DŽONSON MOGAO DA SPREČI BANKROT NAJSTARIJE TURISTIČKE KOMPANIJE NA SVETU: Dobio molbu za pomoć, a onda je glatko odbio
Foto: AP

propast kompanije

DŽONSON MOGAO DA SPREČI BANKROT NAJSTARIJE TURISTIČKE KOMPANIJE NA SVETU: Dobio molbu za pomoć, a onda je glatko odbio

Planeta -

Britanska vlada je mogla da priskoči u spasilački paket finansijske pomoći kompaniji "Tomas Kuk" koja je hitno zatražila 150 miliona funti da izbegne likvidaciju, ali je premijer Boris DŽonson to glatko odbio smatrajući da za takav potez nema opravdanja.

Najstarija svetska turistička agencija objavila je rano jutros bankrot posle neuspelih pregovora sa kreditorima, ostavljajući nezbrinuto više od 600.000 turista koji su rezervisali odmore ili su već na odmoru u raznim zemljama sveta u aranžmanu ove kompanije.

Premijer Džonson je rekao da je vlada dobro postupila kada je odlučila da finansijski ne pomogne turističku kompaniju, jer bi i druge firme kasnije mogle da očekuju isti tretman, preneo je AP. Zatražena pomoć bi, prem anjegovim rečima, bila moralni hazard, a u pitanju je mnogo novca poreskih obveznika.

Zbog propasti ove putničke kompanije, stare 178 godina, na stotine hiljada putnika ostali su zarobljeni na svetskim destinacijama, njene "ćerke-firme" u drugim zemljama traže pomoć, a hotelijeri na mnogim destinacijama su zabrinuti zbog mogućeg smanjenja broja turista, javljaju svetski mediji.

Na put je danas i sutra trebalo da krene 21.000 putnika sa kompanijama podružnicama "Tomasa Kuka".

Kako javlja agencija Rojters, zvaničnici nemačke vlade su saopštili da će osiguranje verovatno pokriti troškove većine putnika, dok je kompanija "Kondor", nemačka podružnica "Tomasa Kuka”, zamolila vladu u Berlinu za zajam kako bi opstala na tržištu.

Portparol nemačke vlade je potvrdio da je stigao zahtev iz "Kondora", ali nije naveo o kolikoj sumi je reč. Španski aerodromski operator "Aena" objavio je da je otkazano 46 letova kompanije "Tomas Kuk", a oglasila se i turska federacija hotelijera, koja je navela da bi kolaps britanskog turoperatora mogao da znači 600.000-700.000 manje turista u Turskoj godišnje.

Predsednik federacije Osman Ajik je rekao za Rojters da je trenutno 45.000 turista u Turskoj koji su došli iz Velike Britanije i ostatka Evrope preko "Tomasa Kuka". Dodao je i da kompanija duguje između 100.000 i 200.000 funti malim hotelima koji bi zbog toga mogli da trpe posledice.

Ministar turizma Tunisa je rekao da "Tomas Kuk" duguje 60 miliona evra hotelima u toj zemlji za boravke turista u julu i avgustu, i dodao da u Tunisu trenutno ima 4.500 turista koji su došli preko britanske turističke kompanije.

Likvidacija kompanije, koja zapošljava 22.000 ljudi, označava kraj jedne od najstarijih britanskih kompanija koja je rad zapocela 1841. godine organizovanjem lokalnih izleta.

Na povratak kući sa letovanja, između ostalih, sada čeka i 150.000 britanskih turista, a oko 50.000 turista zarobljeno je u Grčkoj, mahom na ostrvima Kos, Krf, Skijatos i Krit. Šefovi "Tomasa Kuka" su prošlog meseca uspeli da sa poveriocima dogovore veliki finansijski plan spasavanja "težak" 900 miliona funti, u kojem je trebalo da učestvuju banke, imaoci obveznica i najveći pojedinačni akcionar - kineska kompanija Fosun, ali je u zadnji čas zatraženo da dogovor bude propraćen sa još 200 miliona funti što kompanija jednostavno nije uspela da obezbedi, piše portal "novac.hr".

Oko 450 miliona funti za spas "Tomasa Kuka" trebalo je da uplati Fosun u zamenu za 75 odsto vlasništva u turoperatorskom i 25 odsto u vazduhoplovnom biznisu kompanije, a 450 miliona funti banke i vlasnici obveznica koji bi, prema dogovoru, konvertovali svoj stari dug u deonice.

Deo laburistickih političara i sindikata je preko vikenda, dok su šefovi kompanije i njeni poverioci vodili poslednju rundu pregovora za nastavak poslovanja, zagovarao državni plan pomoći po uzoru na svojevremeno spasavanje banaka teško milijarde funti.

Odmah po objavi bankrota, britansko ministarstvo saobraćaja i agencija za civilni vazdušni promet zajedno su pokrenuli "Operaciju Matterhorn”, kako je nazvano vraćanje britanskih turista zatečenih na putovanjima, koja će trajati do 6. oktobra. Troškove te operacije snosiće ATOL (Air Travel Organiser's License), poseban fond osnovan za repatrijaciju britanskih putnika u slučaju da neka avio-kompanija prestane da posluje.

Analitičari procenjuju da je na neslavan kraj kompanije uticao niz tržišnih i društvenih faktora, među kojima i oštra konkurencija onlajn putničkih agencija i niskotarifnih avio-prevoznika. Osim toga, smatra se da je za loše ovogodišnje rezultate kriva konfuzija oko Bregzita jer su klijenti odgađali planove za letovanje.

U svakom slučaju, prevladavajuće je mišljenje da su kompaniju pregazila moderna vremena kojima se nije na vreme prilagodila, a takođe je uticalo i to što mnogi putnici danas preferiraju da svoja putovanja organizuju sami ne koristeći usluge agencija. Ukupni dug kompanije porastao je na 1,7 milijardi funti. Samo u prvoj polovini ove finansijske godine je nastao gubitak od oko 1,5 milijardi funti, objavljeno je u maju, a berzanski analitičari Siti Grupe objavili su tada da je vrednost deonice "nula" s obzirom na visinu duga i vrednosti turoperatorskog i avio-biznisa "Tomasa Kuka".

(Kurir.rs/Tanjug/Foto: AP)

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track