Foto: Veljko Kovačević

OPASNE OLUPINE

NA DNU DUNAVA KOD PRAHOVA LEŽE BRODOVI - UBICE! ŽIVOTE LJUDI UGROŽAVA 200 TEMPIRANIH BOMBI: Mogu da izazovu ozbiljna neurološka i bubrežna oboljenja, ugrožavaju plovidbu i uništavaju prirodu

Na potopljenim nacističkim brodovima su neeksplodirane mine, a leže već 75 godina na dnu reke kod Prahova, ugrožavajući plovidbu i uništavajući zdravlje ljudi i prirodu

Društvo
> 13:06h

U Dunavu kod Prahova leže brodovi-ubice koji otežavaju plovidbu, uništavaju ekosistem, mogu da izazovu ozbiljne neurološke i bubrežne bolesti i puni su neeksplodiranih mina. I danas, 75 godina nakon što su nacisti tu potopili svoju flotu, konačno kreće procedura kako bi se deo tih tempiranih bombi izvukao iz Dunava.

foto: Privatna Arhiva
foto: Veljko Kovačević

Tender za izbor firme koja će snimiti groblje od oko 200 nacističkih brodova, kako bi se utvrdilo koliko je neeksplodiranih naprava pod vodom, biće do kraja godine, a vađenje 23 broda, koje će koštati 23 miliona evra, trebalo bi da se okonča 2023. To bi omogućilo bezbednu plovidbu Dunavom kroz Srbiju i dva i po puta povećalo transport robe i putnika, tj. sa sedam na 18 miliona tona i ljudi sa 74.000 na 174.000.

Izvadiće 23 broda

foto: Veljko Kovačević

Ta 23 broda su u blizini brodske prevodnice u sastavu "Đerdapa 2", leže od 857. do 862. kilometra toka Dunava i plovni put su suzili na 100 metara, umesto da bude zahtevanih 180. Na njima su nasukani i brojni propeleri i kormila brodova koji su ih zakačili tokom plovidbe. Sedam potopljenih brodova su na samom plovnom putu i opasni su, naročito u vreme niskih vodostaja, kada i vire iz vode, a uspešan prolazak tim delom Dunava zavisi isključivo od umeća kapetana koji navodi posade.

Pokušaj spasavanja... Čitave porodice bile na flotifoto: Printscreen/Film Tajna Dunavskog vilenjaka

Tri broda leže u zoni čekanja brodova na prevođenje.

Brod bolnica Potopljeni i ranjenici?

Stanovnici Prahova svedočili su da su s obale čuli jauke dok je Bamberg - brod bolnica tonuo i da su to Nemci potopilii najteže od 600 ranjenika, koliko ih je bio na brodu. (dokumentarni film „Tajna Dunavskog vilenjaka")

- Na potopljenim brodovima još ima znatnih količina protivbrodskih mina i drugih neeksplodiranih ubojitih sredstva, koji su stalna opasnost za ljude i životnu sredinu. Opasnost povećava transport opasnih materija, kao što su tečna goriva, zbijeni gasovi, materije sklone samozapaljenju - objašnjava za Kurir Veljko Kovačević, pomoćnik ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

Kategorija A: Objekti koji svojim položajem direktno ugrožavaju bezbednost plovidbe - ukupno sedam; Kategorija B: Objekti koji su na lokacijama predviđenim za sidrenje i čekanje na prevođenje plovila i koji na taj način posredno ometaju plovidbu - ukupno tri; Kategorija C: Objekti koji ometaju plovidbu u uslovima ekstremno niskog vodostaja, a nisu veliki prioritet i čije se uklanjanje preporučuje - ukupno 8; Kategorija D: Objekti koji ne pripadaju kategorijama A, B ili C;foto: Printscreen

Otrovne materije

Uskok... Jedini jugoslovenski brod koji je u nacističkoj floti jer su ga Nemci uzeli 1941. foto: Printscreen/Film Tajna Dunavskog vilenjaka

Potopljene brodove jede korozija, koja dovodi do curenja otrovnih materija, gradivnih supstanci ratne tehnike.

- Većina tih materija nije biorazgradiva i taloži se po dnu, zemljištu i u organizmima riba. Visokotoksična metil-živa akumulira se u lancu ishrane, pa izaziva poremećaje u nervnom sistemu i bubrezima - objasnio je Kovačević i dodao da korozija olupina može dovesti i do izlivanja ulja i nafte iz njihovih rezervoara.

Istorija

BRODOVI POTOPLJENI 1944.

Priča počinje još avgusta 1944, kada je Crvena armija izbila na Crno more. Tada je Rumunija kapitulirala i objavila rat dojučerašnjoj saveznici - Nemačkoj, čija Crnomorska flota u tom trenutku pokušava da se izvuče uz Dunav i umakne crvenoarmejcima. Međutim, operacija "Dunavski vilenjak", kojom komanduje admiral Paul-Vili Cib, a u kojoj je konvoj u čijem je sastavu više od 200 brodova, a koji je bio dug 25 kilometara, u Prahovu shvata da ne može dalje. Cib tada donosi odluku da potopi sve brodove kako ne bi pali u ruke Rusima i time zatvara plovidbu Dunavom. Sovjeti su do 1948. sklonili odatle neke brodove i obezbedili plovidbu, a koliko su stvari opasne, videlo se 1972, kada su u Rumuniji poginula dva ronioca pokušavajući da deaktiviraju mine iz brodova koji leže kod Gogoša.

Ratni plen

LEGENDE O RUSKOM ZLATU

I danas kruže legende o tome da su s brodovima potopljeni srebro, zlato i drugo blago koje su Nemci opljačkali od Rusa. - Ako se neko obogatio u selu, kažu vadio je zlato - govorio je jedan Prahovljanin u dokumentarnom filmu "Tajna Dunavskog vilenjaka", dok je drugi pričao da je s brodova uzeo marmeladu, med, konzerve i da su se meštani dobro opijali kad su našli brod pun flaša vermuta.

Neeksplodrana mina... U brod UI 110 stajalo 100 mina od po 70 kg, a neke i danas stoje sa navijenim upaljačem, spremljene za upotrebufoto: Printscreen/Film Tajna Dunavskog vilenjaka

Činjenice Hronologija potapanja

- 25. avgusta 1944. počelo povlačenje nemačke flote - između 1. i 2. septembra prvi brodovi stigli u oblast Prahova s 5-6 hiljada ljudi, među kojima mnogo civila (SKINI FREJM BEBE), - evakuacija civila železnicom, koju dva dana kasnije uništavaju partizani - 3. septembra stiglo poslednje plovilo i bilo ih ukupno oko 215 - od 3. do 20. septembra četiri bezuspešna pokušaja proboja kroz Đerdapsku klisuru (prva borbena linija brodovi „Landing vessels") - u noći između 6. i 7. septembra počelo potapanje postavljanjem eksploziva u brodove - poslednji potopljeni najveći brodovi - Bamberg (brod bolnica, dug 69m, širok 8,5m), Uskok (brod radionica, jedini jugoslovenski brod u floti, zaplenili ga nacisti 1941.) i dva minolovca UI 106 i UI 110. - Zieb i oficiri evakuisani avionom, pretpostavlja se da je mornare zarobila Crvena armija

BROJKE

200 nacističkih brodova leži na dnu Dunava 23 olupine biće izvađeno 23 miliona evra koštaće ta akcija

Činjenice

Još od Sovjeta nije taknuto

- tegljači „Gastein" i „Stralsund" prva plovila koja je sovjetska vojska izvadila kod Prahova 1946. - od avgusta 1947. do proleća 1948. još sedam brodova i dve barže uklonjeno sa dna reke. - Rumuni uklonili nekoliko plovila u procesu otvaranja kanala Gogoš, a na jugoslovenskoj strain 6-8 plovila samo privučeno obali

Kurir.rs/ Jelena S. Spasić Foto: Veljko Kovačević, Printscreen