvođač automobila „Tojota“ polaže velike nade u tehnologiju vodoničnih gorivih ćelija i model „miraj“ (Mirai), predstavljen krajem 2014, koji košta 66.000 funti. Ova tehnologija ima sve ekološke prednosti električnih vozila, uz brže punjenje rezervoara i duže rastojanje koje automobil može da pređe pre naredne dopune.Ipak, u automobilskoj industriji mnogi sumnjaju da vodonik može postati dominantan izvor energije. Vozila na vodonični pogon - u suštini električna vozila s rezervoarima za gorivo - suočavaju se sa sve žešćom konkurencijom konvencionalnijih automobila s nultom emisijom štetnih gasova, kao što su potpuno električna vozila s litijum-jonskim baterijama ili plagin hibridi.Prvi korisnici vodoničnih automobila imaće i mali izbor kad je reč o dopuni goriva. U Velikoj Britaniji postoji samo 14 pumpi za vodonik - pri čemu nisu sve dostupne za opštu upotrebu - mada je vlada odobrila sredstva za još 12.Maloprodajna cena prvih proizvedenih modela, kao što su „miraj“ ili „Hjundaijev“ (Hyundai) „ix35“, dvostruko je viša od prosečne cene novog automobila, pre svega zbog skupih sklopova gorivih ćelija koje proizvode električnu energiju iz vodonika i kiseonika. Kritičari takođe ukazuju na nisku energetsku efikasnost gorivih ćelija u odnosu na litijum-jonske baterije. „Riversimpl“ je pokušao da prevaziđe ta ograničenja tako što je projektovao aerodinamični dvosed koji je težak samo 580 kg - otprilike kao polovina konvencionalnog malog automobila. Model „raza“ ima u točkovima četiri električna motora, koji mogu da sačuvaju preko 50 odsto kinetičke energije kočenja - mnogo više nego obični regenerativni kočioni sistemi. Ta energija skladišti se u superkondenzatorima, koji obezbeđuju najveći deo snage potrebne za ubrzanje, što znači da je dovoljan samo jedan mali sklop gorivih ćelija od 8,5 kW i jedan rezervoar za vodonik od 1,5 kg da performanse automobila ne budu dovedene u pitanje.„Raza“ ima svojih ograničenja. Mala je i maksimalna brzina joj je samo oko 96 km/h, mada je postiže za zavidnih 10 sekundi. Ipak, ovaj model je i projektovan za jednu konkretnu svrhu - namenjen je lokalnoj vožnji, u prečniku od oko 40 km od najbliže pumpe za vodonik. „Riversimpl“ ne samo da samostalno proizvodi automobil zasnovan na tehnologiji koja se još nije dokazala na masovnom tržištu već nastoji da to postigne po ceni koja bi odgovarala ukupnom trošku vlasništva nad običnim „Folksvagenovim“ „golfom“ dizelašem, najprodavanijem modelu automobila u Evropi. Iz kompanije kažu da to ne bi bilo moguće ako bi na prodaju ponudili samo automobil. Umesto toga, ponuda će biti slična ugovorima koji se potpisuju sa operaterima mobilne telefonije - fiksna mesečna naknada za korišćenje automobila plus tarifa za pređene kilometre - a trajanje ugovora bilo bi od jedne do tri godine. Spauers smatra da će takav poslovni model biti uspešan, budući da se proizvođači obično domognu samo 40 odsto prihoda od automobila tokom njegovog životnog veka.Poslovni model „Riversimpla“ predviđa životni vek automobila od 15 godina, tokom kojih bi kompanija mogla da ubira sve prihode, pošto bi ugovor o uslugama obuhvatao gorivo, osiguranje i održavanje.„Sve ide preko nas“, kaže Spauers, mada kompanija još nije donela konkretnu odluku o tarifi.„Riversimpl“ trenutno pregovara s velškim vlastima o izgradnji male fabrike kapaciteta 5.000 automobila godišnje, što je deset puta manje od najvećeg proizvodnog pogona „Nisana“ (Nissan) u Velikoj Britaniji, koji se nalazi u Sanderlendu.Kompanija je dobila bespovratna sredstva od EU u iznosu od dva miliona evra, kojima će se finansirati testiranje vozila, a delom i izgradnja nove stanice za dopunu goriva.„Raza“ je dobila ime po izrazu „tabula raza“ (neispisana tabla), što je, kako kažu u kompaniji, najbolji opis njihovog pristupa proizvodnji automobila. Delovi koji se koriste u proizvodnji ne biraju se po ceni, masi ili snazi, već po tome kako bi mogli da utiču na poslovni model.Andy SharmanMotor Industry Correspondent

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track