icon-commentsicon-galleryicon-reacticon-totopicon_react
Foto: Promo

Osigurajte uspeh vašeg biznisa

Evo kako da napravite uspešan marketinški plan u pet koraka

Objavljeno: 07.08.2018. 15:10h

 

Poznavanje pisanja marketinškog plana ključno je za uspeh malih preduzeća. Bilo da je kompaniji potreban marketinški plan koji će biti deo poslovnog plana kao obaveznog dokumenta za započinjanje biznisa, ili radite na novom marketinškom planu za postojeću kompaniju, principi su isti.


 

Evo pet pitanja na koja treba da odgovorite kada počinjete da pišete marketinški plan.

 

1. Koje je vaše ciljno tržište?

Razumevanje vašeg ciljnog tržišta je ključno za planiranje načina prodaje na tržištu i načina obraćanja ovim klijentima. Ako je u kompaniji rađeno istraživanje tržišta kao deo poslovnog plana, iskopirajte te informacije i ažurirajte ih po potrebi. Neka pitanja na koja treba da odgovorite uključuju posebne oblasti.

 

- Demografska pitanja, kao što su starost, prihod domaćinstva, bračni status, zaposlenost i lokacija potrošača.

- Mediji koje vaši ciljani potrošači koriste (to jest da li čitaju štampane novine ili časopise, posećuju određene blogove ili web stranice, koje društvene medije koriste?)

- Emocionalni motivatori – Šta motiviše vaše ciljne kupce da izvrše kupovinu? To bi moglo uključiti želju za statusom, sigurnost, uzbuđenje, uštedu novca ili mnoge druge motivatore.

 

foto: Promo

2. Kako se vaše preduzeće uklapa u tržište?

Takođe je važno da dobro procenite poziciju vašeg biznisa u konkurentnom pejzažu. Počnite opisujući proizvode ili usluge koje prodajete, a zatim odgovorite na ova pitanja:

- Šta razlikuje vaše poslovanje od konkurencije? Koja je vaša jedinstvena prodajna ponuda?

- Koliko je tržište konkurentno? Da li ste jedna od samo nekoliko kompanija u vašoj oblasti koje prodaju ove proizvode ili usluge ili ih ima na desetine? Kako stojite u odnosu na digitalne konkurente?

- Koje prednosti i mane vaše poslovanje ima u pogledu marketinga? Možda ste tek počeli i niste dovoljno poznati. U tom slučaju morate da poradite na povećanju svesti o brendu u odnosu na konkurenciju, koja je već godinama prisutna na tržištu (nedostaci). S druge strane, možda je vaš najveći konkurent zastarelog poslovnog brenda, što vam može pružiti prednost kao novom brendu (prednost).

- Kako se vaši konkurenti plasiraju? Na koje marketinške kanale i taktike se oslanjaju? Koliko su uspešne njihove marketinške aktivnosti?

 

3. Šta želite da postignete marketingom?

Identifikovanje vaših idealnih ciljnih kupaca, konkurentskih prednosti i nedostataka i onoga što vaši konkurenti rade umnogome će vam pomoći da odredite specifične ciljeve za vaš marketing.

 

U prethodnom primeru smo videli da će biznis koji tek treba da se pokrene imati podsticanje svesti o brendu kao glavni marketinški cilj. Odredite svoje ciljeve što je moguće preciznije i trudite se da budu što merljiviji. Neki ciljevi mogu biti: povećati saobraćaj na internet-sajtu, dobiti više potencijalnih klijenata, navesti više klijenata da popune formular za prijavu na vašoj web stranici, ili povećati broj potencijalnih posetilaca koji posećuju vašu web stranicu nakon što su videli vaše postove na društvenim medijima.

 

Uverite se da vaši ciljevi na kraju služe povećanju prodaje.

 

foto: Promo

4. Koliko možete da potrošite na marketing?

Evo gde stvarnost dolazi u igru. Moraćete da pronađete sredinu između prevelike potrošnje i premalo trošenja na vaše marketinške napore.

 

Razmišljajte o marketingu kao o ulaganju u svoj biznis. Ako se reklamna kampanja koja košta 1000 dolara isplaćuje sa 5.000 dolara, to je ulaganje – a ne trošak. Naravno, mala preduzeća će verovatno imati ograničen budžet.

 

Ako pokušavate da održite nivo svojih marketinških troškova, fokusirajte se na jeftinije načine širenja svesti o vašem brendu, kao što su optimizacija za pretraživače, digitalno oglašavanje, odnosi sa javnošću, društveni mediji i digitalne recenzije.

 

5. Koje marketinške kanale koristite?

Na osnovu vaših marketinških ciljeva i budžeta, trebalo bi da identifikujete najbolje kanale kako biste dosegli svoje ciljne kupce.

 

Primera radi, ako su vaši ciljni kupci vlasnici kuće, direktna pisma ili promotivni letak mogu da budu dobar način da dođete do njih. S druge strane, ako su vaši ciljani kupci pripadnici milenijumske generacije, kod njih će verovatno bolje proći kanali kao što su društveni mediji, sajtovi za recenzije i plaćena i organska optimizacija sajta ( SEO).

 

Kada jednom utvrdite koje marketinške kanale koristite, precizirajte kakve marketinške taktike ćete koristiti i kada. Na primer, ako želite da koristite plaćeno oglašavanje na pretraživaču, navedite koliko će se oglasa postaviti svakog meseca i koji će vaš budžet biti za te oglase. Ako želite da delite letke, ili šaljete pisma, odredite datume deljenja i budžet za to. Kada imate na umu sve ove detalje, mnogo je sigurnije da vam ništa neće promaći.

Ako želite da naučite kako se kreiraju marketinške strategije i planovi, kako se vode timovi, istraživanja i analize tržišta, sve te, kao i ostale veštine koje su potrebne da biste postali uspešan marketinški stručnjak možete da steknete na edukativnim programima. Više o sertifikovanim edukativnim programima u domenu marketinga kod nas možete da saznate na ovom linku.

 

 

(Promo tekst - Foto: Promo)