ANALIZA KURIRA: Strah od navijača koči privatizaciju Zvezde i Partizana
Foto: Dado Đilas

Otkrivamo zašto večiti rivali nikako ne uspevaju da se prodaju

ANALIZA KURIRA: Strah od navijača koči privatizaciju Zvezde i Partizana

Fudbal -

Država neće, ne sme i nije joj u interesu da se zameri Delijama i Grobarima, koji ne žele da njihovi klubovi odu u ruke stranih kupaca

Država hoće privatizaciju. Crvena zvezda hoće privatizaciju. Partizan hoće privatizaciju, a od privatizacije ni traga ni glasa. Koliko je zapravo država zaista zainteresovana za privatizaciju večitih i šta tim procesom dobija a šta gubi?Dobija uređene sportske klubove koji će plaćati porez državi, a ne država reket njima. Međutim, ono što gubi je možda nenadoknadivo.

Navijači naših najvećih klubova žestoki su protivnici privatizacije. Stvar je prosta - ko se odluči na privatizaciju, ulazi u rat s navijačima, čiji je glas izuzetno cenjen. A istorija nas uči da je taj sukob malo ko dobio. Kad tribina kaže „da“ privatizaciji, tada će proces moći da počne. Do tada, rizik je preveliki.

Kriminolog Zlatko Nikolić smatra da je, pored straha od navijača, na delu i nedostatak političke volje za prodaju ova dva sportska giganta.- Za privatizaciju mora da se nađe snaga. Navijači nisu i ne smeju biti jači od države i od policije. Pored njih, protiv privatizacije su i skriveni centri moći koji klubove koriste za pranje novca, oni plasiraju novac kao donacije Partizanu ili Zvezdi, a zauzvrat dobijaju poreske olakšice. Vlasnička struktura mora da se zna, uradile su to zemlje u regionu, pa moramo i mi. Ko god kupi klubove, navijače ćemo džabe da im damo - smatra Nikolić.Kurir vam predstavlja sve razloge zbog kojih nema privatizacije srpskih klubova. Zakon, budući odnosi i planovi novog vlasnika tri su stavke koje će takođe morati da budu regulisane kako bi došlo do dugo očekivane prodaje Crvene zvezde i Partizana.

ALEKSANDAR VUČIĆ: PRIVATIZACIJA U SPORTU JE TEŠKA BOLEST DRUŠTVAO neophodnosti privatizacije Zvezde i Partizana ponovo je govorio i premijer Srbije Aleksandar Vučić dok je čitao svoj ekspoze u Narodnoj skupštini.- Neophodno je privatizovati fudbalske klubove kako bi se prestalo s trošenjem državnih para za njihovo funkcionisanje. Privatizacija u sportu je teška bolest našeg društva, ni ja do sada nisam mogao da se izborim s tim problemom. Kao država plaćamo reket da nam ne bi vikali „pederu“ - rekao je Vučić.Vučić je, odgovarajući lideru SRS Vojislavu Šešelju u vezi s kritikama na izdvajanja države za javna preduzeća rekao da su davanja desetostruko smanjena. Vučić je kazao da je tačno da država kroz javna preduzeća daje novac sportskim klubovima i reprezentaciji, ali i da je greška što taj novac odlazi i u Zvezdu i Partizan.- Ja sam kriv za to. Nemam snage da to odbijem, jer će mi svako reći da su uspešno postojali 70 godina i da smo ih mi ugasili. Jednostavno za to nemam snage - istakao je premijer. Privatizacija večitih rivala bila je tema polemike i septembra 2013.- Ako vam neko kaže da ovako teško oboleli klubovi mogu da opstanu na ovakav način, lažu vas svi koji to kažu. Zvezda i Partizan ne mogu da opstanu ako se ne privatizuju. Zvezda se urušava, Partizan se urušava, troše se državne pare - naglasio je tada premijer Srbije Aleksandar Vučić.

Ovo su razlozi zbog kojih nema privatizacije u sportuIZBILA BI REVOLUCIJAMoć navijačkih grupa izuzetno je velika. Za Delije i Grobare njihovi klubovi su svetinja i nijedna odluka vezana za budućnost Crvene zvezde i Partizana ne može biti doneta bez njihove saglasnosti. Tačnije, može, ali onaj ko o tome odlučuje spreman je da se nosi sa svim mogućim posledicama. Armija navijača po potrebi se udružuje zarad „višeg cilja“, a dešavanja iz prošlosti najbolje pokazuju koliko su ujedinjeni navijači moćan faktor u društvu. Na utakmicu Crvena zvezda - Ludogorec dođe 50.000 navijača! Šta ako oni počnu s političkim skandiranjima? Šta ako izađu na ulicu? To su pitanja zbog kojih je mnogo lakše staviti po strani pitanje privatizacije i ne čačkati navijačku tribinu.ZAKON JOŠ NIJE DONETBez donošenja odgovarajućih zakona nemoguće je izvršiti privatizaciju. Prvo i osnovno, pošto su klubovi udruženja građana, potrebno je da prođu transformaciju u privredna društva kako bi uopšte i mogli da budu prodati. Poznato je s koliko je manjkavosti sprovedena velika privatizacija srpskih preduzeća, a tako nešto ne sme da se ponovi u sportu. Osetljivost materije zahteva vreme, ali to ne može da traje unedogled, a o ovoj temi se u Srbiji priča već desetak godina. Zakon koji bi regulisao oblast prodaje sportskih klubova još nije donet i to je na neki način pokazatelj koliko im se zapravo „žuri“ da reše taj gorući problem.GAZDA NEĆE NAVIJAČE U UPRAVIDa li je neko spreman da kupi klub u kojem neće imati glavnu reč? Opšte je poznato koliko se navijači Crvene zvezde i Partizana pitaju u vezi sa svim odlukama. Na najskorijem primeru gde su Delije jasno rekle da Crvena zvezda neće igrati Regionalnu ligu najbolje se vidi ta moć severne tribine. S druge strane Topčiderskog brda, generalni direktor kluba otvoreno kaže da je trener smenjen u dogovoru s navijačima. Ako bi neko uložio veliki novac u večite, morao bi da bude spreman da u rukovođenju ima i „savetnike“ čiji bi glas bio Sveto pismo. Sećamo se da su navijači sahranjivali žive rukovodioce klubova, vređali im porodicu najgorim mogućim stihovima... Da li je i to prihvatljiv ili isplativ rizik za potencijalnog vlasnika?KUPOVINA ZBOG ZEMLJIŠTAVeliku opasnost u celoj priči predstavlja i lokacija na kojoj se nalaze stadioni večitih rivala. Svedoci smo da je Crvena zvezda zbog lokacije u prošlosti već bila na meti kupaca. Dakle, cilj novog vlasnika nije bio da napravi uspešan klub, nego moderan tržni centar, poslovni prostor, hotel... Čak se pominjala i izgradnja stadiona van Beograda, dok bi na mestu današnjeg stadiona nikao šoping mol. Stadion „Rajko Mitić“ u vlasništvu je FK Crvena zvezda, dok stadion Partizana pripada Jugoslovenskom sportskom društvu Partizan. Oprez prilikom prodaje, kao i jasno preciziran ugovor u kojem stoje koja su prava i obaveze novog vlasnika neophodni su kad se dođe do razgovora s potencijalnim kupcima.

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track