Kultura

Sve brojnije platforme i povratak piraterije: Nikola Popević o potezu Netliksa koji je sve promenio

Foto: Zorana Jevtić
Filmove i muziku više ne posedujemo na kasetama, pločama i diskovima, sada su tu preko specijalizovanih aplikacija, a plaćamo samo pristup i ništa opipljivo nije u našem vlasništvu

Verovatno ste primetili da je sve više onoga što se može nazvati "nematerijalnom imovinom", a mi je kao korisnici posedujemo samo putem pretplate. Noviji "Majkrosoft ofis", recimo. Neophodni antivirus programi nude svoje unapređene i najfunkcionalnije verzije putem pretplate. Da, postoje tzv. besplatne alternative, zamenski programi koji kako-tako završavaju posao, ali dosađuju sa reklamama i nisu tako dobri. Programi su jedno vreme mogli da se kupe na fizičkim nosačima, poput kaseta ili flopi i kompakt diskova, ali često nisu nudili jednostavna ažuriranja. Danas, čini se, sve ide ka tome da se i umetnošću i zabavi pristupa putem pretplata, što je do pre koju godinu bilo nezamislivo, ako se izuzmu članstva u video i CD klubovima. Filmove i muziku više ne posedujemo na kasetama, pločama i diskovima, sada su tu preko specijalizovanih aplikacija, a plaćamo samo pristup i ništa opipljivo nije u našem vlasništvu.

Foto: Zorana Jevtić

Nije da se ne mogu povući paralele sa spomenutim video i CD klubovima iz prošlosti, gde smo plaćali članarinu za pristup velikoj kolekciji različitih medija. Ali osim piratskih kopija koje su sačinjavale ponudu pre nego što su sprovedeni međunarodni zakoni o autorskim pravima, bilo je moguće kupiti i originalne nosače, posedovati muzičko ili filmsko delo. Piraterija u Srbiji nikad nije zamrla i ona opstaje zbog više faktora, ali su poslednjih godina prihvaćene i platforme za gledanje filmova i serija ili slušanja muzike, poput Netfliksa, Spotifaja ili Dizera. I mnogo ljudi se odlučuje na to da plaća pretplatu i ima lako dostupno ono što želi da sluša ili gleda. Međutim, kolika je dostupnost zaista? I realno gledano, pretplatnik tu ništa ne poseduje. Plaćanjem članarine stiče mogućnost da pogleda ili presluša nešto iz ponude. Zapravo ne poseduje ništa.

Foto: Zorana Jevtić


Dostupnost je upitna. Sa muzikom je drugačije, ali neka se svako ko ima plaćeni Netfliks, Epl ili HBO zapita koliko odluke donosi na osnovu ponude, a ne onoga što bi možda zaista želeo da gleda? Drugim rečima, padne vam na pamet film koji se gledali na nekoj televiziji pre nekoliko godina i poželite da ga pogledate ponovo. Postoji li on na nekoj od vama dostupnih platformi? Velika je mogućnost da ne postoji i onda vam ostaje nekoliko opcija - prva, najpasivnija, jeste da odustanete i pogledate nešto drugo, recimo slično, što postoji u ponudi. Druga jeste da se upustite u potragu za platformom na kojoj se taj film nalazi, utvrdite da li ona ima ponudu za Srbiju, jer sve i da na njoj željeni film postoji, ponude se razlikuju od države od države, u zavisnosti od rešenih autorskih prava. Ovo je već poduhvat koji traži i znanje i vreme i, na kraju krajeva, novac ukoliko poželite da produžite pretplatu nakon probnog perioda. Treća opcija je stari lokalni sport "nalaženja filma na netu", to jest - piraterije. I tako, za znatan procenat ljudi koji aktivno gledaju filmove i znaju šta žele piraterija je lakša varijanta od one legalne.

Foto: Shutterstock


Netfliks je modernizovao model video-kluba, licencirao je ogroman broj filmova i serija i neko vreme držao skoro pa monopol. Onda su veliki studiji počeli da otvaraju svoje platforme da bi na njima nudili svoj katalog. Ekskluzivno, da bi pretplatnike privukli i zadržali, što je kao posledicu otežalo licenciranje. Netfliks je odavno počeo da ulaže u svoju produkciju, jer je broj licenciranih naslova počeo da opada i sada imamo situaciju da je platformi mnogo, da gledaoci moraju istraživati šta se na njima nalazi, da je preskupo imati pretplatu na sve, a i besmisleno zbog enormnog broja filmova i serija, nemogućih da budu pogledani za jedan ljudski život. I nije čudo što je piraterija ponovo u porastu - na nekim većim tržištima ona jeste rizik, ali i validna opcija. Teško je dokučiti kako će kompanije reagovati na to kada na tržištu već vlada zasićenje, cene pretplata skaču, a ponuda i podrška su sve lošije. Svedoci smo promena čiji je ishod nemoguće prognozirati.