Najnovije vesti

CILJ 11 UN AGENDE ZA ODRŽIVI RAZVOJ DO 2030: Ulaganje u zajednicu vraća nam se višestruko
Foto: Marina Lopičić

UČINIMO GRADOVE ODRŽIVIM I BEZBEDNIM

CILJ 11 UN AGENDE ZA ODRŽIVI RAZVOJ DO 2030: Ulaganje u zajednicu vraća nam se višestruko

Održivi razvoj

Za unapređenje komunalnih usluga, kulture, rekreacije, predškolskog obrazovanja, lokalnih puteva i stanovanja ključno je partnerstvo vlasti i kompanija.

Divlje deponije, loš gradski prevoz, zagađen vazduh, nehigijenska naselja, nedovoljno vrtića i parkova samo su neki od problema koji svakodnevno muče građane, a imaju gotovo presudan uticaj na održivi razvoj lokalnih zajednica.

 

foto: Kurir

Prepoznajući značaj unapređenja komunalnih usluga, kulture, rekreacije, predškolskog obrazovanja, lokalnih puteva i stanovanja, Ujedinjene nacije su u Agendi za održivi razvoj do 2030. kao 11. cilj zacrtale uspostavljanje društveno, ekonomski i fizički zdravih gradova i naselja. Najveću odgovornost u postizanju ovog cilja imaju lokalne vlasti, ali uspeh u tom poslu nije moguć bez angažmana svih ostalih zainteresovanih strana - od građana do poslovne zajednice.


Da su delotvorna javno-privatna partnerstva posebno bitna kada je u pitanju razvoj lokalnih zajednica, uverena je i Kori Udovički, predsednik UO Centra za visoke ekonomske studije.

 

foto: Kurir

Očuvanje prirode


- Uključivanje poslovne zajednice je od najveće važnosti za ostvarivanje boljitka i težnji građana i našeg društva, uz očuvanje prirode, kada govorimo o ciljevima održivog razvoja. Poslovni sektor najveći doprinos pravi kada dobro posluje, jer se onda zapošljavaju ljudi, plaćaju porezi. A iz poreza se plaćaju i škole i putevi i mnoge druge potrebe - navela je Udovički za Kurir.


Dodaje da dobro poslovanje, pre svega, znači poštenje, poštovanje zakona, ali i dijalog sa državom o tome kako da ona više podržava, a manje guši preduzetništvo.


- Naravno, poslovni sektor može i treba, kad god je moguće, i da ide dalje, da se i neposredno angažuje na zaštiti reka, vazduha, šuma u svojoj sredini, na unapređenju škola i programa koji im školuju buduće zaposlene, na saradnji sa društvenim organizacijama koje podržavaju lokalni razvoj, a naročito mlade. To je ono što se zove „društveno odgovorno poslovanje“ - zaključila je ona.


Lokalne zajednice


Budući da je Srbija na svim nivoima posvećena ostvarivanju globalnih ciljeva održivog razvoja, Centar za visoke ekonomske studije nedavno je napravio presek stanja u ostvarivanju tih ciljeva, u kome se takođe osvrće i na unapređenje lokalnih zajednica kao mesta gde se susreću i pokreću skoro svi aspekti razvoja.

 

foto: Kurir

U izveštaju se ističe da srpske lokalne zajednice obezbeđuju osnovne potrebe na relativno visokom nivou, ali da se većina jedinica lokalne samouprave muči s izazovima lokalnog održivog razvoja, jer im nedostaju autonomija i instrumenti za njihovo prevazilaženje.

Kapacitet za razvoj

MANJAK INVESTICIJA


Više od dve investicije godišnje privuče tek svaka osma opština u Srbiji, dok manje razvijene sredine ne prepoznaju sopstvene potencijale kao priliku da nadomeste manjak ulaganja, zaključak je istraživanja Nacionalne alijanse za lokalni ekonomski razvoj (NALED) o razvojnim kapacitetima lokalnih samouprava.


- Ključno je da lokalne samouprave aktivno uključe lokalnu privredu i poslovna udruženja u izradu strategije i da prate njeno sprovođenje - zaključio je NALED.

PRIMERI DOBRE PRAKSE

Kompanija HEINEKEN u misiji „Stvaramo bolji svet“

ČUVAMO VODU KAO NAJDRAGOCENIJI PRIRODNI RESURS


U skladu sa svojim globalnim programom „Stvaramo bolji svet“, kompanija HEINEKEN Srbija posvećena je rastu i razvoju zajednice u kojoj posluje. Nabavkom lokalnih sirovina najvišeg kvaliteta za proizvodnju piva, smanjenjem emisije ugljen-dioksida i smanjenjem potrošnje vode, ulažemo napore da zaista stvorimo bolji svet.

 

foto: Vilhjalmur Ingi Vilhjalmsson

Kao jedan od vodećih proizvođača piva štitimo prirodne vodene resurse.

Do kraja 2018. godine zajedno sa lokalnim vlastima u Zaječaru i NVO ZA česme revitalizovaćemo prve arteske česme i omogućiti zdravu pijaću vodu građanima ovog grada.

 Projekat predviđa revitalizaciju desetak najvažnijih česama u Zaječaru u narednih dve-tri godine. Inače, Zaječar je poznat po velikom broju arteskih česama i jedan je od gradova u Evropi sa najvećim brojem javnih česama po glavi stanovnika. Na ovaj način HEINEKEN Srbija želi da se oduži i pomogne građanima i ovom gradu u kojem se pravi popularni „Zaječarac“.


Pored ovoga, kompanija strogo vodi računa i o potrošnji vode u okviru svoje proizvodnje. Samo u poslednjih šest godina, „Zaječarska pivara“ smanjila je potrošnju vode u proizvodnji piva za više od 50%. Pred nama je još mnogo posla, jer održivo poslovanje nije samo dužnost već i obaveza kompanije prema zajednici u kojoj posluje.

Eurobanka ulaže u lokalnu zajednicu

„INVESTIRAMO U EVROPSKE VREDNOSTI“


Kroz sveobuhvatni program korporativne društvene odgovornosti pod nazivom „Investiramo u evropske vrednosti“, Eurobanka je do sada uložila više od četiri miliona evra u razne projekte i inicijative.

 

foto: Eurobank Srbija

Prilikom izbora projekata koje će podržati, banka uvažava interese svih zainteresovanih strana - zaposlenih, klijenata, investitora, nevladinog sektora, a planira ih prema potrebama i specifičnostima lokalne zajednice u kojoj posluje. Takođe, posebno razmatra uticaje koje njeno poslovanje ima na lokalnu zajednicu. Nastoji da osnaži pozitivne uticaje poslovanja i smanji negativne, kao i da kontinuirano podstiče ekonomski i društveni razvoj lokalnih zajednica.


Regionalno FinTech takmičenje pod nazivom „Beyond Hackathon“, koje se održava u Atini, omogućava učešće IT stručnjacima iz Srbije koji imaju ideje za unapređenje bankarskog poslovanja, kao i start-up kompanijama. Kao društveno odgovorna kompanija, Eurobanka podržava razvoj preduzetništva i na ovaj način pokazuje da je prepoznala značaj inovacija u finansijskom sektoru koje će korišćenjem digitalnih tehnologija transformisati bankarske proizvode i usluge. Zajedno sa partnerima „Fondacijom Ana i Vlade Divac“, a zahvaljujući više od 22.000 korisnika humanitarne Mastercard kartice „Veliko srce“, do sada je obnovljeno više od 45 vrtića, prostorija u osnovnim školama i dečjim zdravstvenim institucijama u koje je uloženo više od 62 miliona dinara. Eurobanka je ove godine započela svoj samostalni projekat „Škola kao nacrtana za vas“. Ovaj projekat je novi pravac ulaganja u renoviranje učionica, kabineta i kupovinu neophodne opreme za srednje škole širom Srbije, a koji će srednjoškolcima omogućiti lepše i bolje uslove za učenje.

Apatinska pivara

ULAGANJE U LOKALNU ZAJEDNICU GARANCIJA ZA BOLJU BUDUĆNOST

 

foto: MC Company Apatinska pivara

Proizvodnja sjajnih pivskih brendova znači veliku odgovornost prema lokalnoj zajednici, ali i našoj planeti. Upravo zato, svi u Apatinskoj pivari edukacijom, ali i konkretnim akcijama koje preduzimaju pokazuju koliko su posvećeni pozitivnom pivskom otisku.


Briga o zaštiti životne sredine ogleda se u pravilnom odlaganju i smanjenju količine otpada koji se odvozi na deponije i misiji da se sav otpad do 2025. šalje na reciklažu, iniciranje i podršku kampanjama „Reciklirajte i Vi“, „Dan bez automobila“, „Čep za hendikep“ i skretanje pažnje javnosti na važnost očuvanja prirodnih resursa. Takođe, otvaranje postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda, smanjenje potrošnje energije i vode u proizvodnji, korišćenje biogasa od sedam do 15% i samim tim smanjenje zavisnosti od snabdevanja prirodnim gasom, kao i smanjenje emisije CO2, samo su neke od mnogobrojnih aktivnosti koje Apatinska pivara sprovodi u zajednici u kojoj posluje.


Iako je pivo jedno od najjednostavnijih životnih zadovoljstava, za pivaru je bezbednost potrošača na prvom mestu. Zbog toga su posebno posvećeni edukaciji svih ljubitelja piva o važnosti odgovorne konzumacije i rizicima vožnje pod dejstvom alkohola putem kampanje „Kad pijem ne vozim“, a procenat nezgoda čiji su uzročnici mladi vozači smanjen je za do 3%. Pozitivan uticaj na lokalnu zajednicu pivara daje i podrškom radu BelHospice centra, čiji je partner od 2009. godine.

 

Kurir.rs/Sanja Đorđević/Foto: Marina Lopičić

 

 

RAZMENA SADRŽAJA

Inicijalizacija u toku...