icon-commentsicon-galleryicon-reacticon-totopicon_react
Foto: Profimedia

SAVETI STRUČNJAKA

KLIMA U AUTU MOŽE OZBILJNO DA VAM UGROZI ZDRAVLJE: Evo kako da je PRAVILNO koristite ukoliko ne želite da vam pozli

Objavljeno: 03.07.2018. 10:17h

 

Tokom vrućih, sparnih dana klima u automobilu je spas, ali treba biti oprezan. Izuzetno je važno paziti da temperatura hlađenja nije preniska u odnosu na temperaturu vani, jer možete dobiti upalu grla i sinusa.


 

Preporuka je da razlika ne bude veća od 5 do 6 stepeni. Osim toga, nije dobro izlagati telo ekstremnim temperaturnim razlikama, posebno to ne smeju ljudi sa slabijim srcem.

foto: Profimedia

 

Automobil treba rashlađivati postupno, najbolje je otvoriti prozore tokom prvih nekoliko minuta vožnje pa tada polako snižavati temperaturu na klima uređaju.

 

Takođe, ako se vozite po gradu, razmislite da li vam se isplati da palite klimu - dok ona rashladi auto, već ste stigli. Bolja i ekonomičnija opcija je da pazite da je vozilo parkirano u hladu, da stavite zaštitu od sunca na vetrobransko staklo i otvorite prozore tokom vožnje.

 

Još jedna stvar na koju je važno paziti, a mnogi to ne shvataju ozbiljno jeste - redovno čišćenje klime. Preporuka je svake dve godine, iako neki kažu da bi to bilo dobro da se uradi pre svakog leta. Naime, u klimi se mogu razmnožiti razne bakterije, gljivice i buđ, a ako nije očišćena, one mogu da završe u vašem telu, izazvati alergije, iritaciju očiju, suhi kašalj... ali i ozbiljne zdravstvene probleme.

foto: Profimedia

 

Pazite i da li ima dovoljno plina u klima uređaju i to vam može da proveri serviser.

 

Stručnjaci kažu da je dobro koristiti recirkulaciju vazduha u vozilu što češće. Na taj način klima uređaj hladivazduh koji je već rashlađen, a ne vruć koji ulazi u vozilo. Na taj način klima uređaj se manje troši i duže traje.

 

Ali, kod recirkulacije vazduha treba biti izuzetno pažljiv i na umu treba imati to da putnici troše kiseonik i zato je važno periodično pustiti vazduh u automobil, u protivnom nedostatak kiseonika može da izazove ozbiljne posledice, recimo, da vozač padne u nesvest i izgubi kontrolu nad vozilom.

foto: Profimedia

Pravilan postupak hlađenja automobila

 

* Nakon što ste pokrenuli motor, uključite klima uređaj.
* Otvorite sve prozore.
* Postavite opciju - uvlačenje spolješnjeg vazduha.
* Temperaturu namestite na minimum.
* Postavite okretaje ventilatora na najveću brzinu.
* Nakon rashlađivanja prozore treba zatvoriti i smanjiti brzinu ventilatora. * * Temperatura klime neka ne bude mnogo manja od spoljašnje. Najbolje je da hladan vazduh duva u vetrobransko staklo i noge. Direktno duvanje u lice nije preporučljivo.

* Preporuka je i nekoliko minuta pre kraja putovanja, isključiti klimu i ostaviti ventilaciju. Na taj način će se vlažna mesta u klima uređaju osušiti, a time će se smanjiti mogućnost razmnožavanja bakterija, gljivica i buđi jer one vole vlažno okruženje.

 

Savet lekara

Ukoliko koristimo rashlađivače u svojim automobilima, ali i u svojim domovima koji nam stvaraju prijatnost u vrelim danima doktori daju nekoliko pravila

 

* Neka razlika u temperaturi u prostoriji koja se hladi u odnosu na spoljašnju temperaturu ne bude veća od 8 stepeni, vlažnost treba biti od 40-60 odsto, a brzina strujanja vazduha najviše 0,2 m/s.

 

* Ventilator ne sme biti usmeren ka licu jer povećava mogućnost pojave glavobolje, grlobolje, tegoba sluznice očiju, nosa i uha.

* Po mogućnosti koristiti uređaje za hlađenje sa ovlaživačima.
* Redovno dezinfekovati i čistiti filtere uređaja.

 

* Oprez hroničnim bolesnicima koji pate od srčanih bolesti kojima se preporučuje umereno rashlađeni prostor bez nagle promene temperature okoline.

 

* Ne boraviti u rashlađenom prostoru u vlažnoj odeći jer je gubitak temperature i hlađenje tih delova tela mnogostruko brže.
* Poseban oprez kod korištenje klima uređaja u prisutnosti male dece.
* Piti mnogo vode i biljnih nezaslađenih čajeva u klimatizovanoj prostoriji.

* Ne spavati u klimatizovanij prostoru radi opasnosti dehidracije i prehlade,

 

"Klime ne uzrokuju tegobe, bolest i druge smetnje nego ljudski faktor koji ne zna da rukuje sa kilma uređajima i koji se ne pridržava pravila i upozorenja", rekla je doktorka Branislava Čilić.


Za optimalan rad klima sistema potrebno

Svakih 12 meseci:

* provera ispravnosti:

- visokog i niskog pritiska
- izlazne temperature na središnjem kanalu u kabini
- vremena uključenja i isključenja kompresora
- funkcionalnost ventilatora kondenzatora klima uređaja
sistema za raspoređivanje vazduha i unutrašnje cirkulacije vazduha 

 

Vizualna kontrola:

- stanje i zategnutost pogonskog remena
- zaprljanost i oštećenje kondenzatora
- pretraga za eventualnim curenjem plina uz pomoć UV sistema

 

Svaka 24 meseca:

- zamena filtera sušača
- recikliranje gasa i vakuumiranje sistema za klimu, promena ulja u sistemu
punjenje auto klima uređaja propisanom količinom rashladnog gasa
- izmeriti izlazne temperature na središnjem ispušnom kanalu u kabini.

foto: Profimedia

Kurir.rs/24 sata.hr/Profimedia