PSIHOLOZI SKEPTIČNI PREMA NOVOJ INICIJATIVI: Školske uniforme neće rešiti socijalne probleme
Foto: Shutterstock

Velike rezerve

PSIHOLOZI SKEPTIČNI PREMA NOVOJ INICIJATIVI: Školske uniforme neće rešiti socijalne probleme

Crna Gora -

Bitno je da decu učimo da vrednuju ono što nose u sebi, a ne na sebi, rekla je psihoterapeutkinja Bulatović Medenica.

Uvođenje školskih uniformi neće rešiti socijalne probleme, ali može biti korisno, saglasni su pedagozi, psiholozi, civilni aktivisti...

Ministarstvo prosvete je nedavno promovisalo đačke uniforme u podgoričkoj osnovnoj školi “Savo Pejanović”, a da li će to zaživeti u svim školama, kao što je bilo pre više decenija, zavisi kako će proći “pilot projekat”.

Po reakcijama onih koji su anketirani, zeleno svetlo je upaljeno.

Nekadašnja članica Saveta roditelja budvanska OŠ "Stefan Mitrov Ljubiša" Tijana Kotarac podržava uniforme, kako tvrdi, iz socijalnog, ekonomskog i estetskog razloga.

Ona, međutim, smatra da ovo pitanje ne treba ad hok rešavati, već mu pristupiti ozbiljno i studiozno.

Foto: Vijesti

"Deca treba da izgledaju čisto, uredno, da se osećaju svečano dok ujutro oblače svoju uniformu. Zato se u mnogim zemljama sveta ona i sastoji od košulje, džempera ili prsluka, kravata ili marama, suknji i pantalona, jer pri takvom odabiru garderobe u prvi plan dolazi jedan klasičan, ali svečani izgled. Tu ne treba da se trudimo da budemo drugačiji, pa nam 'uniforme' liče na trenerke ili neku sličnu 'kežual' garderobu, što upravo nije efekat koji želi da se postigne”, kazala je Kotarac.

Dugogodišnji direktor budvanske Srednje škole “Danilo Kiš” i bivši član Odbora za prosvetu Skupštine Crne Gore Srđa Popović mogućnost vraćanja đačkih uniformi u škole vidi kao pravo rešenje.

“To treba uvesti u sve škole u Crnoj Gori, i da uniforme budu jednake i za dečake i devojčice, poput kecelja koje smo nekada imali. Da ne bude ovo 'šarenilo', da jedna škole ima uniforme jedne boje, a druge druge, već da budu na nivou cele Crne Gore jednake, a da na džepu kecelje postoji amblem škole koju učenik pohađa”, kazao je Popović

Prema mišljenju psihološkinje i psihoterapeutkinje Marijane Bulatović Medenice iz Kolašina u odlučivanju da li treba uvesti nošenje školskih uniformi treba da učestvuju deca. One koji treba da nose uniforme treba pitati kakav je njihov stav o tome, smatra psihološkinja.

"Ne bih volela da se to pretvori u trend o kome neće moći odluku da donesu najmlađi, kojih se i tiče. Pored toga, jako je bitno da ih učimo da vrednuju ono što čovek nosi u sebi, a ne na sebi", ocenila je.

Iz Udruženja “Roditelji” slažu se da je inicijativa odlična, ali da ima dosta prostora za poboljšanje.

“Socijalne razlike u školama se danas ne mogu riješiti samo uvođenjem školskih uniformi. Uniforme mogu biti dobro rješenje, ne samo zbog smanjivanja socijalnih razlika, već i zbog drugih detalja - osjećaja zajedništva među školama, podsticaja timskog duha...”, kazala je predsednica Udruženja Kristina Mihailović

Crnogorski likovni umjetnik i dugogodišnji direktor OŠ “Mrkojevići“ u Pečuricama Muharem Muratović, podržava projekat Ministarstva.”Ono bi dalo kolektivni duh u školama, i ujedno sakrilo ono što je danas pojavno - velike klasne razlike koje se u školskom uzrastu očituju prije svega u 'firmiranoj' garderobi”, rekao je Muratović.

Ministarstvo: Tip uniformi nije konačan

Iz Ministarstva prosvete juče su saopštili da je cilj da projekat zaživi, dok je moguće da, u zavisnosti od mišljenja javnosti, budu donijeta i inovirana rješenja u vezi sa bojom i tipom uniformi.

“Uvođenje uniformi je, pored praktičnih pitanja, značajno i zbog potrebe da se dječiji duh i interesovanja razvijaju u pravcu zajedništva i osjećaja pripadnosti, uz razumijevanje da društveni i socijalni status nijesu i ne smiju biti osnov njihovog odnosa prema vršnjacima”, rečeno je iz Ministarstva prosvete. Smatraju da je najvažnije što je javnost prepoznala važnost inicijative.

Lutovac: Šalje se poruka da za decu važe pravila organizacije

“Uvođenje odevnog predmeta koji može da ima i logo ili neku drugu oznaku ustanove, može da podstakne timski duh kod dece, osjećaj zajedništva i pripadnosti ustanovi. Takođe, na taj način se deci indirektno šalje poruka da su dio jedne uređene organizacije, za koju, između ostalog, važe određena pravila. Naravno, to neće ograničiti učenike kada su u pitanju ključne postavke obrazovnog sistema, a to je značaj iznošenja sopstvenih stavova, njegovanje kulture dijaloga, podsticanje kreativnosti i inovativnosti, kvalitetni ishodi učenja... Sa druge strane, nisam siguran da se uniformama mogu prevazići socijalne razlike među decom jer su u ovom vremenu statusni simboli veoma raznoliki”, kaže direktor Gimnazije u Beranama psiholog Sreten Lutovac.

Uniformama, dodaje Lutovac, treba krenuti od nižih razreda osnovne škole kako bi kroz nekoliko godina one postale obeležje svake vaspitno-obrazovne ustanove.

“U ovom trenutku bilo bi neophodno da sve škole, ukoliko nisu do sada, donesu adekvatan kodeks oblačenja učenika”, kaže direktor beranske Gimnazije.

BONUS VIDEO:

SVETOSAVSKA PORUKA: ULJUDIMO SE!

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track