Simbol viteštva

Žena na bojnom polju nakon Vidovdana koju istorija nije zaboravila: Ko je zapravo bila Kosovka devojka

Foto: Muzej grada Beograda
Prema nekim predanjima, Kosovka devojka možda je imala i stvarno istorijsko ime — Jelica Musić, sestričina kneza Lazara i sestra vlastelina Stevana Musića, gospodara Brvenika u dolini Ibra.

Još uvek ne zna sa sigurnošću da li je Kosovka devojka bila istorijska ličnost ili plod narodne mašte, njen simbolički značaj kroz vekove ostaje neosporan. Njena uloga u osvešćivanju, nadahnuću i bodrenju srpskog naroda potvrđivala se iznova, u trenucima istorijskih iskušenja.

Žena na bojnom polju: tragična potraga za voljenima
Kao glavna ličnost u istoimenoj narodnoj pesmi, Kosovka devojka se prikazuje kao mlada žena koja, nakon Kosovske bitke 1389. godine, luta krvavim poljem tražeći svog verenika Milana Toplicu, njegovog pobratima Miloša Obilića i devera Ivana Kosančića. U toj potresnoj potrazi nailazi na teško ranjenog viteza Pavla Orlovića, od kojeg saznaje da su svi njeni voljeni poginuli. Dok ga poji, on umire na njenim rukama.

Slika Kosovke devojke u Muzeju grada Beograda Foto: Muzej grada Beograda

Pesma se završava njenim bolnim rečima:
„Jao, jadna, hude sam ti sreće. Da se, jadna, za zelen bor 'vatim, i on bi se zelen osušio.“

Legenda i istorija: da li je Kosovka devojka zapravo bila Jelica Musić?
Prema nekim predanjima, Kosovka devojka možda je imala i stvarno istorijsko ime — Jelica Musić, sestričina kneza Lazara i sestra vlastelina Stevana Musića, gospodara Brvenika u dolini Ibra. U nju se, prema pesmi, zagledao upravo Milan Toplica, jedan od najvernijih Lazarevih vitezova, koji je zajedno sa pobratimima poginuo u boju.

Postoji verzija da je upravo on, zajedno sa Obilićem, ušao u šator sultana Murata, gde su obojica stradali. Njegova tragična sudbina i pesnički opisana ljubav sa Kosovkom devojkom utkali su se u epski identitet srpskog naroda.

Kosovka devojka kao simbol viteštva i moralne pobede
Iako pesma govori o porazu, lik Kosovke devojke simbolizuje moralnu pobedu. Ona je oličenje samilosti, hrabrosti i vernosti — osobina koje srpski narod vekovima poštuje i slavi. Uz pesmu Smrt majke Jugovića, priča o Kosovki devojci zauzima počasno mesto među najlepšim narodnim epskim pesmama.

Scena iz filma "Boj na Kosovu" Foto: Printscreen/Youtube

Uroš Predić i umetničko besmrćenje nacionalne heroine
Višeslojna simbolika Kosovke devojke bila je inspiracija i za jednog od najznačajnijih srpskih slikara — Uroša Predića. Na zahtev Kola srpskih sestara, koji su želeli razglednice u humanitarne svrhe, Predić je 1914. godine napravio skicu za sliku. Iako je Prvi svetski rat prekinuo rad, čuveno delo je završeno 1919. godine, baš u trenutku kada se Srbija podizala iz pepela posle velike tragedije.

Na slici, devojka poji ranjenog viteza Pavla Orlovića iz zlatnog kondira, u zoru, dok svetlost probija kroz letnji pejzaž. Simbolika slike prevazilazi događaj Kosova — ona izražava srpski zavet, moral, saosećanje i duhovnu uzvišenost.

Prava Kosovka devojka: ko je bila Leposava Stanković?
Da bi naslikao lik Kosovke devojke, Predić je koristio stvarni model. Prema izvorima, to je bila Leposava Stanković, rođena 1899. godine u Beogradu. Njen brat je pohađao Trgovačku školu u kojoj je Predićev brat bio direktor, što je možda i dovelo do njihovog poznanstva.

Leposava je bila poznata po izraženim crtama lica, krupnim očima i snažnom karakteru, što ju je činilo savršenim oličenjem Kosovke devojke. Nikada nije upoznala muškarca koji je poslužio kao model za viteza Pavla, jer su ih umetnik slikao zasebno.

U svom domu čuvala je reprodukciju slike, a vest o njenoj smrti preneta je 3. marta 1995. u listu Politika, pod naslovom:
„Umrla 'Kosovka devojka'“.

Foto: Kurir

Simbol večne časti: umetnost, istorija i identitet
Slika Kosovka devojka danas predstavlja nacionalno blago. Od juna 2020. godine, ovo umetničko delo vredno pola miliona evra izloženo je u Skupštini grada Beograda.

Kosovka devojka je više od junakinje pesme — ona je mit, uzor, i univerzalni simbol časti, požrtvovanosti i vere u bližnjeg. Kroz umetnost, legendu i sećanje, ona ostaje večni čuvar srpskog identiteta.

This browser does not support the video element.

02:02
GOCA LAZAREVIĆ KOMENTARISALA JUŽNU AMERIKANKU KOJA JE OTPEVALA "VIDOVDAN" Potom se osvrnula na početke: Bila sam iz drugog plana Izvor: Kurir televizija