Foto: Beta Nenad Petrović

Vreme ističe!

HAOS U AUTO-ŠKOLAMA! GASI SE NJIH 150! Instruktori ostaju na ulici, nova pravila menjaju sve!

Pravilnik o obuci vozača stupa na snagu 25. oktobra i brojnim pravilima nameće obaveze koje mnogi vlasnici ne mogu da ispune

Društvo
> 09:57h

Od 25. oktobra najmanje 150 auto-škola u Srbiji moraće da prestane s radom za stalno ili u najboljem slučaju privremeno jer ne mogu da ispune uslove koji su propisani novim pravilnikom o obuci vozača.

Pošto svaka škola ima najmanje tri instruktora, to znači da će na ulici ostati minimum 450 ljudi, od čijih primanja zavisi oko 1.300 članova njihovih porodica.

- Svaka škola mora da ima najmanje tri instruktora, a neke koje će prestati s radom imaju i po 10. Od 500 auto-škola u Srbiji će do 25. oktobra između 30 i 40 odsto njih prestati s radom privremeno ili za stalno jer neće moći da ispune nove uslove. To je najmanje 150 auto-škola, a tačan broj ćemo znati za nekoliko dana, kada ćemo dobiti rezultate ankete u auto-školama. Najveći problem auto-školama su papiri o vlasništvu nad poligonima. Po novom pravilniku, poligon mora biti u vlasništvu auto-škole i ona mora imati ugovor o zakupu poligona. Kad je vlasnik poligona opština, ona neće da izda rešenje o zakupu, a neke škole nemaju sa kim da potpišu ugovor jer ne mogu da nađu vlasnika ili je nepostojeći, ili je vlasnik firma u stečaju ili je zatvorena - kaže Mladen Rašeta iz Privredne komore auto-škola Srbije.

foto: Printscreen

Auto-školama koje vrše obuku vozača za traktore, kamione s prikolicama i autobuse najveći problem novi pravilnik je napravio zbog toga što moraju da proširuju poligon, za šta u većini slučajeva, naročito u Beogradu, nema prostora.

PROŠIRENJE ZA 25 METARA

- Na postojećim poligonima nije izvodljivo skretanje kamionima s prikolicom unazad levo i desno pod pravim uglom, a nema prostora da bi se poligoni proširili za 25 metara. Dodatni problem je i opterećenost kamiona, jer ih ne može niko svaki čas tovariti i istovarati. Za kamion nosivosti 12 tona po novom pravilniku opterećenost mora da bude četiri tone, a ako stalno vozimo pod tim teretom, to povećava troškove i uticaće na povećanje cene - naglašava Rašeta.

foto: Shuterstock

Bojan Vraneš, vlasnik auto-škole "Pravo" iz Beograda, koja vrši obuku vozača za kamione i autobuse, kaže da je problem rešio selidbom dela poligona u Surčin.

- Mi smo sve uradili što je trebalo jer smo morali. Iznajmili smo poligon u Surčinu, gde ćemo preseliti velike kamione, dok će poligon za putnička vozila ostati na Novom Beogradu - kaže Vraneš.

foto: Privatna Arhiva

Milan Todorović Udružuju se i grade poligone

Milan Todorović, predsednik Udruženja auto-škola Beograda, tvrdi da još uvek ne zna koliko će auto-škola u Beogradu prestati s radom jer svi još pokušavaju da nađu neko rešenje: - Ljudi pokušavaju da nađu odgovarajuće površine za nove poligone kako bi ispunili sve tražene uslove. Problem je što nema dovoljno takvih površina. Niko neće da vam da građevinsko zemljište u zakup da na njemu pravite poligon od 600 kvadratnih metara, jer će pre da nađe investitora da na njemu pravi zgradu. Ako neko ima zemljište, treba mu 15.000 evra samo za asfaltiranje, pa se zato auto-škole udružuju da zajedno grade poligon ili da ga uzmu u zakup.

ČINJENICE Šta je novo u pravilniku: - svako vozilo mora da ima ABS kočioni sistem - poligon mora da ima uspon za kretanje vozila pod ručnom kočnicom - auto-škola mora da obezbedi prostor za kamione s prikolicom za kretanje unazad sa skretanjem levo i desno pod pravim uglom - kamioni i autobusi moraju da imaju teret od najmanje 30 odsto svoje nosivosti tokom praktične obuke i na ispitu - poligon više ne može biti javna površina - poligon mora da bude u vlasništvu auto-škole ili da vlasnik ima ugovor o zakupu ili rešenje o korišćenju - poligon može da se nalazi van grada, a polaganje je u samom gradu

Broj - 500 auto-škola ima u Srbiji - 37,8 odsto auto-škola moraće da stavi ključ u bravu - 50 odsto auto-škola u Beogradu će se ugasiti - 560 auto-škola zatvoreno 2013. jer nisu mogle da ispune uvedene novine - 2.000 ljudi ostalo bez posla u auto-školama 2013.

60.000 do 70.000 dinara košta obuka vozača za B kategoriju 6.000 do 11.000 dinara su ostali troškovi kandidata za B kategoriju

C i D kategorija?

Saobraćajna policija Imali su šest godina za pripremu

Iz Uprave saobraćajne policije kažu za Kurir da je Pravilnik usvojen maja 2012. godine i da je primena više puta odlagana. - Auto-škole su imale dovoljno vremena, dakle šest godina, da se pripreme za njegovu primenu. Ukoliko auto-škola do 25. oktobra ne ispuni neki od propisanih uslova za rad, ima mogućnost da privremeno prestane da vrši obuku tri meseca i da za to vreme ispuni sve uslove, nakon čega nastavlja s radom. Što se tiče primedbi auto-škola, ukazujemo da poligon za početnu praktičnu obuku vozača može biti u vlasništvu pravnog lica, uzet u zakup ili dat na korišćenje rešenjem lokalne samouprave. Jedina novina nakon 25. oktobra je da poligon ne može da bude deo saobraćajne površine.

Kurir.rs/Slavica Tomčić

POGLEDAJTE BONUS VIDEO: