"PREŽIVEO SAM TORTURU, MEDIJSKI I POLITIČKI TEROR" Ministar Dejan Vuk Stanković ekskluzivno na Kurir televiziji: Dali smo uputstvo kako da se nastava završi
Prvi put od ulaska u Vladu Srbije, ekskluzivno za Kurir TV i Usijanje govori ministar Dejan Vuk Stanković.
Ministar prosvete Dejan Vuk Stanković večeras gostuje u emisiji "Usijanje" na Kurir televiziji, gde prvi put javno govori o blokadama fakulteta, planovima za završetak školske godine, novom Zakonu o visokom obrazovanju i pritiscima koje je doživeo po stupanju na dužnost.
Za početak, ministar je istakao da mu je drago što o temi koja zaokuplja pažnju velikog broja gledaoca može da govori upravo na Kurir televiziji.
- Svi mi koji smo ministri dužni smo da pružimo precizne odgovore na pitana koja zanimaju javnost. Nadam se da ću uspeti da otklonim nedoumice i naznačim u kom pravcu će se stvar razvijati.
Da li se dvoumio kada mu je ponuđeno mesto u Vladi Srbije, Stanković je odgovorio:
- Rekao sam odmah da, spojila su se dva momenta, izazov i odgovornost. Ušao sam u avanturu za koju sam znao da će biti rizična, ali imam energiju, posebno jer sam naišao na brutalna osporavanja, ali kako kaže Niče, što te ne uništi čini te jačim, vuk je preživeo, ali je video ko su neprijatelji Srbije - započeo je.
- Preživeo sam njihovu torturu, medijski i politički teror u Skupštini i javnosti i stojim pored vama spreman da odgovorim na sva pitanja.
Kada je stupio na dužnost, mnoge škole nisu radile, a kako je sada, rekao je:
- Podaci su uvek egzaktni, na dnevnom nivou u ministarstvu pratimo razvoj događaja u obrazovnom sistemu osnovnih i srednjih škola. Obustava nastave 19.3. 2025. godine, ukupan broj škola koje rade 45 minuta 845, 30 minuta ih je 309, radi deo nastavnika, ne celokupno osoblje. 28 odsto škola je bilo bez nastavnog kadra i nije bilo nastave u 5 odsto škola. U ovom trenutku radi 1685 škola, odnosno 96 odsto, 30 minuta 97 škola, a samo u jedan odsto škola radi jedan odsto nastavnika. Napravili smo značajan pomak. Lično sam razgovarao kako bih ovo uspeo, sa svim školama u Beogradu koje su imale problem, često su ti pregovori bili jako komplikovani, morali ste da čujete obe strane, a značajnu podršku u pogledu Pete beogradske gimnazije dala mi je Ana Brnabić. Mislim da smo stanje normalizovali i da možemo očekvati da će se tamo stvari odvijati onako kako treba, u korist dece, roditelja i zaposlenih.
O instrukcijama koje je dao za završetak nastavne godine u srednjim i osnovnim školama, istakao je:
- Interes Ministarstva prosvete je da dođemo do validnih svedočanstava i u osnovnim i u srednjim školama. Dali smo uputstvo kako da se nastava završi, u najvećoj meri se poštuje i sprovodi, ima povremenih šumova, ali andam se da će i deca i roditelji shvatiti da treba da se vratimo u klupe. Nadam se da će svi nastavnici obaviti svoju dužnost, njihov poziv je uzvišen, utiču na obrazovanje i vaspitanje dece. Dobro znaju šta su normativi, bilo da je reč o prenošenju znanja i veština, kao i ocenjivanja. Obavezne su tri ocene. Naravno, sada kada je izgubljeno dosta vremena, ocenjivanje će morati da bude dinamičnije, deci će biti teže, teško ih je ubaciti u rutinu. Nadam se, ako bude bilo dobre volje, biće i načina da se sve nadoknadi.
Istakao je da je od kada je stupio u Vladu, prvo kročio u osnovnu školu koju je i sam pohađao:
- Ako govorimo o osnovnim pškolama, prva poseta bila je u mojoj osnovnoj školi "Starina Novak" na Paliluli. Ozbiljan čovek je direktor te školske ustanove. Bilo je preklapanja moje uloge kao ministra i podsećanja na dečačko doba. Tad sam održao možda i svoj najdraži govor u životu, deci koja su se testirali za prijemni ispit, nagradili su me aplauzom koji je meni bio kompenzacija, počisti je svu prljavštinu koju su razni centri moći i bitange pokušali da ubace.
Da li su se nastavnici pozivali na roditelje ili roditelji na nastavnike, kako se napravio kolektivni otpor prema nastavi i da li su tako blokade i krenule, rekao je:
- Obojena revolucija načela je ovu zemlju tako što je napala obrazovni sistem. Ovo govorim kao ministar prosvete koji je bio suočen sa tim na koji način je funkcionisala blokada nastave. Napravljena je čudna simbioza koju su činili pobunjeni nastavnici, deo indoktrinirane dece i roditelja koji su svoje političke ambicije projektovali u obrazovni proces. Onda je došlo do opstrukcije koja je trajala dugo. Vremenom su se stvari menjale, nije se plaćalo ukoliko se nije radilo, to je uticalo na promenu stava kod nastavnika, a došlo je i do evolucije svesti kod ljudi. Uticalo je i to što posle 15. marta nije bilo očekivanog rezultata.
Da li smatra da je uskraćivanje finansija bilo ono glavno što je dovelo do represije bunta:
- Negativna energija je ispupmana, istorija će pokazati. Jednim delom je bilo, ali to nije represivan potez. Vi za svoj rad imate pravo na pravičnu zaradu, svaki čovek koji nešto radi ima pravo na nju, ako nema rada nema ni zarade. Ne vidim razlog zbog čega bi prosvetni radnici bili povlašćeni sloj koji bi dobijao platu, a da ne radi. Ako radiš, sledi ti zarada. Nema tu nikakve represije. U ovom trenutku i ove školske godine dobili su povećanje plata od 5 odsto, u ovom treutku je to iznad republičkog proseka, njihove plate nikad nisu dovoljne, ali su bolje nego što su bile. Vremena se menjaju. Ukoliko se ovi događaji i blokade što pre završi, imaćemo šanse da ekonomski oporavimo zemlju i da je stavimo ponovo na kolosek razvoja. Proces uništenja naše države koji traje 6 meseci uticao je izuzetno na ekonomske faktore.
Da li isti razlozi koji su bili sada, a tiču se nezadovoljstva i blokirane nastave, mogu doći i u septembru:
- Osnovne škole su ušle u blokade iz želje da podrže studentske zahteve. Došlo je do čudne evolucije tih zahteva i oni su evoluirali u pravcu formulisanja ideja, studentskim listama koje prave sa Vladanom Đokićem, nije isto kao što je bilo pre 6 meseci. Znao sam i tada da se iza svega krije politika. Mi ćemo se potruditi da stvorimo mehanzme da se ovako nešto ne ponovi ni na jednom nivou obrazovanja.
O tzv. belom štrajku, istakao je da se radi o moralnom i pedagoškom skandalu:
- Taj skandal počiva na tome da se svi đaci, bez obzira na njihov nivo stečenog znanja i veština, tretiraju na isti način. Svako treba da se tretira na osnovu nivoa znanja koje je pokazao, ako je imao visoku ocenu na pismenom i usmenom ispitu, visoku ocenu treba i da ima. Ne može svako da bude tretiran isto jer ne zna isto. Taj koji to propagira, on uništava ono što je osnovna stvar u jednom obrazovnom sistemu, a to je davanje ocena u pogledu zanja koje je pokazao svaki kandidat.
Na pitanje da li veruje u nameru onih koji su bili vodeći u tome da štrajkuju, kaže:
- Ministarstvo može da da opšte smernice kako stvari da se realizuju, koje će proveravati inspekcija. Biće iznenadnih provera da bi videli da li se regularno sprovodi plan nadoknade. Nećemo dopustiti da to bude samo administrativna stvar, tražićemo od nastavnika da drže nastav i da stvore predvidive okvire u pogledu ocenjivanja. Važno je pokazati dobru volju, veštinu i znanje da se prenese što više toga decikoja su u zaostatku, kao i da ih motivišete da se vrate u školu. Ona će nam vratiti višestruku. Vidite da se naša dea takmiče i bivaju bolja od dece iz ostalih država koja mnogo više ulažu u obrazovanje. Isto tako, moramo da stvorimo školu koja e imati demokratski karakter, za decu koja nisu toliko talentovana, ali treba da traže životnu šansu.
O nacionalnom kompletu udžbenika i ograničenju maksimalne cene udžbenika, rekao je da misli da će se to realizovati:
- Ovo je jedan veliki državni i nacionalni program, želimo da stvorimo generacije koje će imati svest o pripadništvu o našoj nacji, običajima i vrednostima, nacionalnim i političkim aspiracijama. Želimo da stvorimo mlade ljude koji će negovati naš jezik i kulturu, ali i da stvorimo toleranciju prema drugim narodima koji žive u Srbiji. Mi nismo agresivan narod, u sebi nosimo poruku da smo spremni da živimo u razlikama. Nacionalni komplet imaće učinka u generacijama koje dolaze, da bi oni sutra mogli da traže najbolja rešenja za izazove sa kojima će se suočavati kao generacija. Vodićemo računa o ceni udžbenika da bi imali demokratski princip, da obrazovanje bude dostupno svima i da dostignemo socijalno demokratsku komponentu. Nisu svuda lokalne samouprave toliko bogate, zato idemo ka ograničenju i spremni smo da sponzorišemo. Nadamo se da će vrlo uskoro oni svuda biti besplatni, barem za osnovno obrazovanje.
Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i Zakonom o javnom informisanju i medijima.
Kurir.rs
PREDSEDNIK VUČIĆ SE SASTAO SA AMBASADOROM JAPANA: Razgovor o bilateralnim odnosima, ekonomskoj saradnji, globalnim i regionalnim pitanjima