PALA FATVA U BiH: Islamska zajednica zabranila muslimanima da uzimaju kredite sa kamatom!
Foto: Profimedia

bogati iskorišćavaju siromašne

PALA FATVA U BiH: Islamska zajednica zabranila muslimanima da uzimaju kredite sa kamatom!

Bosna i Hercegovina -

Veće muftija Islamske zajednice u BiH izdalo je fetvu (zabranu) uzimanja kamatnog kredita radi zadovoljavanja nužnih životnih potreba, koju je potpisao reisu-l-ulema Husein Kavazović, a u kojoj stoji da je opšte poznato da islam izričito zabranjuje kamatu.

Zbog velikog interesovanja, ali i pogrešnog tumačenja, agencija Mina, glasilo Islamske zajednice u BiH, prenela je intergalni tekst fetve u kojoj se, između ostalog kaže, pozivajući se na Kur'an, da je "Alah dozvolio trgovinu, a zabranio kamatu".

To je, kako se navodi, propisano zbog toga što bogati ljudi kamatom eksploatišu siromašne, kamatom se potcenjuje vrednost ljudskog rada i bazirana je na pogrešnoj percepciji da je novac sam sebi cilj, a ne sredstvo.

Klasični islamski pravnici su konstatovali da ko god posluje s kamatom čini nezahvalnost Alahovoj blagodati, što je veliki grijeh i nepravdu (zulum), jer je novac sredstvo koje služi zadovoljenju određenih ciljeva/koristi, a nije sam sebi svrha.

Navodi se da su muslimani dužni da slede islamske propise i nastoje da promovišu univerzalne islamske vrednosti na kojima treba da počiva uređenje društveno-ekonomskih odnosa među ljudima, a koje garantiraju pravdu, međuljudsku solidarnost i izbegavanje sukoba i ratova.

Tumačenjem fetve se navodi i da kamata dobijena po osnovu uloženog novca u banku mora se utrošiti u dobrotvorne svrhe, a nikako za vlastite potrebe.

Pozivajući se na obrazložeje poznavaoca pravnih pravila Mustafu Zerku, ukazuje se i da "nužda zakon menja", te da je u situacijima nužde ili potrebe, dozvoljeno pozajmiti novac od banke koja posluje s kamatom, uz napomenu da zabrana kamate ostaje na snazi.

Vijeće muftija Islamske zajednice u BiH, naime, potvrđuje da se ovom fetvom ne odobrava kamatno poslovanje (davanje kamatnog kredita i lihvarenje), nego samo uzimanje kamatnog kredita u slučajevima nužde.

Ukoliko postoji mogućnost rešavanja problema finansiranja spomenutih potreba na osnovu beskamatnog poslovanja, nema opravdanja za uzimanje kamatnih kredita, jer u tom slučaju nužda ne postoji, stoji, između ostalog, u obrazloženju fetve.

Kurir.rs/Tanjug

Foto: Profimedia

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track