ilustracija, Foto: Printscreen/YouTube

sve više prevar s hranom

CENE RASTU, A GRAMAŽE PADAJU! EVO KAKO VARAJU POJEDINI PROIZVOĐAČI: Jogurt lakši za 32 grama, čokolade od 20 do 25!

Na ovaj način proizvodi poskupljuju pred našim očima, a mi to ne možemo u prvi mah da primetimo

Društvo

Da li ste možda primetili da se gramaža na pakovanjima određenih proizvođača jogurta i mleka smanjila za 32 grama?

Litar jogurta postao je jogurt od 968 mililitara.

Šokiralo nas je ovo saznanje i podsetilo na još neke proizvode čija se gramaža "magično" smanjila preko noći, a cena ostala ista.

Tako su čokolade od 100 i 300, ne promenivši cenu postale "lakše" za 20 do 25 grama.

Smrznute poizvode pretežno prodaju u kesama od 350 i 400 grama umesto 500, dok ona koja su su se pakovala u 1 kilograma, sada su 900 grama. Isti važi i za pakovanja testenine. A to su upravo proizvodi koji se vrlo često nalaze u potrošačkoj korpi prosečnog Srbina.

Na ovaj način proizvodi poskupljuju pred našim očima, a mi to ne možemo u prvi mah da primetimo, jer proizvođači i računaju na to da većina nas kupuje po navici i da namirnicu koju smo kupili milion puta pre toga nećemo svaki put da proveravamo težinu.

Sve je počelo još 2009. kada je u Evropskoj uniji ukinuta obaveza standardne veličine pakovanja namirnica.

Udruženja za zaštitu potrošača izgubila su glas skrećući pažnju na ove obmane već godinama, ali uzalud. Svako malo pojavi se novi proizvod koji teži manje, a košta isto ili više.

A da li je ovo Zakonom dozvoljeno i postoji li određena regulativa koja kontoroliše ove poteze pitali smo predstavnicu Nacionalne organizacije potrošača Srbije, Nikicu Jovanović.

Takva regulativa ne postoji, proizvođač je jedino dužan na vidljivom mestu istakne neto količinu proizvoda. Na proizvođačima je da odrede gramažu proivoda dokle god to bude istaknuto na vidljivom mestu pakovanja, ali nisu organičeni određenim standardom gramaže" rekla je Nikica Jovanović.

Pitali smo našu sagovornicu da li im se javljaju potrošači sa ovim pitanjem te da li ovakve promene utiču na njihov budžet.

ilustracijafoto: EPA /Andy Rain

Javljaju se potrošači sporadično, pogotovo kada se radi o namirnicama koje se učestalo koriste od strane većeg broj građana. Tada takve promene ne mogu, a da ne budu primećene. Ali kako se ne "krši" bilo kakav Zakon, to se ne može regulisati", dodala je ona.

Ona je takođe objasnila da je trend "smanjenja" gramaže pakovanja prehrambenih, ali i drugih proizvoda primećen zadnjih nekoliko godina, ali da se u vreme inflacije i trenutne krize posebno o tome priča, pa zato iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije često apeluje na potrošače da obrate pažnju na ono što kupuju.

Kako potrošači po inerciji kupuju proizvode, ne obraćajući pažnju na gramažu istih, često apleujemo da se obrati da se ne kupuje "po navici" i da budu upućeniji u ono što stavljaju u korpu", rekla je Nikica Jovanović iz iz NOPS-a.

Ona je dodala da se radi o triku kojim se služe proizviđači.

Smanjenje gramaže je trik kojim se služe proizvođači, kako bi privukli kupce. Na prvi pogled, proizvod izgleda standardno, ali kad se malo bolje zagledate, vidite da je manja gramaža, a cena je nešto niža. A još češći su slučajevi da cena ostane ista, čak i veća", zaključila je naša sagovornica.

Podsetimo, povodom navoda da se čak i navedene gramaže često ne poklapaju sa stvarnom težinom proizvoda, proverili smo i izmerili osnovne životne namirnice čije cene je država ograničila.

Kurir.rs/Espreso