VOZAČI SE NA PUMPAMA ZA GLAVU HVATAJU, A STRUČNJACI SADA KONAČNO REŠAVAJU NEDOUMICU: Evo da li će cena goriva konačno prestati da raste
Foto: Shutterstock

Više uzroka doprinelo nekontrolisanom divljanju cena

VOZAČI SE NA PUMPAMA ZA GLAVU HVATAJU, A STRUČNJACI SADA KONAČNO REŠAVAJU NEDOUMICU: Evo da li će cena goriva konačno prestati da raste

InfoBiz -

Cene goriva na benzinskim stanicama u Srbiji i širom regiona dostigle su maksimum, a stručnjaci ističu da je više uzroka doprinelo tome, kao i da se u narednom periodu ipak ne očekuje dalji skok cena sirove nafte, pa samim tim ni goriva.

foto: Marina Lopičić/Ilustracija

Cene sirove nafte na svetskom tržištu dostigle su u oktobru višegodišnji maksimum, a barel nafte tipa Brent koštao je i više od 85 dolara. Rast cena nafte na svetskom tržištu neminovno je uticao i na rast cena naftnih derivata u Srbiji. Tako je na nekim pumpama ovih dana dizel premašio cifru od 170 dinara za litar. Sirova nafta, kao jedan od najznačajnijih berzanskih pokazatelja, poskupela je u prethodnih mesec i po dana za 22 procenta i krajem septembra je sa 86,29 dolara za barel dostigla najvišu cenu u poslednje četiri godine.

Stručnjaci navode da se može očekivati da se svetski trendovi u segmentu energenata prenose i na domaće benzinske stanice.

Generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije Tomislav Mićović kaže da su više cene goriva u Srbiji posledica rasta cene nafte i berzanskih kotacija benzina i dizela. Kako dodaje, u prethodnih mesec i po cena sirove nafte poskupela je za 22 odsto, što je veliki skok i odražava se i na cenu goriva. Sada je u zastoju i videće se da li će se zadržati na nivou od 80 dolara, ističe Mićović, uz objašnjenje da na cenu goriva utiče više faktora, a cena sirove nafte samo jedan od njih, mada i glavni.

foto: Nebojša Mandić

Pored toga, na porast cena derivata utiče i kurs dolara, ali i akcizna politika država. Mićović ističe da će se videti kako će se kretati trendovi na tržistu ali da se ipak ne očekuje veći skok cena sirove nafte, pa samim tim ni goriva u narednom periodu.

"Ovako visoke cene ne odgovaraju ni naftnim kompanijama, jer onda pada potrošnja", objašnjava on.

Kada je reč o mogućim potezima države u trenutnoj situaciji, Zakon o akcizama sadrži mogućnost da Vlada Srbije smanji akcize i time utiče na cene.

Sagovornik smatra da država sama treba analizom da proceni da li je moguće učiniti tako nešto.

foto: AP

"Ovako visoke cene goriva podižu osnovicu za obračun PDV i onda se od PDV prihoduje novac na koji se realno nije računalo. Zato treba razmisliti da li treba samo za toliko smanjiti akcize, odnosno za taj rast PDV, jer to je mehanizam koji bi na neki način rasteretio kućne budžete i pritisak na privredu, a drzava bi ostvarila svoj projektovani prihod", objašnjava Mićović.

Takođe, na rezervoarima na benzinskim stanicama, kao i na vrhovima "pištolja" za točenje, moraju da budu istaknute odgovarajuće nalepnice, kao i na svim vozilima proizvedenim, odnosno prodavanim na ovim tržištima posle 11. oktobra ove godine. Mićović objašnjava da se to odnosi samo na biokomponente i njihov udeo u gorivu, a da u Srbiji toga nema.

foto: Dragana Udovičić

"I dalje će na benziskim stanicama biti onaj stari način koji poznajemo, čak i ako se propiše novi evropski, naš stari način neće nestati. Obaveza je da postoji oznaka o udelima biogoriva, a mi nemamo biodizel u dizelu, kao ni bioetanol u benzinu", ističe Mićović.

(Kurir.rs/Tanjug/Foto: Shutterstock)

POGLEDAJTE BONUS VIDEO:

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track