Slušaj vest

U presedanskom slučaju koji bi mogao uzdrmati temelje digitalne ekonomije, Okružni sud u Kelnu odlučio je da Netflix nije imao zakonski osnov za seriju poskupljenja svojih usluga u Nemačkoj. Reč je o višegodišnjoj praksi u kojoj su korisnici Premium paketa, koji je nekada koštao 11,99 evra mesečno, bez jasne saglasnosti dovedeni do plaćanja čak 17,99 evra - i to potpuno nezakonito.

Netflix na sudu
Foto: Shutterstock

Presuda, doneta 15. maja 2025. godine (slučaj broj 6 S 114/23), oslanja se na ključni argument: korisnici nikada nisu dali eksplicitnu, svesnu saglasnost za povećanje cena. Klik na "prihvati" unutar aplikacije ili pasivno primanje obaveštenja jednostavno nije dovoljno - poručuje sud.

„Ne radi se samo o tome da li je neko kliknuo na dugme, već da li je znao šta prihvata. Ako kompanija ostavlja utisak da korisnik nema izbora, onda se ne može govoriti o slobodnoj volji“, izjavio je advokat Kristijan Solmeke iz poznate pravne kancelarije WBS Legal, koja je zastupala oštećenog korisnika u ovom procesu.

shutterstock_Smart tv (3).jpg
Foto: Shutterstock

Oštećeni korisnik, koji je preplatio oko 200 evra tokom godina, sada dobija povraćaj sredstava - a ovaj slučaj otvara vrata za potencijalne kolektivne zahteve miliona drugih korisnika širom Nemačke. Svi koji su od 2019. godine plaćali više nego što su prvobitno ugovorili, imaju pravo da traže svoj novac nazad. Ipak, potraživanja za 2017. i 2018. godinu su, nažalost, zastarela.

Sud je odbio Netflixovu žalbu, čime je presuda postala pravosnažna - i sada predstavlja pravni presedan.

shutterstock_Netflix.jpg
Foto: Shutterstock

Šta korisnici mogu da urade?

Pravna kancelarija WBS Legal već je pripremila besplatan obrazac zahteva (tzv. "Musterschreiben") koji korisnici mogu ispuniti i poslati Netflixu kao zvaničan zahtev za povraćaj sredstava. Ipak, malo je verovatno da će kompanija automatski uplatiti novac - očekuje se da će mnogi morati da se upuste u dodatne pravne postupke, poput ovog koji je već dobio sudsku potvrdu.

Ovo je ozbiljan udarac za Netflix, ali i važna lekcija za sve digitalne servise: korisnici nisu samo brojke u sistemu. Njihova prava, kada su ugrožena, mogu izazvati tektonske poremećaje u industriji.