Foto: Profimedia

Pooštravanje mera

DRŽAVA SMISLILA KAKO ĆE SMANJITI BROJ SAOBRAĆAJKI: Uređaj koji blokira vozilo ako ste pijani

Trendovi ponaššanja mladih ljudi u saobraćaju takvi su da se razmiššlja i o tehničkim ograničenjima, poput "alkolok" uređaja, koji ne dozvoljava startovanje vozila, ukoliko je osoba pod dejstvom alkohola, izjavio je danas pomoćnik ministra u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, zadužžen za drumski saobraćaj Sašša Stojanović.

Društvo
> 09:22h

"Sa brojem žžrtava koje imamo svake godine na putevima, bez obzira što imamo trend pada, nećemo sigurno kao držžava dozvoliti da to bude individualna odluka vozača, učesnika u saobraćaju, da li će sesti u alkoholisanom stanju za volan, ili ne", rekao je Stojanović.

On je istakao da je očigledno da se kao drušštvo jošš nalazimo u takvom stadijumu razvoja i trendovi ponaššanja mladih ljudi su takvi da se mora pribeći i nekim tehničkim ograničenjima koja postoje u nekim evropskim zemljama, poput "alkoloka".

Stojanović tvrdi da se govori isključivo o efektima bezbednosti saobraćaja, te da će edukacija dece najmlađih uzrasta, sa kojom se kroz akcioni plan krenulo, davati efekte tek kroz nekoliko godina.

"Deca će sazrevati sa sveššću o nužžnosti pristojnog saobraćajnog ponaššanja. Do tog perioda, mi moramo da pribegavamo i ovakvim razmiššljanjima, koja će zaista onemogućiti koriššćenje vozila kada se vozač nalazi u stanju nebezbednom po ostale učesnike u saobraćaju", rekao je Stojanović.

Prema njegovim rečima, na osnovu studije izvodljivosti, dobiće se parametri, a razmiššlja se o spektru vozila na koje treba to ugraditi, ali kažže i da je tešško izdvojiti grupu vozila koja bi imala obavezu da taj uređaj imaju ugrađen.

"Radi se o uređaju koji koššta i svaka tehnološška inovacija od strane korisnika vozila dožživljava se kao namet i dodatno opterećenje na kućni budžet", rekao je Stojanović, ali ponavlja da se tu radi isključivo o efektima bezbednosti saobraćaja.

On je naveo primer tragičnog udesa od 6. avgusta, kada je oko četiri sata ujutru, kod Ivanjice, mladić od 21 godine izgubio žživot i naglasio da su u toj nezgodi generisani svi definisani problemi - prisustvo višše lica u vozilu, četiri ujutro, neprilagođena brzina.

"To je jedan od razloga zaššto smo insistirali da se ograniči upravljanje motornim vozilom u periodu ne od 00-06 sati, kao ššto je već, nego 23-06 sati. Nužžno je da izmene zakona o bezbednosti saobraćaja ššto pre uđu u skupšštinsku proceduru", rekao je pomoćnik ministra.

Kada se pogleda statistika od 2013. godine, kažže Stojanović, postoji trend opadanja smrtno stradalih uzrasta 18-35 godina i naglaššava da je upravo to ciljna grupa za koju se inače smatra da je najrizičnija i koja najvišše smrtno strada.

"Ono ššto je zabrinjavajuće i što nije uvažženo kao preporuka radne grupe, jeste nulta tolerancija na alkohol, pogotovo ako imamo statističke pokazatelje da alkohol predstavlja za četvrtinu veći razlog smrtnih ishoda u saobraćajnim nezgodama, onda je zaista taj našš predlog bio opravdan i mi ćemo se kao Ministarstvo i dalje zalagati za nultu toleranciju alkohola", smatra Stojanović.

Dodaje da je očigledno da kod mladih ljudi ne postoji svest o šštetnosti alkohola i o povezanosti alkohola i saobraćajnih nezgoda.

Iz tih razloga, podvlači Stojanović, jošš je u novembru 2014. kada je bila tešška saobraćajna nezgoda na Adi Huji, u kojoj je smrtno stradalo troje mladih, obrazovana radna grupa za brigu o mladim vozačima, na inicijativu potpredsednice Vlade prof. dr Zorane Mihajlović, sa žželjom da se definiššu problemi i da se predložže reššenja za izmene i dopune Zakona o bezbednosti saobraćaja.

"Rezultat rada te radne grupe bio je predlog koje je našše Ministarstvo uputilo MUP-u. Dobar deo tih predloga je usvojen i zaista smo očekivali da će u periodu od proteklih godinu i po dana, od kada je formirana Radna grupa za bezbednost saobraćaja, taj zakon ući u proceduru. Očekujemo da će obećanje ministra unutraššnjih poslova biti sprovedeno u delo nakon konstituisanja nove vlade", kaže Stojanović.

On smatra da je to jako bitan zakon i da te izmene uvode neke novine u propise o bezbednosti saobraćaja, sa kojima se nada da će se uspeti u nameri da se trend nezgoda suzbije.