OVO JE PRAVA NOĆNA MORA: Ukrajinci uvalili Hrvatima raspale migove, u letu se GASE!
Foto: Printscreen/Youtube

Besni zbog kvarova

OVO JE PRAVA NOĆNA MORA: Ukrajinci uvalili Hrvatima raspale migove, u letu se GASE!

Planeta -

Tehnička ispravnost borbenih aviona MiG-21 je dramatična. Od ukupno 12 borbenih aviona, za obavljanje zadataka sposobna su samo četiri - jedan jednosed i tri dvoseda, izvestio je pre nekoliko dana načelnik Glavnog stožera general Milan Šundov predsednicu Republike i vrhovnu zapovednicu Kolindu Grabar-Kitarović, saznaje Jutarnji list.

Predsednica je nedavno javno zatražila detaljniju istragu oko nabavke i remonta migova. Najveći problem su kvarovi koji se svakodnevno pojavljuju na avionima remontiranim u Ukrajini. General Šundov je upozorio predsednicu da je od 2015, kada je 12 aviona remontiranih u Ukrajini predano Ratnom vazduhoplovstvu, na avionima zabeleženo 300 kvarova!

Najčešći kvarovi su otkazivanje sistema hidraulike, otkazivanje navigacione i komunikacione opreme, isticanje goriva i ulja... Osim toga, u dva navrata se ugasio motor u letu, što se u bivšoj JNA nije dogodilo u 40 godina. Jedan od problema video se i prilikom nedavne posete premijera Plenkovića Plesu kada je iz jednog od aviona kapalo ulje ili gorivo.

Uz hrvatske vojne tehničare u 91. vaduhoplovnoj bazi Pleso je već više od godinu i po i pet stručnjaka zavoda iz Ukrajine s obzirom na to da u skladu s odredbama Ugovora o remontu garantni rok još traje te i oni bezuspešno pokušavaju da avione dovedu u ispravno stanje.

Jutarnjem listu je potvrđeno da je pre desetak dana prilikom uzletanja na jednom od aviona otkazala hidraulika. Pilot se ipak uspesšno spustio i tom prilikom otvorio padobran aviona kako bi se što brže i sigurnije zaustavio.

Prema rečima sagovornika zagrebačkog lista, Hrvatska je još u stanju da obavlja nadzor svog vazdušnog prostora, ali je pitanje do kada. U svakom slučaju, Ratno vazduhoplovstvo nije operativno spremno da izvrši sve zadatke koji se postavljaju pred njega.

"Ovo je prava noćna mora. Ne samo da je ugrožena nacionalna sigurnost nego se dovodi u pitanje i sigurnost naših pilota", rekao je za Jutarnji list sagovornik upoznat sa situacijom.

Stoga se već razmatra rezervna varijanta - dogovor s nekom članicom NATO saveza koja bi u slučaju potrebe obavljala nadzor vazdušnog prostora Hrvatske.

Prema saznanjima Jutarnjeg lista, uz dramatično tehničko stanje borbenih aviona, Vojna policija i dalje intenzivno sprovodi istragu o tome na koji je način sproveden remont aviona u Ukrajini. Vojna policija je podnela izveštaj ministru odbrane koji ukazuje na brojne sumnjive radnje tokom remonta.

Istraga o kupovini 5 i remontu 12 migova otvorena je prošle godine upravo zbog neprestanih kvarova na tek remontiranim avionima. Istragu je pokrenula Vojna policija, a potom je sva dokumentacija predana Državnom tužilaštvu i USKOK-u koji zajednički pokušavaju utvrditi kakve je migove Hrvatska zapravo kupila i remontovala.

Prema neslužbenim informacijama, posebno je sumnjiva dokumentacija za pet aviona koje je Hrvatska kupila od Ukrajine. Još ranije je utvrđeno da četiri avionska trupa koja je ukrajinski zavod "Ukrspecexport" ugradio u migove 21 i kao remontirane ih prodao Hrvatskoj nemaju resurse za još 850 sati naleta, na koliko su deklarisani.

Istragom je takođe utvrđeno da su motori u dva od pet kupljenih aviona nepoznatog porekla i serijski brojevi ne odgovaraju brojevima koji su navedeni u propratnoj dokumentaciji. Za njih nije poznato koliki su im resursi, koliko su stari, koliko su imali sati naleta. Dokumentacija ne odgovara ni ugrađenim krilima koja su poreklom iz Alžira.

POGLEDAJTE BONUS VIDEO:

VESTI KURIR TV 15.03.2017

(Jutarnji list)

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track