Uložio milijarde u iPhone tri godine pre izlaska: Ko je "Ludi Tip", najmoćniji tech prorok i mag 21. veka?
Kako je CEO SoftBank-a Masajoši Son ubedio Stiva Džobsa da napravi dogovor veka. Adaptirano iz Gambling Man, biografije Masajošija Sona, ovo je priča o jednom od najmoćnijih mogula 21. veka koji je iznenađujuće ostao van fokusa šire javnosti.
Rođen 1957. godine u Japanu, Masa je bio poznat po svom legendarnom šarmu, a postao je tehnološki gigant zahvaljujući svom brilijantnom umu i intuiciji. Tokom godina bio je distributer softvera, dotkom investitor, investitor u mobilnu telefoniu, a danas, kroz SoftBank Vision Fund, najveći svetski investitor u startapove. Njegova ulaganja obuhvataju imovinu vrednu preko trilion dolara.
Među njegovim najpoznatijim potezima su ulaganja u Alibaba-u, gde je finansirao Džeka Ma-a nakon šestominutnog sastanka, kao i angažovanje bivšeg Google-ovog izvršnog direktora Nikesha Arore sa paketom od 320 miliona dolara. Ipak, možda je njegov najrizičniji potez bio osiguravanje iPhone-a za Japan.
Partnerstvo između Mase i Stiva Džobsa započelo je 2005. godine. Masa je Džobsu predstavio ideju o mobilnom iPod-u, ali je Džobs odbacio tu ideju s tipičnom grubošću: „Masa, nemoj mi davati tvoj loš crtež. Imam svoj.“ Uprkos tome, Masa je naslutio priliku kada je Džobs spomenuo iPhone. Njihov odnos, izgrađen na međusobnom poštovanju i zajedničkoj viziji, kulminirao je dogovorom: SoftBank će imati ekskluzivna prava na distribuciju iPhone-a u Japanu.
Ovaj informalan dogovor došao je u ključnom trenutku za Masu. Godine 2006. on je uložio ogromnih 17 milijardi dolara u akviziciju Vodafone-a u Japanu, što je bio rizičan potez, ali mogao je da se isplati ako bi osigurao proizvod koji menja igru. Do 2008. godine, kada je iPhone stigao u Japan, SoftBank je bio spreman.
Dogovor o distribuciji dao je kompaniji konkurentsku prednost, ostavljajući japanskog lidera NTT Docomo-a iza sebe. SoftBank-ov tržišni udeo porastao je sa 17% na 23% za samo nekoliko godina, uglavnom zahvaljujući uspehu iPhone-a.
Ovaj dogovor označio je početak Mase kao mobilnog giganta, ali njegove ambicije tu nisu stale. Godine 2013. proširio je svoje carstvo akvizicijom većinskog udela u Sprint-u, koji je kasnije spojio sa T-Mobile-om, stvarajući novu silu na američkom tržištu telekomunikacija. Tokom toga, on je prebacio fokus sa mobilnog operatera na globalnog tehnološkog investitora, akvizirajući kompanije poput Arm Holdings-a i pokušavajući da spoji Nvidia-u.
Danas, Masa se fokusira na veštačku inteligenciju, koju smatra da će premašiti čak i internet i mobilne telefone u smislu transformativnog potencijala. 2024. godine, SoftBank je investirao 500 miliona dolara u OpenAI. Pre toga, izveštaji su sugerisali da je Masa bio spreman da uloži 1 milijardu dolara u partnerstvo za stvaranje „iPhone-a veštačke inteligencije.“ Ako neko može da ostvari ovu viziju, to je Masa - njegov uspeh sa iPhone-om dokazuje da je majstor u prepoznavanju tehnologija koje menjaju igru pre nego što postanu mainstream.
HOĆE LI OVA EVROPSKA ZEMLJA POSLATI VOJSKU U UKRAJINU? Završen hitan sastanak u Parizu, evropski lideri otkrili detalje razgovora iza zatvorenih vrata