Foto: MORHarhiva

EKSKLUZIVNO! Kurir otkriva!

TREBALI SMO "ROKAT" SRPSKE TENKOVE, A ONDA: Ovako je Vojska R. Srpske oborila hrvatski helikopter!

Tokom završnih borbi u BiH septembra, snage Hrvatske vojske ( HV) sadejstvovale su sa jedinicama ABiH i HVO protiv Vojske Republike Srpske (VRS). U tim borbama hrvatske snage su upotrebljavale transportni helikopter Mi -8MTV -1 i borbeni Mil MI -24V, ali veoma kratko pošto se jedan srušio, hrvatski pilot koji je upravljao letelicom zapravo tvrdi da je oboren.

Društvo
> 23:26h

Dana 8. septembra 1995, iz Glamoča prema Šipovu na zadatak uništenja oklopnih ciljeva VRS poletela su dva hrvatska borbena helikoptera Mi -24V. Vođa para je bio pilot Dražen Šćuri, koji je kasnije postao general HV i bio komandant RV i PVO HV, a vođa drugog helikoptera bio je pilot Vlaho Marić. Tokom tog leta došlo je do gubitka Marićevog helikoptera, koji je imao evidencijski broj H -309.

Postoje tri verzije kako je došlo do pada helikoptera, a sve su opisane u knjizi Vazduhoplovne snage bivših republika SFRJ 1992-2015, autora Danka Borojevića, Dragog Ivića i Željka Ubovića.

Prema prvoj koju navode autori tokom leta izvedenog 8. septembra helikopter Mi -24 V oznake H -309 zapeo je za žice dalekovoda i srušio se.

FOTO: Ministarstvo odbrane Hrvatske ( MORH) Arhivska fotografija

Prema drugoj verziji do pada letelice, došlo je zbog greške u pilotiranju vođe para. Vlaho je prema opisima autora knjige bio pratilac u desnom stepenu, a vođa Šćuri je povukao zaokret desno gore. Vlaho da bi ostao u stepenu toliko je smanjio brzinu da je na kraju doživeo slom uzgona.

Međutim pojavila se i treća verzija kako je došlo do pada helikoptera H -309, a nju zastupa pilot Vlaho Marić koji je svoju verziju priče obaranja helikoptera izneo za dubrovački "Dulist" 13.09.2012., a koji su autori citirali skoro u celosti i izvornom svedočenju..

FOTO: Printscreen Youtube

"Operirali smo od Livna do Jajca. Krenuli smo na zadatak u središnjoj Bosni prema Šipovu, dva helikoptera, osam kilometara u srpskom teritoriju. U jednom ja, u drugom zapovjednik Zrakoplovstva. Trebali smo naći neke tenkove i " rokat" po njima. Došli smo na borbeni kurs, kad je došlo do udara u zadnji dio našeg helikoptera. Nisam vidio otkud je projektil stigao, helikopter se izokrenuo, ispod nas je bio kanjon. Probao sam ga izvući, ali nije išlo. Doveo sam ga u vodoravan položaj, udarili smo o tlo i otklizali nekih stotinu metara. Lomljava, krš, bez eksplozije, a bili smo puni oružja i goriva. izašli smo van, prekrstili se i " bježi doma". Otrčali smo na jednu livadu kako bi drugi helikopter sletio po nas. Međutim, on je napravio dva, tri kruga oko nas i ostavio nas tamo. Osam kilometara smo pješačili. Vidio sam zapovjednika kasnije u stožeru. Rekao sam mu: Idiote jedan, već bi bilo vrijeme da počeneš razmišljati o svojim postupcima! miči mi se s očiju! A bio mi je kućni prijatelj... Treba ti 30 sekundi da shvatiš s kim imaš posla, tko vrijedi, a tko ne.. opisano je svedočenje pilota Vlahe Marića za Dulist u knjizi Vazduhoplovne snage bivših republika SFRJ 1992-2015.

FOTO: Printscreen Youtube

POGLEDAJTE BONUS VIDEO:

(KURIR TV) BANJALUKO, BOG TE VIDEO: Pesmom Pukni zoro proslavili Dan Republike Srpske!

(Andrej Mlakar)