Foto: Shutterstock, Profimedia

kriza

NOVI ŠOK ZA HRVATE: Cena toalet papira već skočila 30 odsto, proizvođači upozoravaju na nestašice!

Hrvatski Proizvođači higijenske papirne konfekcije povećali su, ili najavili povećanje, cena za čak 20-30 posto, kažu izvori Lidera.

Hrvatska

Po njima cene su podignuta i do 30 odsto.

"Razlog je povećanje cena sirovina, celuloze koja je od prosečne cene od 900 evra po toni skočila na 1.500 evra po toni. Uz taj porast značajno je poskupeo i materijal za pakkovanje posebno kartonske folije i kutije kao i logistika. Danas logističari uz redovnu cenu na fakturu za prevoz robe stavljaju posebnu stavku kao dodatak zbog cene dizela", kažu u jednoj firmi.

Pred početak rata drastičan rast cene celuloze izazvala je cena gasa, gde su naši dobavljači plaćali cenu od 11-16 evra po MV/sat, koja je skočila na 90 evra. Naime, tokom tzv kuvanje celuloze i proces dobijanja papira iz celuloze zahteva veliku količinu energije, tehnologija papirnice je zasnovana na energiji dobijenoj iz gasa, tvrde iz druge firmi.

Na početku rata u Ukrajini, ovo povećanje je, na momente dostizalo i 240 evra, što je izazvalo gašenje i obustavu proizvodnje papira u Nemačkoj, Italiji, Španiji i Rumuniji i time stvorilo neravnotežu ponude i tražnje. Isto tako, Rusija i Belorusija su imale udeo u prodaji celuloznih i papirnih sirovina na tržištu EU koji trenutno nedostaju.

"Ono što nam svakako predstoji jeste, ako se situacija sa cenom gasa ne stabilizuje i nastavi sa ovakvim oscilacijama, nestašicom toalet papira i peškira i drugih sličnih proizvoda po još višim cenama za potrošače", kaže jedan od direktora.

Novi akcenat stavljen je na troškove gasa i naftnih derivata, koji imaju visoko učešće u troškovima proizvođača sirovina. Trend rasta cena energenata zaoštrio je rat u Ukrajini. Povećanje sankcija Rusiji dodatno povećava inflaciju sirovina i energenata sa tog područja.

"Sa naše strane činimo sve što možemo da obezbedimo zalihe sirovina i gotovih proizvoda kako bi isporuke našim kupcima tekle nesmetano. Dosadašnjim korekcijama cena deo troškova smo prebacili na krajnje potrošače. Drugi deo ovih troškova pokušavamo da amortizujemo internim uštedama i drastičnim rezovima marži, a ne diranjem u kvalitet proizvoda", kažu u jednom proizvođaču, prenosi Lider.

Kurir.rs/Slobodna Dalmacija