Slušaj vest

Dok javnost čeka zvanične informacije o uzroku tragične avionske nesreće u Indiji, tema bezbednosti letenja ponovo se našla u centru pažnje. Putovanja su sve češća, bilo poslovna, porodična ili turistička, a mnogi i dalje s poverenjem veruju da je avion najsigurniji vid prevoza. Šta kada se dogodi tragedija? U jutarnjem programu "Redakcija" na Kurir televiziji gosti su bili Stevan Ignjatović, pilot u penziji i Jelena Bukovčić, bivša stjuardesa, koji su podelili svoja iskustva i analizu tragedije.

Pao avion u Indiji Foto: SIDDHARAJ SOLANKI/EPA

- Kada ste me pozvali da gostujem, ja sam celo popodne jurio raznorazne sajtove, tražio snimke, da bih video i mogao da pričam. Po mom mišljenju, a i po mišljenju drugih koji se razumeju u avijaciju, uključujući jednog pukovnika, savetnika američke komisije za ispitivanje udesa. Imamo od sedam tačaka, pet zajedničkih - kaže Ignjatović.

On tvrdi da su uslovi kao što su vetar ili vremenske prilike ovog puta isključeni i da su ključne tehničke i proceduralne greške tokom poletanja.

- Faza poletanja je najkritičnija, tada je avion na maksimalnoj snazi, maksimalno opterećen. Prema mom i prema mišljenju pukovnika koji je to komentarisao, greška je ljudska. Kada avion poleti, čim se odlepi od piste, na 30, 50, 100 metara, pilot komanduje: "Gear up", da se uvuče stajni trap. Potom se na određenoj visini i brzini uvlače predkrilca i zakrilca. Ako to uradite prerano, ogolite krilo.

jutarnji clean.00_39_12_19.Still006.jpg
Foto: Kurir Televizija

Na snimku, kaže on, vidi se da avion ima izvučen stajni trap i da počinje da tone u trenutku kada su, verovatno, pogrešnom komandom uvučeni i predkrilca i zakrilca.

- Krilo je postalo čisto. Avion više nema uzgon, nema brzinu, i ne može da ostane u vazduhu - zaključuje on.

Bukovčić objašnjava da i kabinska posada ima jasna zaduženja tokom poletanja.

- To se zove kritični period zvanično. U tom trenutku radimo mentalni review: znamo gde nam je oprema, na kojim smo vratima, kako se otvaraju. Osmatramo i unutra i napolje i, ako nešto primetimo, odmah javljamo. Ali tada samo glavni purser može da se obrati pilotu. To su momenti kada ne smemo da ih ometamo - kaže Bukovčić.

jutarnji clean.00_42_27_00.Still005.jpg
Foto: Kurir Televizija

Ipak, u ovom konkretnom slučaju, dodaje:

- Mislim da nisu ni oni stigli da shvate šta se dešava. Sve se desilo u sekundama.

Ignjatović naglašava da se ne radi o tehničkoj nesavršenosti letelice:

- Sam avion je savršen, bezbedan, siguran. Ima najsavremeniju opremu. Naručen je u hiljadama komada, Indija je prošle godine naručila 1000, Katar 200. Ali ako čovek pogreši komandu, sve pada u vodu. Pretpostavljam da je neko greškom, umesto točkova, uvukao zakrilca i predkrilca. Ogolio je krilo.

LJUDSKA GREŠKA IZAZVALA TRAGEDIJU? Američki pukovnik pričao sa našim bivšim pilotom - on sve podelio i objasnio: Avion je bio savršen, ali ako je ovo pogrešio.. Izvor: Kurir televizija

Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i Zakonom o javnom informisanju i medijima.

Kurir televizija je dostupna na kanalu broj 109 za korisnike MTS Iris TV, na kanalu 9 za korisnike m:SAT TV, Supernova i Yettel Hipernet TV, na kanalu 9 za korisnike SBB EON, na kanalu 108 za korisnike BeotelNet, na kanalu 8 za korisnike Orion telekoma i na kanalu broj 112 za korisnike Sat-trakt na teritoriji Srbije, u okviru platforme M:tel u Crnoj Gori i Bosni i Hercegovini i MTEL Global u dijaspori, kao i na aplikaciji Arena Cloud.

Kurir.rs

PAD AVIONA USKO POVEZAN SA GEOPOLITIČKIM TENZIJAMA? Izvor: Kurir televizija