Foto: Dragana Udovičić

Tanja Mandić Rigonat o ekspanziji čuvenog komediografa

Nušićeva dela su slika našeg mentaliteta!

I kad se smejem njegovim likovima ili komedijskim situacijama, ja ih se i plašim, u suštini su mi jezivi jer predstavljaju realni život

Pop kultura
> 00:00h
Sve je isto, samo njega nema... Branislav Nušić FOTO:
Ožalošćena porodica, Madlenijanum FOTO:
Hajduci, Dadov FOTO: Dragan Kadić
Sumnjivo lice, JDP FOTO: Marina Lopičić
Gospođa ministarka, „Boško Buha“ FOTO: Marina Lopičić
Gospođa ministarka, Narodno pozorište FOTO:

Kao da je danas pisao. Teško da postoji pozorišna scena u Srbiji koja na svom repertoaru trenutno nema bar jedno delo Branislava Nušića. Čini nam se da je ovaj slavni komediograf danas aktuelniji nego ikad. Publika samo u Beogradu ima prilike da gleda po nekoliko verzija čuvene „Gospođe ministarke“ (Narodno pozorište i „Boško Buha“), „Sumnjivog lica“ (JDP, Zvezdara teatar i Slavija), „Pokojnika“ (JDP i Narodno pozorište), „Ožalošćene porodice“ (Madlenijanum), a prisutna su i njegovi manje poznati tekstovi „Tako je moralo biti“ (JDP), „Amerikanac u Beogradu“ (Slavija) i „Hajduci“ (Dadov). 150 godina od rođenja Rediteljka Tanja Mandić Rigonat, koja je u „Buhi“ postavila neobično čitanje slavne Živke ministarke s Goranom Jevtićem u glavnoj ulozi, govori o ovom velikom piscu, koji se rodio pre 150 godina.

- Aktuelnost Nušićevog dela progresira kroz vreme. On je ne samo naš savremenik nego svevremenik. Genijalni pisac šibao je svojim britkim komediografskim perom po Srbiji svog vremena, koja je, paradoksalno, i naša Srbija danas. Slikao je društveno zlo. Izvrgao je ruglu rđave strane društva, humorno raskrinkao palanački mentalitet, carstvo banalnosti, malograđane, birokratiju, ludilo vlasti, vlastohleplja i kao Gogolj poturio je vremenu u kojem je stvarao ogledalo koje poručuje: „Nije ti ogledalo krivo ako ti je njuška gadna“. To ogledalo nije se razbilo ni do danas, samo što smo danas, kad se u njemu ogledamo, još iskrivljeniji, suroviji, ružniji - tvrdi Mandićeva.

Opasni likovi Nušićevo delo, kaže rediteljka, tokom decenija sraslo je s nama: - Izgovaramo replike iz njegovih komada i često i ne znamo njihovo poreklo, neke pojave iz života ili ljude lako okarakterišemo i jednostavno kažemo: ovo je kao iz Nušićeve komedije, ovo je Nušićev lik ili ovo nema ni kod Nušića. Dao nam je šifre da brže zapažamo izvitoperenje, društvene i ljudske devijacije, slabosti, mentalitetske matrice. Njegovo delo za mene je svojevrsni društveni psihogram. I kad se smejem Nušićevim likovima ili komedijskim situacijama, ja ih se i plašim, u suštini su mi jezivi jer pokazuju neverovatnu društvenu vitalnost, zauzimaju velike prostore realnog života, porasli su kroz vreme, decenije, dvadeseti vek, raširili se i kroje nam danas stvarnost po sopstvenoj meri. Ti likovi, zahvaljujući svom broju i apetitu svojih želja, mestu u društvu koje zauzimaju, moći koju imaju, nisu bezazleni već opasni, oni nam kroje „žanr“.