OBRAZOVANJE JE KLJUČ USPEHA! 617 miliona dece i adolescenata širom sveta ne postiže najniži nivo znanja u čitanju i matematic
Foto: Shutterstock

Cilj 4. Agende Un za Održivi razvoj do 2030. - Kvalitetno obrazovanje

OBRAZOVANJE JE KLJUČ USPEHA! 617 miliona dece i adolescenata širom sveta ne postiže najniži nivo znanja u čitanju i matematic

Održiva budućnost -

Oko 617 miliona dece i adolescenata širom sveta ne postiže najniži nivo znanja u čitanju i matematici, što ukazuje na krizu učenja, podaci su Uneska

Obrazovanje je najmoćnije oružje koje možete upotrebiti da promenite svet, govorio je Nelson Mandela, nekadašnji predsednik Južnoafričke Republike.

Zahvaljujući obrazovanju, u mogućnosti smo da razumemo stvari koje nas okružuju, da objasnimo različite pojave, da iskažemo svoje interesovanje i pokažemo svoje mogućnosti. Obrazovanje nam nudi ne samo znanje iz različitih oblasti i nauke nego i priliku da steknemo iskustvo u onome što nas interesuje i da se na taj način izgradimo kao ličnosti. Znanje je jedan od osnovnih resursa napretka i razvoja.

Loša statistika

Podaci Uneska iz Ujedinjenih nacija za obrazovanje, nauku i kulturu pokazuju da oko 617 miliona dece i adolescenata širom sveta ne postiže najmanji nivo znanja u čitanju i matematici, što ukazuje na krizu učenja. U izveštaju se navodi da oko 387 miliona osnovaca (56%) i 230 miliona adolescenata niže srednje škole (61) neće postići minimalni nivo znanja u čitanju i matematici.

- Ove cifre su zapanjujuće kako u smislu gubitka ljudskog potencijala, tako i zbog održivog razvoja - izjavila je Silvija Montoija, direktorka Uneskovog Instituta za statistiku.

Kada je Srbija u pitanju, prema poslednjim podacima Zavoda za statistiku, samo u Srbiji ima preko 160.000 nepismenog stanovništva.

Pomoć EU

Ove šokantne brojke pokazuju potrebu da se poboljša kvalitet obrazovanja kako u Srbiji, tako i u ostatku sveta. Prepoznajući značaj učenja, Ujedinjene nacije (UN) kvalitetno obrazovanje uvrstile su u cilj broj 4 Agende održivog razvoja, čime su se obavezale da će obezbediti inkluzivno i kvalitetno obrazovanje, kao i da će promovisati mogućnost celoživotnog učenja. Samo prošle godine, Evropska unija je izdvojila 27,4 miliona evra bespovratnih sredstava za podršku reformi obrazovnog sistema u Srbiji.

Uprkos činjenici da u Evropskoj uniji ne postoje zakoni i direktive u sektoru obrazovanja, ova oblast je veoma važna za Evropsku uniju zbog toga što je kvalitetno obrazovanje direktno povezano sa ekonomskim razvojem i društvenom kohezijom jedne zemlje. Evropska unija je zbog toga pokrenula mnogobrojne inicijative kako bi pomogla zemljama članicama da modernizuju svoj sektor obrazovanja. Srbija se uključila u proces modernizacije svog obrazovnog sektora u skladu sa evropskim i svetskim trendovima. Od predškolskog i osnovnog nivoa do stručnog obrazovanja i obuke, srednjih škola, visokog obrazovanja i obrazovanja odraslih, Evropska unija je bila najvažniji partner Srbije kada je reč o finansiranju nove školske opreme, razvoja novih školskih programa i uvođenja novih profesionalnih standarda.

foto: Shutterstock

Ujedinjene nacije u Srbiji

OBUČAVAMO MLADE VOLONTERE

Kao deo globalne inicijative „Mladi UN volonteri“ (UN Youth Volunteers), Tim Ujedinjenih nacija u Srbiji angažuje 32 volontera (kako državljana Srbije, tako i međunarodnih). Volonteri imaju između 18 i 29 godina, različitih su znanja i veština, a angažovani su u nekoliko agencija UN, prvenstveno u razvojnim i humanitarnim operacijama. Trideset mladih Roma angažovani su kao mladi UN volonteri u Timu UN u Srbiji. Oni se obučavaju u institucijama na lokalnom nivou da razvijaju, sprovode i prate politiku inkluzije Roma na lokalnom nivou. Pored njih, u Timu UN su i dva mlada UN volontera iz Češke i Južne Koreje, a njihove dužnosti obuhvataju podršku u upravljanju podacima i statistici. Jedna od ove dve pozicije se fokusira na razvoj novih partnerstava i podržava dizajn novih projekata, dok se druga bazira na upravljanju podacima vezanim za migrantsku/izbegličku situaciju u zemlji.

Malo ulažemo

Srđan Ognjanović, direktor Matematičke gimnazije, kaže za Kurir da smo mi jedna od zemalja koja veoma malo ulaže u obrazovanje.

- Znatno zaostajemo za pojedinim zemljama, kao što su, na primer, Kina i Japan, kada je obrazovanje u pitanju. Ove zemlje mnogo više ulažu, na prvom mestu jer su bogatije, ali i zato što imaju veoma dublju tradiciju nego što to imaju evropske zemlje. Međutim, ono što je dobro u Srbiji jeste to što dosta imamo profesora koji već dugo rade u prosveti, pa su sačuvali taj stari princip rada sa đacima. Zahvaljujući tome, očuvan je jedan nivo i time možemo da se pohvalimo i zbog toga smo često ispred mnogih bogatijih evropskih zemalja - kaže Ognjanović i dodaje da rezultati od ulaganja u obrazovanje ne mogu biti odmah vidljivi.

- Finska, Irska i Singapur su očigledan primer zemalja koje su mnogo ulagale u obrazovanje i zato su pre dvadesetak godina doživeli veliki društveni i ekološki napredak, što je očigledna posledica ulaganja u obrazovanje. Jasno je da rezultati ne mogu odmah da budu vidljivi, za to je potrebno bar dve decenije. Zato je ulaganje u obrazovanje neophodno - zaključuje Ognjanović.

Adrija medija grupa

PREKO 50 VOLONTERA GODIŠNJE

Od početka 2018. godine kroz AMG je prošlo 39 praktikanata, a na godišnjem nivou taj broj, prema podacima iz prethodnih godina, uvek je premašivao 50. Najveće interesovanje je u oblasti digitalnih medija i tu je najčešće organizovana praksa za veb-novinare. Druge oblasti podrazumevaju profile i poslove u oblasti dizajna, marketinga i prodaje. Praksa najčešće traje tri meseca: najmanje mesec dana, a najviše šest meseci.

Najbolji praktikanti, ako se za to ukaže prilika, tj. ako se stvori potreba, dobijaju šansu da nastave saradnju i zaposle se u kompaniji.

Diploma ne garantuje posao

Veliki broj mladih kada završe školovanje, bez obzira na stepen stručne spreme, ne može da nađe posao u struci.

- Mnogo je takvih primera da, nakon što uzmu diplome, mladi posao čekaju i po nekoliko godina. Ono što sa sigurnošću mogu da kažem jeste to da su trenutno IT stručnjaci najtraženiji, čak 15.000 slobodnih mesta ima, prosto ih je nemoguće popuniti - kaže Ognjanović i dodaje da na posao najduže čekaju ekonomski tehničari, ali i oni koji su završili medicinu.

Nov predmet

ODRŽIVI RAZVOJ U ŠKOLAMA

Učenici gimnazija u Srbiji od septembra će moći da pohađaju nastavu izbornog predmeta Obrazovanje za održivi razvoj, koji će doprineti da učenici nauče o ekonomskim, ekološkim i socijalnim problemima u društvu.

Primeri dobre prakse

foto: Promo

Diploma ili iskustvo, šta je zaista potrebno za dobro zaposlenje i uspešnu karijeru?

Nekada je važilo pravilo: završite sa formalnim obrazovanjem i pronađete dobar posao. Međutim, danas je primetan trend da poslodavac traži ne samo dokaz o obrazovanju već i iskustvo što otežava mladim ljudima da započnu karijeru.

Ipak, postoje i kompanije koje su na vreme prepoznale potencijal ulaganja u programe kojima omogućavaju mladima da steknu praktično iskustvo, kako bi se što pre uključili na tržište rada. Coca-Cola sistem je tako stavio fokus upravo na programe podrške kroz platformu ''Coca-Cola mladima'', koja mladima nudi mogućnost opredeljenja za određeni edukativni ili praktični program u zavisnosti od nivoa obrazovanja, interesovanja i ambicija.

Program "Budućnost #za5" obraća se učenicima srednjih škola, a cilj je motivacija i podsticanje mladih da steknu potrebna dodatna znanja i veštine potrebne da pronađu zanimanje koje im zaista odgovara.

Coca-Cola podrška mladima je nacionalni projekat koji kroz edukativne radionice i online platformu omogućava nezaposlenim mladima da steknu nove lične i profesionane veštine.

• U Coke Summership programu, koji omogućava talentovanim studentima da akademsko znanje tokom šest nedelja upotpune praksom, do sada je učestvovalo više od 200 studenata, a njih 50 je dobilo zaposlenje kompaniji.

RISE management trainee program, spaja kvalitete i veštine praktikanata, a sve u kombinaciji sa brzim okruženjem, mentorstvom i radom na internacionalnim projektima.

Više o programima pročitajte na sajtu www.coca-colamladima.rs

Eurobank

PRUŽAMO PODRŠKU ŠKOLAMA

Eurobanka od svog osnivanja u Srbiji insistira na strateškom i kontinuiranom programu društvene odgovornosti. Iz oblasti podrške obrazovanju izdvaja se projekat „Eurobank Školarina“, koji je bio namenjen najboljim studentima državnih univerziteta u Srbiji. Banka je do sada dodelila 1.350 jednokratnih stipendija u ukupnoj vrednosti preko 1,35 miliona evra. Deset godina zaredom Eurobanka je u saradnji s Fondacijom za obrazovanje prestolonaslednika Aleksandra II Karađorđevića podržavala 600 najboljih maturanata srednjih škola iz Srbije i Republike Srpske. Đacima beogradskih osnovnih škola „Karađorđe“, „Rade Drainac“ , „Jelena Ćetković“ i „Jovan Sterija Popović“ banka je poklonila druženje s poznatim dečjim pesnikom Ljubivojem Ršumovićem u okviru akcije „Čas kao nacrtan za tebe“. Inicijativa „Čas kao nacrtan za tebe“ promoviše kulturu čitanja i prave vrednosti od najranijeg uzrasta.

foto: Promo

U cilju promovisanja finansijske pismenosti, a u saradnji s Radnom grupom za finansijsku edukaciju i pismenost pri UBS-e, Eurobanka je podržala edukacije najmlađih (uzrast 3-6 godina), edukacije nižih razreda osnovne škole i edukacije učenika srednjih ekonomskih škola do edukacije studenata i odraslih. Pružajući mogućnost stručne prakse učenicima srednjih škola ekonomskog i pravnog usmerenja, Banka je budućim stručnjacima omogućila uvid u praktična znanja i na taj način im olakšala dalji izbor obrazovnih profila.

Delta holding

PODRŠKA MLADIMA U RAZVOJU KARIJERE

„Delta holding“ sprovodi program „Mladi lideri“ od 2012. godine. Do sada je programom obuhvaćeno 152 mladih, a novi konkurs biće otvoren krajem septembra. Cilj programa je zapošljavanje mladih talentovanih ljudi bez radnog iskustva i ulaganje u njihov razvoj. Oni tokom godine prolaze kroz tri rotacije u različitim delovima sistema da bi se detaljno upoznali sa poslovima za koje su se školovali. Osim podrške mentora, za mlade se organizuju predavanja top-menadžmenta i eksternih konsultanata.

Neki od mladih lidera danas se nalaze na rukovodećim pozicijama: direktor „Danubijusa“, finansijski direktor fabrike „Fan & fit“, direktor „Delta frukta“ u Moskvi, direktorka sektora ljudskih resursa, menadžerka eksternih komunikacija itd. Kompanija na ovaj način osavremenjuje korporativnu kulturu i razvija poslovanje, a istovremeno pomaže zajednici u praktičnoj edukaciji i zadržavanju mladih talenata u zemlji.

U želji da pomogne mladima slabijeg materijalnog stanja da steknu praktična znanja i veštine i zaposle se, Delta fondacija realizuje program „Fond za budućnost“. Od 2006. do kraja 2017. godine program je prošlo 309 mladih. Srednjoškolci tokom dve završne godine pohađaju teorijsku i praktičnu obuku u članicama „Delta holdinga“ i dobijaju mesečnu stipendiju od 10.000 dinara. Nakon završetka programa nudi im se zaposlenje u „Delta holdingu“, koje nisu u obavezi da prihvate.

Delez Srbija

PRAVO MESTO ZA USPEŠNU KARIJERU POSLE ŠKOLOVANJA

Da bi se izgradila željena karijera, neophodno je konstantno usavršavanje i rad na sebi, ali i poslodavac koji će to umeti da prepozna, vrednuje i pruži podršku. Kompanija Delez Srbija veliku pažnju poklanja mladima, pružajući im priliku da kroz talent programe stečena teoretska znanja uvežu s praktičnim, usvoje nove veštine i dobiju priliku da započnu svoju profesionalnu karijeru. Diplomci ili apsolventi koji su prošle zime prelistavali programe praksi sigurno su čuli za Find Your Place ŽDelhaize. Upravo najveći trgovinski lanac u zemlji, kompanija Delez Srbija, organizuje šestomesečni talent program za 20 diplomaca u svim sektorima kompanije u skladu s njihovim fakultetskim usmerenjima. Polaznici pored svakodnevnog rada prolaze kroz različite radionice, rade na projektnim zadacima, a osmoro polaznika prethodnog ciklusa nakon programa je ostalo da radi u kompaniji. Mladi ljudi koji žele da započnu svoju karijeru u velikom maloprodajnom lancu imaće priliku da se pridruže ovom velikom timu u septembru, kad će biti raspisan konkurs za novi ciklus programa.

foto: Promo

Pored razvojnih programa, kompanija ulaže u mlade i kroz saradnju sa devet fakulteta, partnerstva sa studentskim organizacijama, a i kroz saradnju sa 42 srednje škole širom Srbije iz kojih preko 650 praktikanata godišnju praktičnu nastavu obavlja upravo u Maxi, Tempo i Shop&Go radnjama, a razvoj trideset najboljih kompanija podržava kroz stipendiranje.

Hemofarm

KOMPANIJE KAO ŠKOLA ZA BUDUĆE STRUČNJAKE

Kvalitetno obrazovanje jedini je garant za sigurnu budućnost svakog pojedinca, privrede i celog društva. Za Hemofarm ulaganje u edukaciju zaposlenih, ali i učenika i studenata - budućih stručnjaka, predstavlja investiciju u sigurnu budućnost. Baš zato, samo tokom 2017. Hemofarmovi zaposleni pohađali su više od 3.200 internih i eksternih treninga, a tokom ove godine njih oko 500 prošlo je obuke za unapređenje ličnih veština, efektivne komunikacije i upravljanja promenama. Upravo ta mogućnost dodatnog usavršavanja jedan je od glavnih razloga zašto je Hemofarm, prema istraživanju Infostuda, među najpoželjnijim poslodavcima u Srbiji.

U podršku ličnom i profesionalnom razvoju najboljih studenata, budućih medicinskih i farmaceutskih stručnjaka, Hemofarm je uključio i svoju fondaciju, koja je za proteklih 25 godina stipendirala oko 3.500 mladih. Pokrenut je i Mentorski program koji nudi stipendistima da u radu s Hemofarmovim ekspertima steknu praktična znanja i veštine i budu spremniji za budući posao. Shvatajući značaj praktičnog učenja za mlade koji tek započinju svoju karijeru, Hemofarm svesrdno podržava i koncept dualnog obrazovanja. Dosadašnje iskustvo pokazalo je da je čak i najboljim studentima po zaposlenju potrebno vreme da ovladaju radnim procesima i opremom, koji su u Hemofarmu usklađeni s najvišim farmaceutskim standardima. Baš zato Hemofarm je uveo mogućnost studentske prakse u okviru svojih laboratorijskih i proizvodnih kapaciteta. Kompanija sarađuje i sa Tehnološko-metalurškim fakultetom u Beogradu - s kojim je unapredila čak 10 stručnih predmeta, a uskoro će na fakultetu biti otvoren i model „čiste sobe“, u kojoj će studenti moći praktično da savladaju stručne farmaceutske procese.

IKEA

ŠVEDSKI MODEL ZA MLADE TALENTE

Humanističke vrednosti su u srži kompanije IKEA. Švedska kompanija vrednuje motivisane mlade ljude koji žele da razvijaju sopstvene potencijale i doprinesu ostvarenju njene vizije da stvori bolju svakodnevicu za što više ljudi.

foto: Promo

Inicijativom „e-Talent Factory“, odnosno programom plaćene jednogodišnje stručne prakse IKEA nastoji da se približi studentima završnih godina diplomskih i postdiplomskih studija i pruži im mogućnost stručnog usavršavanja u oblasti internet poslovanja.

- Želimo da studenti u toku prakse nauče nešto korisno i pronađu novi pravac za svoje karijere. Program održava želju kompanije IKEA da načini pozitivnu razliku u zajednici u kojoj posluje i ponudi dodatnu priliku za razvoj i obrazovanje mladih u Srbiji bez obzira na fakultet ili visoku školu koju pohađaju - kaže Jovana Mehandžić Đurđić, menadžerka za održivi razvoj IKEA za jugoistočnu Evropu, i dodaje da će ovim i drugim programima kompanija nastaviti da ulaže u obrazovanje mladih u budućnosti.

foto: Promo

BAMBI

Doprinos obrazovanju

Verujemo da se uspeh ne meri samo dobrim poslovnim rezultatima već i odgovornošću prema zajednici u kojoj poslujemo i njenim ljudima. Zato je Bambi dugi niz godina poželjan partner zajednice u kojoj posluje i neko kome se veruje. Jedan od stubova Bambijeve strategije društvene odgovornosti jeste i podrška obrazovanju. Ona podrazumeva podršku na lokalnom nivou, organizaciju redovnih praksi za srednjoškolce u našoj kompaniji, ali i projekte na nacionalnom nivou. Povodom 50 godina postojanja brenda Plazma, jednog od najomiljenijih domaćih brendova, kompanija Bambi je krajem prošle godine donirala 50 interaktivnih tabli za 50 osnovnih škola širom Srbije. Reč je o jednoj od najvećih donacija poslovnog sektora u obrazovni sistem Srbije u poslednjih nekoliko godina. Upotreba interaktivnih tabli u osnovnim školama je veoma važna jer unapređuje kvalitet obrazovno-vaspitne nastave i priprema učenike za upotrebu informacionih tehnologija. Pedeset modernih interaktivnih tabli predstavljaju drugu generaciju tabli proizvedenih u Srbiji. Tabla poseduje ugrađeni interaktivni sistem najnovije generacije koji se povezuje s računarom i video-projektorom kako bi nastava bila što kvalitetnija. Ovim projektom, ali i brojnim drugima koje sprovodi, kompanija Bambi potvrđuje da je primer uspešne i društveno odgovorne kompanije koja konstantno ulaže u najmlađe generacije i njihov budući razvoj.

Kurir / D.Glogonjac

Foto: Shutterstock, Promo

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track