icon-commentsicon-galleryicon-reacticon-totopicon_react
Foto: COMPRESS/ Christian Troll

Za buduće programere

Zašto ne bi trebalo sami da učite da programirate?

Uz veliki broj dostupnih tutorijala, video-snimaka i blogova čini se da nikada nije bilo lakše da sami naučite da programirate. Ali mnogi mladi ljudi i dalje misle da je učenje programiranja veoma teško, naročito ako ne znaju mnogo o tome. A kada pokušaju da uče sami, sve im deluje još teže.

Objavljeno: 30.01.2017. 15:53h

 

Avi Flombaum, direktor  škole „Flatiron School“, objašnjava zašto ne bi trebalo da sami učite da programirate i zašto je škola programiranja bolji izbor. Prenosimo vam njegove savete i iskustvo.


 

Samostalno učenje je „mač sa dve oštrice“

 

„Ja sam počeo da učim da programiram kad sam imao 11 godina. Hakovao sam sopstvene igrice kako bih ih otežao i čitao sam svaku programersku knjigu koju sam mogao da dobijem. Učio sam sâm i prolazio sam neke teške delove, koji su me zamalo naterali da odustanem nekoliko puta.

 

Danas ja učim druge kako da programiraju u školi ‘Flatiron’ i razvijam tehnologiju koja bi olakšala učenje programiranja. Jedna od stvari koju sam naučio na svom putu jeste da samostalno učenje nije najbolji način za većinu ljudi.

 

Danas postoji više slobodnih izvora i sredstava nego ikad pre kako bi ljudi mogli da uče sami iz udobnosti svojih domova i to nije nužno loše. Ali jeste mač sa dve oštrice.

 

Kada imate neograničene resurse, posebno je važno da pronađete pravi put kroz sve izvore. Za mnoge od njih se ispostavi da su slepa ulica: koncepti postaju previše teški. Tako se frustrirani ljudi prebacuju s teme na temu i s jednog resursa na drugi, pa na kraju odustanu.

 

Ali se tu ne radi samo o pronalaženju pravog plana i programa. Zahvaljujući sopstvenom iskustvu učenja i sada, kada podučavam druge, imam vrlo jasnu ideju o tome šta je to što čini učenje efikasnim i lakšim. Ako želite da napredujete dalje od početnih trikova i stvarno postanete ozbiljno dobri programeri, evo nekoliko razloga zašto ne bi trebalo da učite sami.“

 

1. Dok podučavamo, učimo

 

Ove je čuvena rečenica filozofa Seneke. On opisuje „efekat štićenika“: učenici koji uče druge učenike nastoje da postignu više i bolje rezultate od onih koji uče samo za sebe. Dakle, ako i dalje učite da programirate ili tek treba da počnete, možete da testirate svoje znanje tako što ćete drugim ljudima i kolegama objasniti neke stvari koje oni ne razumeju.

 

Objašnjavajući analitično problem tako da neko drugi može da ga shvati i sami ćete ga bolje razumeti, a naučićete da podjednako analitično prilazite i drugim problemima. A uz sve to pomoći ćete i drugim ljudima.

 

2. Ponekad svi moramo da pitamo za pomoć

 

Ova tačka se naslanja na prethodnu. Da biste nešto zaista naučili, ne bi trebalo da postavljate pitanja istog trenutka kad vam nešto nije jasno.

 

Postoji velika obrazovna korist od napornog rada i kad pokušavate nešto da shvatite sami. A kada u tome uspete, vaše samopouzdanje će biti veće i bićete motivisani da nastavite s učenjem i rešavanjem problema.

 

Ipak postoji tačka do koje treba da se ide, jer od nje nadalje efekat učenja opada, kao i motivacija. To je trenutak kada je potrebno da pitate svog mentora i predavača da vam pomogne da se „otpetljate“ i ukaže vam na pravi put tako da opet možete sami da dođete do rešenja.

 

„Mnogi od mojih učenika su mi rekli da im je veoma značajno, ako ne i najznačajnije, to što  imaju dobar putokaz kroz različite pojmove i programske jezike, što im omogućuje da se fokusiraju na učenje, a ne na to kako da naprave plan učenja. Postoje stvari koje stvarno nećete moći da savladate sami i rad s mentorom je najbolji način da olakšate učenje“, ističe Flombaum

 

3. Programiranje je timski sport

 

Nijedan deo značajnog softvera nije izgradio samo jedan programer. Dakle, ako je vaš cilj ne samo da naučite da pišete kodove, već i da se zaposlite kao programer, morate da učite i kako da sarađujete s timom.

 

Možete da naučite da pišete kodove sami, baš kao što možete da naučite sami da svirate violinu, ali to ne znači da ćete umeti da svirate u orkestru. To se uči kroz vežbu i sviranje s drugima. Isto je i s programiranjem. Kada ste okruženi drugim ljudima koji takođe uče da programiraju, učićete i da delite iskustva, rešenja i mišljenja. Sve navedeno je osnov za buduću uspešnu saradnju.

 

4. Lakše je sačuvati motivaciju

 

„Ne znam mnogo programera koji nemaju priču o tome kako su hteli da odustanu kada su se susreli s nekim problemom“, ističe Flombaum. Postoje neki ljudi koji mogu sami da nađu rešenje, ali većini ljudi je potrebna podrška mentora, profesora i kolega. Kada znaju da imaju podršku i ljude na koje mogu da se oslone, postaju sigurniji u učenju, ali i motivisaniji su da isprobavaju razne druge stvari i ideje koje će deliti s mentorima i kolegama.

 

Danas i kod nas postoji srednja škola za informacione tehnologije. Nastavni plan i program sastoji se iz niza stručnih predmeta iz oblasti informacionih tehnologija, ali i predmeta za sticanje opšteg obrazovanja.Tim predavača škole biran je po strogim zakonskim kriterijumima. Svi oni poseduju dugogodišnje iskustvo u radu s učenicima, profesionalno znanje, kao i motivaciju za rad s đacima. Više o školi možete saznati na zvaničnoj prezentaciji.