ONO ŠTO SU I SRPSKI POTROŠAČI PRIMETILI NA RAFOVIMA ZOVE SE ŠRINKFLACIJA: Džaba popust ako ne proverite i ovaj detalj kad kupujete
Ilustracija, Foto: AP Photo/Ronald Zak

Evo šta je to

ONO ŠTO SU I SRPSKI POTROŠAČI PRIMETILI NA RAFOVIMA ZOVE SE ŠRINKFLACIJA: Džaba popust ako ne proverite i ovaj detalj kad kupujete

InfoBiz -

BEOGRAD - Potrošači bi prilikom kupovine proizvoda trebalo da obrate pažnju šta piše na ambalaži koliko iznosi težina proizvoda koji kupuju jer šrinkflaciji proizvoda za vreme inflacije, odnosno pakovanju manje gramaže ili zapremine proizvoda bez menjanja cene, nije moguće stati na put, izjavio je za novosadski Dnevnik predstavnik Nacionalne orgnaizacije potrošača Srbije (NOPS) Marko Dragić

On je objasnio da je Direktivom EU, koja je doneta pre desetak godina, proizvođačima data sloboda da ne moraju striktno da se pridržavaju određenog pakovanja i da je promena gramaže ili zapremine proizvoda legitimna.

supermarket, samoposluga, mart 2018
foto: Dragana Udovičić

- To nije dovođenje u zabludu potrošača, kao što se to prvobitno mislilo. Sve ono što je transparentno naznačeno smatra se da je ispravno i u skladu sa zakonom i da je potrošač prilikom kupovine imao mogućnost da se upozna sa samoma količinom proizvoda - naveo je Dragić i dodao da ovaj trend ide u korist proizvođačima i trgovcima, a na štetu potrošača.

Dragić je kazao da proizvođači imaju slobodu da određuju gramažu ili zapreminu sami po svojoj proceni, a ne onoliko koliko je to bilo propisano pravilnicima, i naveo da se prvo smanjila gramaža čokolade kod određenih proizvođača, sa 100 na 80 grama.

Međutim, ne ukida se na gramaži samo čokolade. Dragić je rekao da u svakoj grupi proizvoda ima bar jedan gde se zapremina promenila nadole.

Ilustracija
Ilustracijafoto: EPA /Andy Rain

Na policama se nalazi i majonez koji, umesto zakruženih brojeva, sada teže 266 grama. Ima i ajvara na čijim teglama je označeno da salate ima tačno 390 grama, premda smo uvek kupovali tegle zapremine 400 ili 350 grama. I pojedini začina su smanjili gramažu, umesto 10 grama, kako mislimo da kupujemo, kada se zagledamo u ambalažu vidimo da kesica ima devet grama.

Kod osnovnih namirnica, brašna i šećera, nema izmena u težini na dole. U pakovanjima su istaknute težine baš one koje su nam potrebne, izražene u kilogramima.

Dve cene za jedan proizvod

Dragić kaže da se javlja i trend prelepljivanja cena i da na rafu piše jedna, a na kasi druga cena, te da je potrebno povećati inspekcijski nadzor, kako bi se malverzacije i obmane potrošača svele na minimum.

- Savetujem potrošače da, ukoliko žele da uštede, biraju cene i gde će i šta da kupe, prate akcije, popuste, sniženja i da ne prave zalihe”, - kazao je Dragić.

Naveo je još da potrošači dosta trpe zbog ograničenja rasta cena osnovnih životnih namirnica i izrazio zabrinutost da će, kada dođe do ukidanja tog ograničenja, doći do naglog rasta cena, kada će biti ugrožena kupovna moć potrošača i smanjena potrošačka korpa.

novac, lift, Dugmići, česma, sapun, pranje ruku, bankomat, korpa
foto: Shutterstock

Predstavnik NOPS-a Dragić napominje da je na pakovanjima jedino problem cena, jer ukoliko kupac ne gleda kolika je zapremina proizvoda, neće videti da za isti novac dobija manje proizvoda”.

- Obično se pri kupovini gleda cena i kupuje jeftinije i u tom slučaju kupac se dovodi u zabludu, misli da je prošao jeftinije, a u stvari je platio namirnicu manje težine - naveo je Dragić. On je ocenio da na umanjenju težine proizvoda proizvođači nastoje da nadoknade gubitke u vreme pandemije, ali da, ustvari, kao i trgovci, na taj način rizikuju da izgube svoju poziciju na tržištu.

U takvim slučajevima potrošači su prepušteni sami sebi, pa moraju da obrate pažnju, osim na cenu i na marku, i na zapreminu i gramažu proizvoda.

Kurir.rs/Dnevnik

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track