Foto: Shutterstock

Istražujemo

NAJVEĆE ZAMKE ZA NOVE PREDUZETNIKE: Bez dobrog plana nema dobrog biznisa

Pravila Pre nego što se zalete da ulože novac u neki posao, početnici u poslu treba dobro da ispitaju potrebe tržišta, da osmisle svaki korak i da ne troše više nego što mogu

InfoBiz

Pre nego što se upuste u rizik preduzetničkog posla, početnici bi trebalo da dobro osmisle biznis plan, oslušnu potrebe tržišta za proizvodom ili uslugom koju žele da ponude, izaberu dobar tim saradnika i nikako ne troše više novca nego što mogu povratiti u razumnom roku.

Ovo su samo neki od faktora od kojih zavisi da li će nečija poslovna ideja biti dobitna ili će se završiti neuspehom, ili još gore - sa hrpom dugova. Da bi se predupredili rizici koje nosi svaki posao, potreban je biznis plan, jer praksa pokazuje da se svega 30 odsto planiranog na kraju realizuje baš kako je u startu zamišljeno. - Biznis plan je značajan jer nam omogućava da ideju isprobamo dok je to još jeftino. Preko njega moguće je pratiti razvoj projekta, ali i pravovremeno reagovati na potencijalne probleme u slučajevima kad tok aktivnosti krene u neplaniranom smeru. Na samom početku važno je oslušnuti ljude. Šanse da određeni posao uspe veće su ukoliko smo prethodno upoznati sa određenim sektorom proizvodnje ili vrstom usluga koje želimo da pružimo. Nakon formulacije ideje, bitno je postaviti ciljeve: gde želimo da budemo za pet godina, koliko proizvoda ili usluga ćemo plasirati, kakav kvalitet ponuditi, kako ćemo proveriti rezultate. Moramo da proverimo šta je to što nas preporučuje da radimo taj posao, po čemu možemo biti posebni. Bitno je sagledati svoje kompetencije i mogućnosti angažovanja spoljnih saradnika koji bi mogli da pomognu - objašnjava Vladimir Jovanović iz odeljenja socijalnog bankarstva u Erste banci i dodaje da je bitno da mladi preduzetnici ne mešaju sopstveni novac i novac firme i da se, dok firma ne stane na noge, uzdrže od trošenja novca osim ličnog dohotka.

foto: Shutterstock

Dragoljub Rajić iz Mreže za poslovnu podršku ističe da prve korake u poslu treba dobro isplanirati i ulagati samo u ono što je neophodno za posao. - Mnogi se zaduže i uzmu poslovni prostor iznad svojih mogućnosti ili za kupovinu vozila. Bolje je početi na malo i na sigurno. Ako se radi o proizvodnji, treba kupiti najosnovniju opremu, a prostor, ako je moguće, obezbediti kod kuće ili u blizini kuće, dok je kod usluga najvažnije napraviti dobru veb-prezentaciju, po mogućstvu i na engleskom jeziku. Treba se potruditi da napravite dobar proizvod, da steknete klijente i dobar imidž, a ne da padate na sitnicama.

On ističe da se svaka druga uslužna firma ugasi za tri ili četiri godine, dok se od četiri firme koje se bave proizvodnjom posle četvrte godine ugasi samo jedna.

Na šta obratiti pažnju na početku

- Postaviti realne ciljeve - Oslušnuti tržište - Sagledati konkurenciju - Napraviti proračun troškova - Utvrditi moguće rizike - Racionalno trošiti zarađeni novac - Pažljivo izabrati saradnike

Zbog ovoga propadaju startapovi

- proizvod ili usluga ne ispunjavaju potrebe tržišta - ignorišu potrebe kupaca - imaju loš tim za realizaciju posla - loš marketing - nedostatak poslovnog modela - manjak motivacije - loš proizvod - neadekvatna cena - prevelika opterećenost zaposlenih - loša lokacija - loše vreme za pokretanje posla

SAVETI Šta nikako ne raditi:

1. Ne pokrećite posao dok ne ispitate tržište na kojem nastupate (konkurencija i broj korisnika) 2. Ne stavljajte imovinu pod hipoteku za kredit da ne biste izgubili i ono što imate 3. Ne iznajmljujte skupe poslovne prostore 4. Ne kupujte lokal dok ne proverite imovinske odnose 5. Ne zapošljavajte rođake ako niste sigurni da su dobri radnici 6. Ne kupujte preterano skupu opremu, osim ako nije neophodna 7. Ne kupujte nepotrebnu kancelarijsku opremu i materijal jer je svaki dinar važan 8. Ne uzimajte novac na crno od zelenaša. Ako biznis propadne, nećete moći da vratite dug 9. Ne dajte veliku količinu robe jednoj firmi jer, ako ona propadne i ne plati, povlači u propast i vas 10. Ne isporučujte velike količine robe dok prvo ne proverite da li je kupac dobar platiša 11. Ne plaćajte marketinške usluge za koje nećete moći da proverite da li su izvršene (deljenje letaka) 12. Ne nudite niske cene za poslove s državom jer, ako ih brzo ne naplatite, to može ubiti firmu 13. Ne ispuštajte kontrolu poslovanja iz vida i o svemu vodite računa

Brojke 33% ljudi traži proizvod ili uslugu preko preporuke 36% ljudi traži proizvod ili uslugu preko interneta ili društvenih mreža

Kurir.rs/Slavica Tomčić

Foto:Shutterstock