ZA VELIKI BROJ VOZILA KATALIZATORI NISU POTREBNI: Posle neophodne prepravke lako ćete registrovati automobil! Proverite ŠTA VOZITE
Foto: Zorana Jevtić

Nadležni poručuju da vozači ne treba da brinu zbog kontrole emisije izduvnih gasova

ZA VELIKI BROJ VOZILA KATALIZATORI NISU POTREBNI: Posle neophodne prepravke lako ćete registrovati automobil! Proverite ŠTA VOZITE

InfoBiz -

Koštaju nekoliko stotina evra. Filteri su skuplji, ali njihov nedostatak možda se
i ne oseti, kaže Vlada Marinković

Vlasnici oko 100.000 vozila u Srbiji koja nemaju katalizatore i DPF filtere zabrinuti su već mesecima zbog Pravilnika o tehničkom pregledu vozila koji od 5. jula treba da stupi na snagu.

Pooštreni pravilnik

Pooštreni pravilnik stupio je na snagu 5. jula 2018, s tim što je linijama tehničkog pregleda i vlasnicima vozila data mogućnost da se u naredne tri godine prilagode meri kontrole emisije izduvnih gasova.

automobil, tehnički pregled
foto: Zorana Jevtić

Zabluda je da će se zbog ovog pravilnika vozači starih vozila naći u problemu, kaže za Kurir Vlada Marinković, iz Nacionalne asocijacije tehničkih pregleda (NATEP).

- Problem starih vozila, kojih možda ima i 50 odsto u Srbiji, ne postoji. Za „jugo“, primera radi, važi da je CO 4,5 odsto gornja granica, odnosno isto koliko je važilo kad je „jugo“ proizveden. Sve što je važilo u trenutku kad su vozila proizvedena važi i dan-danas, što znači da, primera radi, za „jugo“ neće biti potreban katalizator. Problem je s novijim vozilima ukoliko im je neko svesno promenio katalizator ili DPF filter - objašnjava Marinković.

Dodaje da su u najvećem broju slučajeva vozači sami skidali katalizatore.

- Oni koji nemaju katalizatore trebalo bi da ih ugrade. Koštaju nekoliko stotina evra, u zavisnosti od tipa vozila i starosti. Filteri su nešto skuplji, ali nisam siguran koliko će se njihov nedostatak i osetiti na tehničkom pregledu.

tehnički pregled
foto: Zorana Jevtić

Milan Petrović, pomoćnik ministra sektora za drumski transport, puteve i bezbednost saobraćaja, kaže za Kurir da se „izduvna emisija gasova svakodnevno meri, ali to nije jedan od presudnih kriterijuma zbog kojeg vozilo ne bi moglo da prođe tehnički pregled i stupi u saobraćaj“.

Dodaje da su od ministra u decembru dobili naredbu da se analizira i izmeni pravilnik:

- Najbitniji deo svakog vozila je motor. Motor mora biti ispravan. Jedini problem bi možda imali automobili s katalizatorima.

Počele krađe

Pre nekoliko dana u beogradskom naselju Galenika u ranim jutarnjim časovima četiri lica su uhapšena jer su sa jednog vozila pokušala da skinu katalizatore. To je samo jedan u nizu pokušaja krađe u poslednje vreme, jer je, kako saznajemo, potražnja za katalizatorima i DPF filterima poslednjih nedelja ogromna.

- Ljudi zbog novog pravilnika masovno kupuju na crno katalizatore, a DPF ili filteri partikularnih čestica, koji takođe služe za prečišćavanje izduvnih gasova, na ceni su jer pojedinci zarađuju prodajući keramiku i vredne metale iz njih - kaže dobro obavešteni sagovornik Kurira.

R. K. - A. K.

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track