Da li crkva prihvata moždanu smrt kao smrt?! Šta je sa dušom, a šta sa telom?! Popović: SPC blagosilja doniranje organa pod ovim uslovom!
Srpska pravoslavna crkva (SPC) više puta je iznela svoj stav da transplantaciju organa smatra apsolutno pozitivnom medicinskom delatnošću, kao i da doniranje organa apsolutno nije sporno, da je herojski čin, pa čak i svetiteljstvo ako je etički potpuno opravdana i ispravna, naveo je protonamesnik Dragan Popović.
Ističući da se 85 odsto građana Srbije, prema zvaničnim podacima, izjašnjava kao pravoslavni hrišćani, kazao je da donatorstvo mora da ispuni određene kriterijume da bi uopšte čovek bio donator.
- Slobodno i voljno mora da bude donator, svestan toga da je donator i informisan šta znači ta njegova donacija. Prvi problem je zakon o pretpostavljenoj saglasnosti (Ustavni sud utvrdio da nije u skladu sa Ustavom, prim. nov.). Čovek čija je saglasnost pretpostavljena nikada se nije izjasnio da želi da bude donator, njemu je uskraćeno pravo da postane svetitelj, ako me dobro razumete. U slovenačkom zakonu, što sam sada saznao, postoji paralelno i to da možeš da potpišeš donatorsku karticu, ali i da možeš da potpišeš da ne želiš da bude donator. Sasvim zadovoljavajuće rešenje. Svi su u crkvi za to da pretpostavljena saglasnost ne može da bude prihvatljiva jer se ljudska prava, dostojanstvo, sloboda ukidaju onome ko ne želi da bude donator. Mora da se izjasni - kazao je Popović na panelu "Stavovi verskih zajednica o transplantaciji organa - etika, vera i život" u okviru konferencije udruženja Donorstvo je herojstvo "Transplantacija organa: izazovi i perspektive" povodom Nacionalnog dana donora.
Mnogo je teža stvar, istakao je Popović, problem moždane smrti. Inače, konstatujući moždanu smrt pacijenta, ide se u proceduru za potencijalno doniranje organa, pa transplantaciju istih.
- U SPC postoji dobar deo onih koji smatraju da moždana smrt nije smrt u pravom smislu te reči i deo onih koji prihvataju moždanu smrt kao ikonomijski (teološki, prim. nov.) koncept - kazao, pa naveo:
- Čovek je sastavljen od duše i tela, koje dobija prilikom začeća, dok dušu dobija direktno od Boga. Početak života je trenutak kada se spoje duša i telo. Duša se nalazi u čitavom telu bez razlike. Koliko je u malom prstu na nozi, toliko je i u mozgu. Smrt je obrnuti proces, izlazak duše iz tela, koja se vraća svome tvorcu Bogu. Ako je čoveku amputirana ruka ili mu bubrezi ne rade, to ne znači da je duša napustila bubrege, već da telo nema sposobnost da se duša izrazi kroz bubrege.
Popović je istakao i da nije rekao da je crkva izričita u tome da moždana smrt nije smrt, već da mora da postoji ozbiljan dijalog između lekara koji su vernici i koji zastupaju taj stav i onih koji imaju drugačije mišljenje.
- Mi nemamo problem s primaocima, imamo problem s donatorima. Ukoliko je mozak čoveka mrtav, to ne znači da čovek nije živ, nego da njegov mozak više nije funkcionalan da izrazi dušu. Kuca mu srce, rade mu ostali organi i pored toga što sve radi uz veštačku podršku. Imam apsolutno poverenje u lekare, u sistem ne baš toliko. Kakav bi kompromis mogao da bude da moždana smrt bude prihvaćena? Prvo da donatori budu stvarno donatori, a ne da njihova donacija bude pretpostavljena, to jest da postoji ikakva šansa da on ne zna da je donator. I da bude potpuno informisan o svemu tome šta znači donacija - kazao je Popović i zaključio:
- Nisu ovo stvari koje su zacrtane, od kojih nema odstupanja. Ovde smo da iznesemo naše stavove i dijalogom dođemo do zaključaka. SPC nije prepreka. Uz sve dileme koje sam izneo - SPC blagosilja.