DVA KLJUČNA ZAKONA ZA ONLAJN TRŽIŠTE: Na meti tehnološki giganti, evo i šta im je sada strogo zabranjeno
Foto: Shutterstock

Evropska unija USVOJILA

DVA KLJUČNA ZAKONA ZA ONLAJN TRŽIŠTE: Na meti tehnološki giganti, evo i šta im je sada strogo zabranjeno

InfoBiz -

Poslanici EU danas su izglasali usvajanje značajnih zakona koji imaju za cilj da obuzdaju moć tehnoloških giganata kao što su Alfabetov Gugl, Amazon, Epl, Fejsbuk i Majkrosoft, ali sprovođenje ovih zakona može biti problematično zbog ograničenih resursa regulatora.

Pored pravila poznatih kao Zakon o digitalnim tržištima (DMA), zakonodavci su takođe odobrili i Zakon o digitalnim uslugama (DSA), koji zahteva od onlajn platformi da čine više na kontroli interneta zbog ilegalnog sadržaja, prenosi Rojters.

Kompanije se suočavaju sa kaznama do 10 odsto godišnjeg globalnog prometa zbog kršenja DMA i 6 odsto kršenja DSA. Zakonodavci i države EU postigli su politički dogovor o oba seta pravila ranije ove godine.

Dva zakona zasnovana su na iskustvu iz istraga kompanija, šefice EU za antimonopolska pitanja, Margaret Vestager. Ona je uspostavila radnu grupu za DMA, sa oko 80 zvaničnika koji će se pridružiti, što kritičari kažu da je neadekvatno.

Zakonodavac Andreas Švab, koji je vodio ovo pitanje kroz Evropski parlament, pozvao je na veću radnu grupu koja bi se suprotstavila dubokim džepovima tehnoloških giganata.

Evropska potrošačka organizacija (BEUC) izrazila je istu zabrinutost.

- Podigli smo uzbunu prošle nedelje sa drugim grupama civilnog društva da ako Komisija ne angažuje stručnjake koji su joj potrebni da nadgledaju praksu giganata na tržištu, zakon bi mogao biti poremećen neefikasnom primenom, rekla je zamenica generalnog direktora BEUC-a Ursula Pačl.

DMA bi trebalo da nametne promene u poslovanju kompanija, zahtevajući od njih da svoje usluge razmene poruka učine interoperabilnim i da poslovnim korisnicima omoguće pristup njihovim podacima.

Poslovni korisnici bi mogli da promovišu konkurentske proizvode i usluge na platformi i da sklapaju ugovore sa kupcima van platformi.

Kompanijama neće biti dozvoljeno da daju prednost svojim uslugama u odnosu na rivalske niti da sprečavaju korisnike da uklone unapred instalirani softver i aplikacije, što će najviše pogoditi Epl i Gugl.

DSA zabranjuje i ciljano oglašavanje usmereno na decu ili zasnovano na osetljivim podacima kao što su vera, pol, rasa i politička mišljenja. Tamni obrasci, koji su taktike koje obmanjuju decu da daju lične podatke kompanijama na mrežama, takođe će biti zabranjeni.

Kurir.rs/Blic

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track