Windows gubi bitku: SteamOS je novi kralj gejminga!
Dugo se sumnjalo da je SteamOS efikasniji od Windows-a na ručnim gejming uređajima, ali do sada nije bilo direktnog poređenja istih hardverskih platformi. Pojavom Legion Go S u dve verzije - sa Windows 11 i sa SteamOS-om - konačno imamo priliku za pravu analizu. Očekivanja su bila da će SteamOS biti malo brži, ali stvarnost je premašila sve prognoze.
SteamOS ne nudi samo manju potrošnju resursa i brži odziv - on gotovo preobražava iskustvo korišćenja. Na identičnom hardveru, Legion Go S sa SteamOS-om pruža do 75% bolje performanse u određenim igrama. Razlika nije samo u brojkama, već i u osećaju - Windows jednostavno ne može da prati taj nivo optimizacije kada je ograničen termalnim i energetskim uslovima ručnih uređaja.
Brojke govore same za sebe
U testiranju igara poput Horizon Zero Dawn Remastered, Cyberpunk 2077 i Guardians of the Galaxy, SteamOS je konstantno bio ispred Windows-a. U Horizon-u, razlika je bila neverovatnih 75%, dok je u Cyberpunk-u u Balanced režimu prednost iznosila 59%. Čak i u manjim razlikama, poput 11% u Guardians-u, ta prednost često znači prelazak sa ispod 60 fps na punih 60 fps.
Bitno je napomenuti da ovi procenti mogu zavarati - jedna razlika od samo 1 fps u zahtevnim igrama može izgledati kao ogroman skok u procentima. Ipak, u realnim uslovima igranja, prednost SteamOS-a je jasna: igra je fluidnija, vreme odziva kraće, a sistem stabilniji. Windows ne može da nadoknadi taj jaz čak ni u najpovoljnijim uslovima rada.
Performanse bez kompromisa, čak i bez punjača
Još jedno ključno pitanje je kako se uređaji ponašaju kada nisu priključeni na struju. SteamOS pokazuje manji pad performansi u prelasku sa 40W TDP (priključeno na AC) na Balanced režim (na bateriji), u poređenju sa Windows-om. To znači da je igranje u pokretu znatno prijatnije na SteamOS-u.
Zanimljivo je da se najveće razlike u performansama na bateriji javljaju u najzahtevnijim (Cyberpunk) i najmanje zahtevnim (Guardians) igrama, što pokazuje da SteamOS bolje koristi resurse u svim scenarijima. Dok Windows značajno gubi na snazi kada se oslanja na bateriju, SteamOS uspeva da zadrži igriv nivo performansi.
Windows više nema jasan argument
Do sada se moglo reći da Windows ima prednost u kompatibilnosti igara i podršci za softver van Steama. I zaista, igre sa anti-cheat sistemima, kao i naslovi sa drugih platformi, bolje su radile na Windows-u. Ali uz napredak alata poput Heroic Games Launcher-a, GeForce Now podrške i nativnih SteamOS aplikacija, i ta prednost se polako topi.
Kada se uklone tradicionalni problemi Windows-a na ručnim uređajima - spora navigacija, višak nepotrebnih servisa i preklapanja softverskih slojeva - ostaje samo surova istina: SteamOS je jednostavniji, brži i stabilniji. Microsoft bi morao da razvije posebnu verziju Windows-a za ručne uređaje, ali do tada, teško da će uspeti da parira Valve-ovoj platformi.
Budućnost je u efikasnosti, ne u moći
Dok Windows i dalje ima poneku prednost za korisnike koji žele da imaju punu PC funkcionalnost, prosečnom igraču je mnogo važnije da igra radi glatko, odmah, bez podešavanja. Tu SteamOS pobeđuje bez konkurencije. Uređaj sa SteamOS-om se oseća kao prava konzola: uključiš, pokreneš igru i igraš - bez smetnji, ažuriranja i problema.
Možda će budući uređaji poput navodnog Xbox handheld-a (projekat Keenan) doneti optimizovani Windows 11 za gejming u pokretu. Ali na osnovu trenutnog stanja, SteamOS ne samo da je ozbiljna alternativa - on je sadašnji šampion ručnih gejming platformi. Ako tražite najbolje iskustvo iz kutije, odgovor je jasan: SteamOS.