KAKO DO ZARADE: Na gajenju povrća i cveća uzmite 11.000 evra
Foto: Thinkstock

Najunosnije grane u poljoprivredi

KAKO DO ZARADE: Na gajenju povrća i cveća uzmite 11.000 evra

InfoBiz -

Najveći zarađivački potencijal je u povrtarstvu, iza kojeg sledi cvećarstvo, ali se time bavi samo 1,4 odsto gazdinstava u našoj zemlji

BEOGRAD - Poljoprivredna domaćinstva koja gaje povrće i cveće ekonomski su najjača i imaju najveći zarađivački potencijal, ali se samo 1,4 odsto seoskih gazdinstava bavi ovom proizvodnjom.Dragovan Milićević, ekonomista, u svojoj analizi navodi da je osnovna karakteristika srpske poljoprivrede niska ekonomski dodana vrednost po domaćinstvu.Klimatski aspekt- Najveći zarađivački potencijal je kod proizvodnje povrća i cveća, prosečna ekonomska vrednost gazdinstava specijalizovanih za ovu proizvodnju je 10.829 evra. Na dnu lestvice, po prosečnoj ekonomskoj snazi, nalaze se gazdinstva specijalizovana u proizvodnji vinove loze i voća - ukazuje Milićević i dodaje da je pravo pitanje zašto se samo 1,4 odsto domaćinstava bavi povrćem i voćem jer s klimatskog aspekta i aspekta kvaliteta zemlje Srbija ima izrazito povoljne uslove za gajenje ovih kultura.Veća gradnja plastenika s kontrolisanim uslovima znatno bi povećala ponudu povrća na tržištu i skratila sezonu kad se povrće uvozi, odnosno kad trgovci na povećanu tražnju reaguju uvozom.- To je naročito izraženo kod paradajza, kupusa, krastavaca i paprike kao najznačajnijih uvoznih povrtarskih kultura. Bez obzira na relativno velika ulaganja, novac se vraća u proseku treće godine od zasnivanja pune proizvodnje - ističe on.

Kratkoročno razmišljanje

Drago Cvijanović, agroekonomista, kaže za Kurir da u agraru postoje ciklusi, jedna godina je povoljna za nešto, pa cene odu gore, onda svi krenu to da gaje i obrnuto...- Nažalost, seljak razmišlja kratkoročno, a tri stvari mu najviše nedostaju - specijalizacija, organizacija i interesno povezivanje. Nema ozbiljne proizvodnje ako nema specijalizacije, uz poštovanje specifičnosti područja. Organizacija kroz zadruge ili klastere je, takođe, neophodna, kao i interesno povezivanje svih u lancu od njive do trpeze tako da svako zna koliki je njegov procenat - proizvođač, institut, banka, izvoznici, špediteri - neka vrsta franšiznog odnosa. Na kraju, i turizam je velika šansa za selo - objašnjava on.

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track