Foto: Profimedia

Iz priloga izveštaja vojnih komisija

PAD HELIKOPTERA: Bolja vidljivost na Batajnici nego na Tesli u času pada

Pilot Mehić insistirao da sleti kod VMA ili na Batajnicu, a ne na aerodrom u Surčinu

Društvo
> 00:00h

Odluka da helikopter sleti na aerodrom „Nikola Tesla“ umesto na helidrom VMA doneta je jer je to bila „sigurica“, pošto se meteo-situacija oko VMA usložnjavala, piše u prilozima izveštaja komisija o padu helikoptera, koji su sinoć objavljeni na sajtu Ministarstva odbrane. U izjavi generala Predraga Bandića navedeno je da smatra opravdanim usmeravanje sletanja helikoptera na „Nikolu Teslu“ jer je to „sasvim optimalno rešenje“. Bandić je naveo i da je helikopter imao goriva da sleti na Batajnicu ili da u slučaju odustajanja ode i na „Moravu“ u Lađevcima. U izveštaju nedostaje deo tačke tri, tačke četiri, pet i deo tačke šest Bandićeve izjave. U transkriptima se navodi da je u 21.37 pilot Omer Mehić nakon insistiranja da sleti na helidrom VMA prihvatio da se preusmeri na aerodrom „Nikola Tesla“ i zatražio podatke za sletanje tamo. Mehić je nešto ranije generalu Bandiću poslao poruku da sleće na VMA i da traži da posle ide na Batajnicu, ali je ipak odlučeno da mesto sletanja bude Surčin i medicinske ekipe za prihvat su prebačene na aerodrom. U istim prilozima navedeni su i meteorološki parametri za Beograd, Batajnicu i Kraljevo, iz kojih se vidi da je u 22 sata u Batajnici vidljivost bila dva kilometra, a u Beogradu, dakle na aerodromu u Surčinu, tri kilometra. Međutim, sledeći podatak (a podaci su vađeni na svakih pola sata) pokazuje da je u 22.30 situacija drastično pogoršana u Beogradu i da je vidljivost u trenutku pada spala na 1,5 km, dok je na Batajnici ostala na dva km. Na oba mesta je bila sumaglica. Pola sata kasnije zabeleženo je da je vidljivost u Beogradu svega 0,8 km i da je pala magla, dok je u Batajnici 1,5 km i sumaglica. U izjavi potpukovnik Miroslav Zečević naveo je da meteorološki minimum za pilota predstavlja minimalne vrednosti visine oblaka i vidljivosti orijentira pri kojima se pilotu dozvoljava poletanje i sletanje i da se za svakog određuje na osnovu osposobljenosti. Za Mehića parametri oblaka/vidljivost bili su 60m / 800 m. Mehić je trenažu za letenje u navedenim meteo-uslovima obnovio 11. 3. 2015. Prilozi imaju 274 strane, a izostavljeni su dokumenti za čije objavljivanje GŠ nije dao saglasnost. (J. S. S.)