Pomalo naivna ideja grupe studenata stvorila je carstvo! Ovo je jedina istina o tome kako je nastao Facebook
Neverovatno je da je ideja za Facebook, danas jednu od najpopularnijih društvenih mreža na svetu, nastala kao posledica neuspelog pokušaja da internet korisnici ocenjuju fotografije jedni drugih.
Mark Zakerberg često se pominje kao jedina osoba koja je izumela Facebook. Međutim, dok je bio student računarstva na Harvardu zajedno sa svojim kolegama Eduardom Saverinom, Dastinom Moskovicom i Krisom Hjuzom osmislio je ovu društvenu mrežu. Neverovatno je da je ideja za Facebook, danas jednu od najpopularnijih društvenih mreža na svetu, nastala kao posledica neuspelog pokušaja da internet korisnici ocenjuju fotografije jedni drugih.
Hot or Not? Poreklo Facebook-a
Godine 2003. Zakerberg, student druge godine na Harvardu, napisao je softver za vebsajt pod nazivom Fejsmeš (Facemash). Svoje računarske veštine upotrebio je na upitan - hakovao je Harvardsku bezbednosnu mrežu, kopirao slike studentskih legitimacija koje su korišćene u studentskim domovima i iskoristio ih za svoj novi sajt. Posetioci sajta mogli su da uporede dve studentske fotografije postavljenu jednu do druge i odluče ko je "zgodan" (hot), a ko "nije" (not).
U galeriji pogledajte fotografije Marka Zakerberga:
Fejsmeš je pokrenut 28. oktobra 2003. godine a zatvoren nekoliko dana kasnije, nakon što su ga rukovodioci Harvarda ugasili. Posle toga, Zakerberg je bio suočen sa ozbiljnim optužbama za narušavanje bezbednosti, kršenje autorskih prava i narušavanje privatnosti. Iako je mogao biti izbačen sa Harvarda zbog ovih dela, sve optužbe su na kraju odbačene.
TheFacebook: Aplikacija za studente Harvarda
Dana 4. februara 2004. godine, Zakerberg je lansirao novi sajt pod imenom TheFacebook. Nazvao ga je po imeniku koji se delio studentima univerziteta kako bi se bolje upoznali. Šest dana kasnije, ponovo je imao problema kada su ga stariji studenti sa Harvarda, Kameron Vinkelvos, Tajler Vinkelvos i Divja Narendera, optužili da je ukrao njihovu ideju za društvenu mrežu pod nazivom HarvardConnection. Oni su podneli tužbu protiv Zakerberga, ali je slučaj na kraju rešen van suda.
Pristup sajtu je u početku bio ograničen samo na studente Harvarda. Vremenom, Zakerberg je uključio još nekoliko svojih kolega da mu pomognu u razvoju sajta. Eduardo Saverin je, na primer, radio na poslovnom delu, dok je Dastin Moskovic angažovan kao programer. Endrju Mekalom je bio grafički dizajner sajta, a Kris Hjuz je postao njegov neformalni portparol. Zajedno, tim koji je izumeo Facebook proširio je mrežu na druge univerzitete i fakultete.
Facebook: Najpopularnija društvena mreža na svetu
Godine 2004. osnivač Napstera i investitor-anđeo (neko ko uzima minimalan procenat) Šon Parker postao je predsednik kompanije. Kompanija je promenila ime sajta iz TheFacebook u samo Facebook nakon što je 2005. godine kupila domen facebook.com za 200.000 dolara.
U galeriji pogledajte fotografije Marka Zakerberga i Prisile Čen:
Sledeće godine, firma rizičnog kapitala "Accel Partners" uložila je 12.7 miliona dolara u Facebook, što je omogućilo kreiranje verzije mreže za srednjoškolce. Facebook je kasnije proširen na druge grupe, poput zaposlenih u kompanijama. U septembru 2006. godine, Facebook je najavio da bilo ko stariji od 13 godina sa važećom e-mail adresom može da se pridruži. Do 2009. godine, postao je najkorišćenija društvena mreža na svetu, prema izveštaju analitičkog sajta compete.com, prenosti ThoughtCo.
Iako su Zakerbergovi ekscentrični potezi i profit od sajta na kraju učinili da postane najmlađi milijarder na svetu, čovek koji je izmislio Facebook dao je svoj doprinos i humanitarnim akcijama. Godine 2010. potpisao je obećanje, zajedno sa drugim bogatim biznismenima, da će donirati najmanje polovinu svog bogatstva u dobrotvorne svrhe. Zakerberg i njegova supruga, Prisila Čen donirali su 25 miliona dolara za borbu protiv ebole i najavili da će donirati 99% svojih Facebook akcija u okviru Inicijative Čen-Zakerberg, s ciljem poboljšanja života kroz obrazovanje, zdravstvo, naučna istraživanja i energetiku.
Bonus video: Budućnost Facebook platforme