Uživali smo u njima
7 automobila koje smo vozili u SFRJ
Pojedini četvorotočkaši bili su toliko popularni u našoj zemlji da su menjali živote Jugoslovena
> 17:54h
„Fića“: Nacionalna klasa 1. Automobil „zastava 750“ sklapan je u Kragujevcu od 1960. do 1985. godine i bio je najpopularnije vozilo na našim prostorima Fića je auto na kojem je Jugoslavija naučila da vozi! U proleće 1953. godine predstavnici italijanske automobilske industrije dolazili su u Kragujevac da se raspitaju da li bi u radionicama Zavoda „Crvena zastava“ mogli da se proizvode automobili, ali im je direktor - koji će kasnije dobiti generalski čin - rekao da ga to ne zanima. Slučaj je udesio da istog dana dođu i Amerikanci sa istom idejom - automobilska industrija bila je u zamahu - pa su i oni vraćeni! O svemu tome direktor je uredno obavestio radnički savet... Ugovori sa strancima U prvim godinama socijalizma u Jugoslaviji putnički automobil je smatran lošom buržoaskom navikom. Zato je posle svih pregovora sa Francuzima, Nemcima, Italijanima, Englezima i Amerikancima odlučeno da se u „Zastavi“ sklapaju američki džipovi „vilis“ za vojsku. Tek zahvaljujući srpskom političaru Mijalku Todoroviću i novom direktoru „Zastave“ Prvoslavu Rakoviću, od „Fijata“ je 1954. godine kupljena licenca za proizvodnju „fijata 600“, što je bio prvi komercijalni ugovor jedne zapadnoevropske firme i socijalističke zemlje nakon Drugog svetskog rata. Na visokom političkom nivou analizirano je da li Jugoslaviji treba više od 10.000 putničkih automobila, pa je bilo predviđeno da „Zastava“ godišnje sklapa 1.000 „fijata“, što je inače bila dnevna proizvodnja! „Fijat 600“ bio je odličan mali automobil, namenjen prevozu četiri odrasle osobe uskim i krivudavim italijanskim ulicama. Po mnogim pokazateljima je najuspešniji „Fijatov“ model svih vremena! Mala potrošnja i dopadljiva karoserija - neki su govorili da liči na šćućurenog zeca - s velikim staklenim površinama brzo su mu doneli popularnost. Lak za popravku U početku su se vozila u „Zastavi“ samo montirala, da bi se vremenom osvajala i proizvodnja delova. Prvi model, „zastava 600“, imao je motor kao i italijanski original - vodom hlađenih 633 kubika i 21,5 KS. Od 1960. godine u Kragujevcu je sklapan i automobil po modelu „fijat 600D“ sa motorom od 767 kubika i 24 KS, koji je mogao da juri i 110 km na sat. Taj auto dobio je ime „zastava 750“ i promenio je živote Jugoslovena. Uprkos malim dimenzijama, „fića“ nije bio lagan za vožnju. Imao je krut volan, tvrde nožne komande i ne baš precizan menjač. Limarija mu je bila loša i vrlo brzo je propadala. Često se kvario, ali je i bio lak za popravku. Pomoću nekoliko okastih ključeva, kombinovanih klešta i koluta žice, praktično svaki kvar na „fići“ mogao je da se otkloni. Za kupovinu 13 plata U „Zastavi“ je proizvedeno 923.487 komada „fića“. Vozilo koje je prvobitno bilo namenjeno za kratke relacije između kuće i posla u Jugoslaviji se pretvorilo u auto s kojim su s kraja na kraj države putovale cele porodice, noseći usput i opremu za letovanje na krovu. Za kupovinu „fiće“ 1971. godine trebalo je 13 radničkih plata, ali se davao i na kredit. U ondašnjoj Jugoslaviji, zahvaljujući povećanoj prodaji „Zastavinih“ automobila, izgrađen je i prvi pravi auto-put na Balkanu (od Beograda do Niša), sa po dve saobraćajne trake i jednom zaustavnom trakom u svakom smeru. Poslednji primerak ovog vozila sišao je s trake 1985. godine i čuva se u muzeju u Kragujevcu. „Zastava 750“ bila je u upotrebi i u hitnoj pomoći, pošti, miliciji i u svim auto-školama. Zbog ovog poslednjeg, slobodno se može reći da u socijalističkoj Jugoslaviji nije bilo vozača koji nije seo za „fićin“ volan. 2. „Buba“: Hitler i svetski rekorder
SKLAPAN I U SARAJEVU Proizvodnja „bube“ u Nemačkoj prestala je 1978. godine, a pogoni su izmešteni u Latinsku Ameriku. Kod nas je ovaj automobil sklapan u Sarajevu od 1972. do 1976.
PROJEKAT ZA „GOLF“ NSU je preterao u modernosti, pa je posle nekoliko promašaja bankrotirao. Kupio ih je „Folksvagen“ i spojio sa „Audijem“, a u fiokama propale fabrike našli su projekt za novo vozilo - „golf“
4. „Lada“: Jaka kao Rusija
Sovjetski automobil iz „Vološkog auto-zavoda“, rađen po licenci „fijata 124“, bio je popularan u celoj istočnoj Evropi, Africi i Latinskoj Americi Šezdesetih i sedamdesetih godina „Fijat“ je rasprodao licence za gotovo sve svoje modele: od „fijata 600“ nastala je „zastava 750“; „fijat 128“ postao je „zastava 101“; „fijat 127“ - „jugo koral“; „fijat 125“ - „125 pezejac“... U SSSR po modelu „fijat 124“ napravljena je 1970. „lada 1200“, odnosno VAZ-2101 po skraćenici fabrike „Vološki auto-zavod“. Velika potrošnja Sovjetske automobile u principu su karakterisali velika potrošnja, čvrstina i odlično grejanje. Tako je i „lada“, za razliku od italijanskog originala, imala deblji čelični lim karoserije i pozadi doboš kočnice umesto diskova. Prvi modeli imali su i sistem za ručno startovanje motora - kurblu, što, s obzirom na sibirske hladnoće, uopšte nije bilo čudno. Maksimalna brzina osnovne verzije bila je 142 km na sat, a ubrzanje do sto - 20 sekundi. Osim u zemlji proizvodnje, „lada“ je bila vrlo popularna u celoj istočnoj Evropi, ali i u nekim zemljama Afrike i Latinske Amerike. Na Kubi su doskoro u američke automobile iz pedesetih godina ugrađivali „ladine“ motore! U SFRJ je smatran statusnim simbolom, za stepenicu je bila iznad „keca“, a komunistički direktori su je obožavali. Osamdesetih godina VAZ je na tržište izbacio nov model - „ladu 1500“, koja je na zapadnom tržištu nosila naziv „lada riva“. Što se mehanike tiče, nije se razlikovala od „starije sestre“, ali joj je dizajn bio izmenjen. Zanimljivo je da je „lada riva“ imala dobru prođu i u Velikoj Britaniji. Englezi su je ocenili kao „jeftin i neupadljiv remiks ‚Fijatovih‘ starijih modela, nezgrapan i ružan čak i za ruske standarde, ali vrlo koristan auto, s obzirom na cenu“. U socijalističkoj Jugoslaviji, međutim, već je bio skočio standard, pa su građani kupovali zapadne modele, a „ladu 1500“ samo zaljubljenici u ruske mašine i Rusiju, i državna preduzeća. „Samara“ i „vankel“ Poslednji model socijalističke „lade“ bila je „samara“. Rusi su je napravili bez ikakve pomoći Italijana i bez oslanjanja na „fijat 124“. Pošto se ispostavilo da motor baš mnogo troši, ruski inženjeri obratili su se kolegama iz „Poršea“, koji su im ponudili neka drugačija rešenja, pa je novi motor za „samaru“ bio ekonomičniji i mnogo kvalitetniji od pređašnjeg. U Jugoslaviji su „samare“ sa tim motorom bile popularne. „Samara“ se za naše tržište sklapala u Kragujevcu. Zanimljivo je da su i stručnjaci iz VAZ pokušali ono što je sahranilo NSU - da „vankel“ motor učine upotrebljivim. Ovaj motor, specifične konstrukcije, ima mnogo bolje performanse od klasičnih motora sa cilindrima, ali najveći problem mu predstavlja zaptivanje, pa je svaki drugi NSU puštao ulje... Nemci su, kao što je u odeljku o „princu“ rečeno, odustali, a isto su, malo kasnije učinili i Francuzi. Tek je „mazda“, 30 godina posle kupovine licence, 2002. na tržište izbacila prvi uspešan model - RX7. Rusi su, takođe, uvideli prednosti ovog motora i počeli su da rade na njemu, ali bez plaćanja licence... U VAZ su uspeli da naprave „vankel“ motor koji odlično zaptiva, pa je on ugrađivan u posebne serije „samare“, koje je policija koristila za potere. Ovakva vozila takmičila su se i na domaćim auto-trkama.„SAMARA“ IZ ŠUMADIJE Poslednji model socijalističke „lade“ bila je „samara“. Rusi su je napravili bez ikakve pomoći Italijana. U Jugoslaviji su „samare“ bile vrlo popularne, a one su se, inače, za naše tržište sklapale u Kragujevcu
5. „Četvorka“: Ružna na poseban način
„Reno 4“ bio je jedinstven, ali ga je jednostavnost proslavila. Reklamni slogan glasio je: „Naš auto mogu da poprave i domaćice“ Popularnoj „četvorci“ ili „šalteru“, kako su ovaj „Renoov“ model zbog kliznih prozora nazivali podsmešljivci, prethodio je „reno 4CV“, prodat u godinama neposredno posle Drugog svetskog rata (1947-61) u više od milion komada. Žene kao kupci Rast kupovne moći novih generacija Francuza, to jest podmlađivanje kupaca, navelo je direktora „Renoa“ Pjera Drajfusa, idejnog oca „četvorke“, da pred svoje inženjere postavi jasno definisan cilj: napraviti vozilo koje će među drugim automobilima biti ono što su farmerke u garderobi! To je značilo da novi auto bude upotrebljiv za mnoge poslove, ali i dovoljno jeftin da većina može da ga priušti sebi. Prvi put je u auto-industriji pomenuto da njegovi kupci treba da budu i žene! Tako je 1961. godine rođen „reno 4“. Osnovni model imao je motor od 747 kubika i 27 KS i menjač sa tri brzine smešten pored volana, takozvani „kišobran“, koji je prenosio snagu na prednje točkove. Maksimalna brzina bila mu je 120 km na sat, ali je na auto-putu mogao da se nosi sa „bubom“. Ondašnja istraživanja tržišta pokazivala su da su kupcima mnogo važnije vozne karakteristike nego izgled, pa je dizajnu „četvorke“ posvećena minimalna pažnja. Napravljena je sa jasnom idejom da bude jednostavna, izdržljiva i praktična, a neka od danas opšteprihvaćenih rešenja bila su prvi put primenjena baš u njoj, na prvom mestu potpuno zatvoren sistem hlađenja motora tečnošću. Osim toga, oboriva sedišta i peta vrata koja su omogućavala pristup celom prtljažnom prostoru učinili su „reno 4“ jednim od prvih evropskih automobila koji mogu da se koriste i kao dostavno, radno i porodično vozilo - sve u jednom. Javnost je „četvorku“ dočekala blagonaklono, pa je u medijima nazivana „švajcarskim perorezom“, kako bi bila dočarana njegova multifunkcionalnost. „Bio je jako kvalitetan, pouzdan, spor i ružan na jedan poseban način“, sažeta je ocena jednog kritičara. Dobra kampanja Za dobar prijem u javnosti zaslužne su i reklamne kampanje „Renoa“. U nastojanju da se nametne i kupcima koji imaju novca i za skuplje modele, fabrika je organizovala karavan od čak dvesta vozila koja su se kretala u koloni kroz velike evropske gradove. Potencijalni kupac je samo trebalo da mahne s trotoara da bi istog trenutka dobio priliku da proba auto. Reno je jedna od prvih automobilskih kuća koja je koristila žene u reklamnim kampanjama, a da bi pokazala koliko je „četvorka“ jednostavna za upravljanje i održavanje, kompanija je organizovala svojevrsni reli za četiri žene vozača, koje su prešle put od najjužnijeg dela Južne Amerike do Aljaske na krajnjem severu - nekih 10.000 kilometara. Poruka je bila: „Naš auto mogu da poprave i domaćice.“ Već prvog meseca prodato je 15.000 komada, a godišnja potražnja se ustaljuje na 200.000 vozila. Da bi bila zadovoljena, proizvodnja se širi u Francusku, Republiku Irsku i Jugoslaviju. Docnije su pogoni za proizvodnju postojali u 19 zemalja, a ukupno je proizvedeno više od osam miliona primeraka. U Industriji motornih vozila u Novom Mestu, u Sloveniji, u SFRJ, „reno 4“ pravio se od 1974. do 1992. godine. Proizvodnja je obustavljena 1993, a nasledio ga je manje uspešan „tvingo“.SKLAPAN I U SLOVENIJI Pogoni za proizvodnju „renoa 4“ postojali su u 19 zemalja, a ukupno je proizvedeno više od osam miliona primeraka. U Industriji motornih vozila u Novom Mestu, u Sloveniji, u SFRJ, pravljen je od 1974. do 1992.
7. „Ajkula“: Za sva vremena
„Sitroenovo“ vozilo podelilo je ljude: jedni su tvrdili da „to čudo liči na vozila iz naučnofantastičnih filmova“, dok su se drugi zaljubili na prvi pogled Kad je „Sitroen“ 1955. godine na Salonu automobila u Parizu predstavio svoj novi model DS, publika je bila zatečena, jer takav auto još nije bio viđen. Ubrzo su se mišljenja podelila: neki su tvrdili da „to čudo liči na vozila iz naučnofantastičnih filmova“, dok su se drugi zaljubili na prvi pogled. Samo 15 minuta nakon što je svileni pokrivač skinut sa izloženog vozila, prodata su 743 komada, a do kraja dana kupci su naručili čak 12.000 primeraka „sitroena DS“! Nesvakidašnji dizajn Publika je, naravno, prvo uočila nesvakidašnji dizajn. Čuveni Flaminio Bertoni kao niko pre njega približio je izgled automobila aerodinamičnom obliku kapljice vode, a zbog osobenih farova DS će vrlo brzo u narodu postati čuven pod imenom „ajkula“ i „žaba“. Istina, Francuzi će ovom modelu, zbog onog DS, tepati „boginja“ (na francuskom déesse). Ali revolucionarni izgled bio je tek vrh ledenog brega. Francuski konstruktori primenili su na „ajkuli“ mnoga genijalna inženjerska rešenja. Na prvom mestu, to je bio hidropneumatski sistem oslanjanja, koji omogućava do tada neviđenu udobnost u vožnji i konstantnu visinu vozila bez obzira na opterećenje. Pored toga, u slučaju nužde, bila je moguća je vožnja i na tri točka i zamena točka bez dizalice. Karoserija je većinom napravljena od čeličnih limova, ali je krov bio od fiberglasa, a hauba od aluminijuma. Svi paneli na karoseriji bili su zavrtnjima pričvršćeni na šasiju, što je eventualne popravke učinilo mnogo lakšim. Unutrašnjost je bila prostrana, s potpuno ravnim podom, jer je menjač postavljen kod volana. Interesantan detalj je bilo nepostojanje klasične papučice kočnice, koju je zamenilo gumeno dugme na podu vozila sa istom funkcijom. „Ajkula“ je prvi automobil koji je imao projektovane udarne zone gužvanja u slučaju udesa, kao i motor koji je dizajniran tako da, radi zaštite putnika, sklizne ispod karoserije prilikom sudara. Osim ovog, bio je to je prvi model na svetu iz masovne proizvodnje sa ugrađenim disk kočnicama. Ovaj model bio je i prvi automobil s farovima koji su se pomerali u smeru u kome su zaokrenuti prednji točkovi automobila, pa je tako pratio krivinu. Atentat na De Gola Inače, model koji je debitovao 1955. godine imao je motor od 5 KS, što ni u ono vreme nije bilo mnogo, a pogotovo ne za jednu vrhunsku limuzinu... Popularnost „sitroena DS“ neopozivo je učvršćena posle neuspelog atentata na francuskog predsednika Šarla de Gola 1962. godine. U centru Pariza, jedna paravojna grupa izrešetala je „ajkulu“ u kojoj su na zadnjem sedištu bili predsednik i njegova žena sa 140 metaka i izbušili dve gume. Na mokrom asfaltu auto je počeo da se zanosi, ali je njegovo samopodešavajuće hidropneumatsko oslanjanje vrlo brzo položaj točkova prilagodilo izduvanim gumama i održalo gaznu površinu u kontaktu s podlogom. Vozač je povratio kontrolu nad volanom i umakao atentatorima... Poslednji primerak „ajkule“ sišao je s trake 1975, posle skoro milion i po prodatih vozila. Nemački časopis Auto motor i sport 2013. je zbog „ bezvremenskog dizajna i naprednih tehnologija“ „sitroen DS“ proglasio za najbolji automobil svih vremena.Sledeće subote: 7 Događaja kojima se zabavljala srpska javnost