ŠRINKFLACIJA! MNOGI NE ZNAJU DA NAS TRGOVCI OVAKO DEBELO POTKRADAJU: Mnogi na ovo i ne obrate pažnju, a OČIGLEDNO JE!
Foto: Profimedia

"SKRIVENA" INFLACIJA

ŠRINKFLACIJA! MNOGI NE ZNAJU DA NAS TRGOVCI OVAKO DEBELO POTKRADAJU: Mnogi na ovo i ne obrate pažnju, a OČIGLEDNO JE!

InfoBiz -

Iako su cene proizvoda i usluga lične potrošnje u decembru 2022. godine bile veće u proseku za pola procenata u odnosu na novembar iste godine, dok je godišnji rast tih cena 15,1 odsto prema saopštenju Republičkog zavoda za statistiku građani širom sveta pa i u Srbiji su se pored inflacije susreli i sa "šrinkflacijom".

"Šrinkflacija" je smanjenje mase ili količine proizvoda u pakovanju, a da se ne promeni njena cena, prisutna je gotovo svuda u svetu.

prodavnica, market, kupovina
foto: Thinkstock

Ekonomisti upozoravaju da šrinkflacije ima uglavnom u prehrambenoj industriji svuda u svetu, ali da ova pojava nije zaobišla ni Srbiju.

Podsetimo, Kurir je nedavno pisao o poskupljenjima proizvoda i namirnica, a ujedno i dao spisak namirnica na kojima je poslednjih meseci smanjena gramaža odnosno litraža.

Potrošači tvrde da su pakovanja čokolade, pavlake, kečapa, majonjeza, hleba, čokoladnih keksića, kesica pudinga, suvog pekarskog kvasca, čaše jogurta, mleka, omekšivača "mršavija" od tri do čak 20 grama odnosno mililitra.

Prodavnica, Market, Kolica, Samoposluga
foto: Profimedia

Marko Dragić iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije NOPS je tada objasnio da je šrinkflacija prisutna za vreme inflacije te i da joj je nemoguće stati na put.

- Direktivom EU koja je doneta pre desetak godina proizvođačima je data sloboda da ne moraju striktno da se pridržavaju određenog pakovanja i da je promena gramaže ili zapremine proizvoda legitimna. To nije dovođenje u zabludu potrošača. Sve ono što je transparentno naznačeno smatra se da je ispravno i u skladu sa zakonom i da je potrošač prilikom kupovine imao mogućnost da se upozna sa samom količinom proizvoda - kazao je Dragić.

Marko Dragić
foto: Kurir Tv

I doc. dr Denis Berberović sa Ekonomskog fakulteta u Sarajevu je za portal Akta.ba objasnio da su u ekonomiji poznata dva načina povećanja cena - vidljivi i skriveni način povećanja cene.

- Vidljivo povećanje cene podrazumeva korekciju apsolutnog iznosa cene naviše. I to su cene koje kao potrošači vidimo, plaćamo, često uz komentar kako je sve poskupelo. Skriveno povećanje cene je kada apsolutni iznos cene ostaje isti, ali se težina (gramaža/litraža) proizvoda smanjuje, čime se efektivno manja količina proizvoda prodaje za više novca - rekao je dr Denis Berberović.

Kurir.rs

Bonus video:

02:11

STRUČNJACI O NOVIM TRIKOVIMA TRGOVACA: Opijum marketinga zavladao u Srbiji, prazni rafove i tera u minus!

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track