OTKRIVENA NOVA PRIRODNA SILA? Naučnici kažu da postoje jaki pokazatelji za to
Foto: Printscreen/BBC

šta može da uradi?

OTKRIVENA NOVA PRIRODNA SILA? Naučnici kažu da postoje jaki pokazatelji za to

Fizika poznaje četiri prirodne sile i to su gravitacija, elektromagnetna, slaba i jaka sila. Naučnici sada tvrde da su otkrili pokazatelje da postoji peta, do sada nepoznata prirodna sila

Iz britanskog Saveta za nauku i tehnologiju kažu da rezultati njihovog istraživanja "pružaju jake dokaze o postojanju još jedne, subatomske vrste čestica ili nove prirodne sile". Međutim, rezultati eksperimenta pod nazivom Muon g-2 još uvek nisu pružili nedvosmislene zaključke.

U ovom trenutku, šanse su 1:40.000 da se zapravo radi o statističkoj grešci, što odgovara indeksu verovatnoće od 4,1 sigme. Kako bi naučnici mogli biti sigurni da se ne radi o slučajnosti, već o otkriću, potrebno je da sigma iznosi barem 5.

"Otkrili smo da interakcije miona (jedne vrste čestica) nisu u skladu sa standardnim modelom [opšteprihvaćenom teorijom o tome kako se ponašaju čestice univerzuma]", kaže za BBC vođa eksperimenta, britanski profesor Mark Lankaster. "Ovo je veoma uzbudljivo otkriće, zato što postoji mogućnost da će se ukazati novi zakoni fizike, čestice i sila za koju nauka do sada nije znala", dodo je ovaj istraživač sa Univerziteta u Mančesteru.

Pronalazak je poslednji u nizu obećavajućih rezultata eksperimenata koje su fizičari u poslednje vreme sporveli u SAD, Japanu kao i u Velikom hadronskom sudaraču na švajcarsko-francuskoj granici.

Profesor Ben Alanač sa Univerziteta u Kembridžu, koji nije učestvovao u ovom eksperimentu, kaže da mu "intuicija govori da je po sredi nešto veliko".

"Čitav svoj radni vek posmatram sile i čestice za koje već znamo, a u ovom trenutku ne mogu čak ni da spavam od uzbuđenja", dodao je on.

Eksperiment se sprovodi u laboratoriji Fermilab, koja se nalazi u američkoj državi Ilinois, a naučnici traže naznake postojanja do sada neotkrivenog fenomena proučavajući ponašanje čestica koje se nazivaju mioni.

Svet oko nas sastoji se od raznoraznih čestica. Neke od njih su manje čak i od atoma i nazivaju se subatomske čestice, a one su pak sačinjene od još manjih čestica, koje ne mogu da se rastave na manje. Najmanje čestice nazivaju se elementarne čestice. Mion je sličan elektronu, ali je oko 200 puta teži.

Eksperiment Muon g-2 šalje čestice na prsten prečnika 14 metara, a onda se uključuje i magnetno polje. Prema poznatim zakonima fizike i Standardnoj teoriji, naučnici su očekivali da mioni trepere određenom učestalošću. Međutim, ispostavilo se da trepere brže nego što se očekivalo.

Mogući razlog za to je postojanje pete sile, koja do sada nije bila poznata fizici.

Još uvek nije poznato šta može da uradi nova potencijalna sila, osim što utiče na čestice miona.

Kurir.rs/BBC