Registracionu nalepnicu za automobile, motore i traktore trebalo bi ukinuti jer nema veliku upotrebnu vrednost, a svake godine građanima i privredi nameće značajne troškove, jedan je od zahteva koji su predstavnici privrede uputili Vladi Srbije.
Reč je o predlogu iz NALED Sive knjige 11, koja sadrži 100 preporuka vlastima za pojednostavljenje administrativnih procedura. Iz NALED podsećaju da je nalepnica koja se na automobilima lepi u donjem desnom uglu vetrobranskog stakla jedan od obaveznih eleamenata registracije i potvrda da vozilo može da učestvuje u saobraćaju. Na njoj su ispisani registarski broj automobila, datum isteka registracije i oznaka registracionog područja, odnosno podaci koji već postoje na registarskoj tablici, u saobraćajnoj dozvoli i u evidenciji MUP.
Dve takse
- Za izdavanje nalepnice plaćaju se dve takse u ukupnom iznosu od 440 dinara, a kako se u Srbiji svake godine registruje najmanje 1,8 miliona motornih vozila, dolazimo do računice da građani i privreda godišnje izdvoje gotovo 800 miliona dinara za nešto što nema veliku upotrebnu vrednost osim da saobraćajac vizuelno proveri da li je automobil registrovan ili kao podsetnik vlasniku o datumu isteka registracije. Predložena izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima i Pravilnika o registraciji bi smanjila nepotrebne administrativne troškove, samim tim i cenu registracije i vreme sprovođenja procedure, što bi omogućilo značajne uštede - rekao je Aleksandar Blagojević, potpredsednik NALED Saveza za e-upravu.
Iz NALED upozoravaju i da postavljanje registracione nalepnice na desnom donjem delu vetrobranskog stakla „ugrožava bezbednost učesnika u saobraćaju smanjenjem vidnog polja vozača, čime se direktno ugrožava bezbednost vozača“.
Koriste samo policiji
Predlog privrede podržavaju i mnogi građani sa kojima je Kurir razgovarao, dok se profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić ipak ne slaže sa predlogom NALED. - Nalepnica služi da policija u rutinskoj kontroli preko nje brzo proveri registracionu ispravnost vozila i, ako je sve u redu, odmah propusti vozilo, umesto da od vozača traži dokumenta i sve to proveri, što bi oduzelo više vremena kako policiji tako i samim vozačima. Nalepnica, pritom, nije skupa, a doprinosi većoj produktivnosti, efikasnosti kao i sprečavanju mahinacija sa saobraćajnim dokumentima - smatra Vujanić.
10.000 din. kazna za građane za nepravilno lepljenje nalepnice
30.000-200.000 din. kazna za preduzetnike za nepravilno lepljenje nalepnice
50.000-600.000 din. kazna za firme za nepravilno lepljenje nalepnice
Dobro rešenje
SMS UMESTO NALEPNICE
Dobro rešenje za informisanje vozača o približavanju roka za obnovu registracije bilo bi da ih sistem e-uprave informiše mesec dana unapred putem imejla ili SMS poruke i preko portala e-uprava. - To bi i za državne organe imalo praktičnu korist s obzirom na to da bi raspolagali ažurnim kontaktima građana (imejl adresa i broj mobilnog telefona), a zadatak vlasnika motornih vozila bio bi da unesu kontakte na portalu ukoliko žele da dobiju obaveštenje - navode iz NALED.
ANKETA / GLAS NARODA
Dragan Hadžić (60), taksista Policija je ne gleda
Podržavam ukidanje nalepnice.Stoji uredno zalepljena, policajci je i ne vide. Zaustavljaju nas i traže dozvolu, na kojoj takođe piše datum isteka registracije. Nema nikakvu svrhu.
Dragan Matejić (58), vozač Ne služi ničemu
Niko ne obraća pažnju na nalepnicu. Ne služi ničemu, samo je dodatan trošak vozačima. Ako već ne služi svrsi, treba je ukinuti.
Andrija Jerkić (18), student Podržavam ukidanje
Što manje plaćanja, to bolje! Ne sećam se da su policajci ikada pogledali nalepnicu i da nisu tražili dozvolu kad su me zaustavili.
Jovan Marković (45), taksista Nije to najveći problem
Što se mene tiče, nisam za ukidanje. Plaća se jednom godišnje i nije to neki trošak. Imamo većih problema, samo odjava i zamena tablica nas košta 6.000 dinara, a plus registracija i nalepnice.
Dobrivoje Katanić (30), komunikolog Uvek traže i saobraćajnu
Apsolutno se slažem sa privrednicima. Ne vidim svrhu, policija sama može da proveri registarski broj vozila, kao i datum isteka registracije, a i pored nalepnice traže saobraćajnu dozvolu.
Andrej Tomić (18), student Mali, ali ipak trošak
Slažem se da to treba ukinuti. Nije to neki iznos, ali koliko god izgledao mali, ipak je značajan trošak.
Kurir.rs/S. Đorđević - M. Vujović Foto: Zorana Jevtić