Foto: Nemanja Pančić

U gradskom prevozu

RIGOROZNE MERE U PREVOZU: Kontrolori sad pišu i kazne za švercovanje

„Bus-plus“ počeo da sprovodi gradsku odluku prema kojoj kontrolori na licu mesta izdaju prekršajni nalog od 6.000 građanima koje zateknu u vozilu bez karte

Beograd
> 00:00h

Kontrolori u gradskom prevozu počeli su da izdaju prekršajne kazne od 6.000 dinara građanima koje uhvate bez karte, i to bez prisustva komunalnog policajca. Beograđani koje je ova novina neprijatno iznenadila u više navrata su se žalili našem listu, kao i nadležnim organima.

Kurir TV: Mere za bolju naplatu prevoza
Dosadašnja ovlašćenja nalagala su da putniku zatečenom bez karte kontrolor ima pravo da ponudi kupovinu posebne karte od 2.000 dinara. Uprkos ranijim upozorenjima poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti da kontrolori nemaju zakonsko ni ustavno pravo da izdaju prekršajne naloge uz elektronski potpis komunalnog policajca, promenjeni sistem naplate već uveliko se sprovodi u delo. Do zaključenja ovog broja nismo uspeli da dobijemo zvaničan komentar iz „Bus-plusa“ i komunalne policije. Ipak, u ovim institucijama nezvanično potvrđuju da su zapravo počeli da primenjuju odluku koju je Skupština grada donela u septembru prošle godine. Iz „Bus-plusa“ se pravdaju da je to radi efikasnije borbe protiv švercera. Međutim, to ne menja činjenicu da kontrolori nemaju zakonsko pravo da legitimišu građane, što nam je potvrdila i komunalna policija. Prekršajni nalog sa sobom nosi pravnu odgovornost koja građanina obavezuje da kaznu plati u datom roku ili može da završi u zatvoru. Na ovaj način ne poštuje se i Zakon o izdavanju prekršajnih naloga, koji je na snazi od 1. marta 2014.

Rodoljub Šabić KRŠE USTAV SRBIJE Poverenik za zaštitu podataka o ličnosti Rodoljub Šabić ističe da je opet obavestio nadležne da je ta odluka protivustavna: - Kontrolori nemaju zakonska ovlašćenja da legitimišu putnike u gradskom prevozu. Obrada i prikupljanje podataka o građanima regulisani su zakonom, i to mogu samo komunalna ili regularna policija. Svoju kritiku uputio sam samom vrhu gradske vlasti. Karte u prevozu se moraju plaćati, ali ovaj način naplaćivanja je protivustavan.

ČINJENICE Šta kontrola ne sme Da vas legitimiše (to smeju samo policajci ili komunalni policajci) Da vas fizički zadrži dok ne dođe komunalna policija Da traži od vozača da zatvori vrata i zaustavi autobus Da vrši pretres putnika Da vam uzme novac, a da vam ne izda posebnu kartu Šta kontrola sme Da putniku bez karte ponudi da kupi posebnu kartu od 2.000, na licu mesta Da vam blokira voznu ispravu ako je niste validirali prilikom ulaska u autobus Da zatraži pomoć od komunalne policije Da zatraži da napustite bus Da vas zamoli da sačekate komunalnu policiju

Danilo Krša