Neverovatan izveštaj: VOJNA KOMISIJA TVRDI da su piloti heroji navodno pijani vozili helikopter!
Foto: Vojska Srbije

Za pad vojne letelice prevashodno odgovorna posada

Neverovatan izveštaj: VOJNA KOMISIJA TVRDI da su piloti heroji navodno pijani vozili helikopter!

Društvo -
U izveštaju komisije navedeno da je Omer Mehić imao 0,68 promila alkohola u krvi, a da je alkohol pronađen i kod letača-tehničara

BEOGRAD - Komisija za ispitivanje pada vojnog helikoptera Mi-17 zaključila je da je za tragediju primarno odgovorna posada, a da deo odgovornosti snosi i general Predrag Bandić. Takođe, u izveštaju je navedeno da je pilot Omer Mehić imao 0,68 promila alkohola u krvi, te da je alkohol pronađen i kod jednog letača-tehničara.Povodom izveštaja Komisije RV i PVO, juče se šturim saopštenjem oglasilo se i Više javno tužilaštvo u Beogradu, koje je takođe navelo da odgovornost za udes letelica, pre svega, leži na posadi, ali i da postoje sumnje da deo odgovornosti snose i neki pripadnici Vojske, kao i indicije za eventualnu odgovornost pojedinih civila.Izveštaj uzdrmao sve- Sprovešćemo istražne radnje protiv određenog broja lica sa ciljem potpunog utvrđivanja svih relevantnih činjenica u vezi sa padom helikoptera, u kome je poginulo sedam osoba - poručili su iz tužilaštva.Prema izveštaju odgovornost za udes snosi vođa posade helikoptera major Omer Mehić, a da deo odgovornosti snose i drugi pilot-kapetan Milovan Ðukarić i letač-tehničar.Bivši komandant Ratnog vazduhoplovstva i PVO Dragan Katanić bio je u neverici kad smo mu saopštili nalaze komisije.- Ako je to tačno, kako su ovi drugi članovi posade uopšte seli s njima u helikopter. Za 37 godina aktivne službe, nikad nisam čuo za takav slučaj. Ponekad se dešavalo da neki pilot dođe sa svadbe i kaže da ne može da leti, ali mi ovako nešto nije poznato. Prosto mi to deluje neverovatno - kaže Katanić.Upitan kako je ta količina alkohola mogla da utiče na sposobnost pilota, kaže da „nije presudna, ali je mogla da utiče“.- Tih 0,68 promila je kao dva popijena piva. Ta količina ne može se smatrati presudnom za udes, ali je mogla da utiče na svest pilota. To se pogotovo odnosi na složene meteorološke uslove i maglu, koja je bila tog dana. Pilot tad može da dobije lažan osećaj, jači nego da nije pio alkohol - objašnjava Katanić.Pred let ne mere alkoholPrema njegovim rečima, pilotima se neposredno pred let ne meri eventualno prisustvo alkohola u krvi.- Mere se samo puls i pritisak, a lekar pita pilota kako se oseća - navodi nekadašnji prvi čovek RV i PVO.U izveštaju stručne komisije navodi se i da je posada više puta insistirala na sletanju na VMA.

Posada  dezorijentisana...  Iz izveštaja stručne komisije
Posada dezorijentisana... Iz izveštaja stručne komisije

„... posada dobija informaciju od kontrole da očekuju sletanje na aerodrom „Nikola Tesla“, nakon čega posada saopštava da im je destinacija VMA. Dobija odgovor da je mesto sletanja „Nikola Tesla“, ali posada i dalje insistira na sletanju na VMA i traži podatke o meteo situaciji. Nakon dobijenih informacija, posada saopštava da će zbog vidljivosti imati problema da sleti na Banjički vis (VMA) i da bi išao na sletanje po ILS na aerodrom Batajnica, nakon čega bi preleteo na Banjički vis. Kontrola mu saopštava da nastavi prema Beogradu. Posada ponovo saopštava da nastavlja direktno prema Banjičkom visu i da će, ukoliko bude imao uslove, izvršiti vizuelno sletanje, a ako nema uslova da ide po ILS aerodroma Batajnica, a posle toga vizuelno na Banjički vis. Kontrolor leta posadi saopštava da je kompletan prihvat bebe organizovan na aerodromu „Nikola Tesla“. Posada potvrđuje i traži instrukciju za sletanje na aerodrom „Nikola Tesla - navodi se u izveštaju, objavljenom na sajtu Ministarstva odbrane.S druge strane, vojni analitičar Aleksandar Radić smatra da je objavljivanjem izveštaja komisije „nastavljen proces zataškavanja“ celog slučaja.- Prošao je momenat kad su rukovodeći ljudi Ministarstva odbrane i Vojske mogli da preuzmu bar moralnu odgovornost, što bi ljudi na neki način i razumeli. Kad se to nije desilo, sve je išlo ka tome da će se odgovornost svaliti na posadu helikoptera, što smo videli u ovom birokratskom saopštenju. Ovakav arogantan odnos uvredljiv je prema građanima - kaže Radić.

Neverica... Slavica Mehić
Neverica... Slavica Mehić

Komšije supruge poginulog pilota Omera Mehića SLAVICA JE OGORČENA NA VOJSKUNOVI SAD - Supruga pilota Omera Mehića Slavica nije htela da daje izjave povodom nalaza komisije. Ipak, kako saznajemo od njenih komšija, bila je razočarana u vojsku jer je o svemu saznala preko medija. Mehićeve komšije razočarane su izveštajem koliko i njegova udovica.- Kao građanin ove zemlje, kao čovek koji he poznavao Omera i pratio njegove podvige, ne znam šta bih rekao sem da je ovo sramota i bruka za te koji su izveštaj sačinili. Sad ispada ona stara „Mrtva usta ne govore“! Najlakše je sada njih okriviti, oprati sve druge. Ispadoše oni sami krivci za svoju smrt. Ma nemam reči - kaže Aleksandar D.

General DikovićMA, MANITE MENa pitanje Kurira načelniku Generalštaba Vojske Srbije Ljubiši Diković da li ga je iznenadio izveštaj Komisije da su piloti odgovorni, samo je poručio:- Ma, manite me. Nemojte, molim vas - bilo je sve što je rekao Diković, a zatim je spustio slušalicu.

Foto: Tanjug Srđan Ilić
Foto: Tanjug Srđan Ilić

HronologijaKako se sve događalo18.00 Sanitet sa bebom zarobljen kod Bogutovca19.26 Ministar Gašić zove generala Bandića i kaže mu da se ide u spasavanje20.12 Poletanje helikoptera sa aerodroma Batajnica21.18 Transport iz Raške poleće ka Beogradu21.43 Služba za kontrolu letenja izveštava posadu da je izmenjena lokacija za sletanje s helidroma22.15 Dva neuspešna sletanja na surčinsku pistu22.32 Poslednje javljanje posade, reči pilota: „Idem u penjanje“02.11 Informaciju o padu helikoptera DCV dostavio je ODT RV i PVO

ČinjeniceSEDMORO POGINULO U NESREĆI- pilot major Omer Mehić- pilot Milovan Đukarić- probni mehaničar - letač Ivan Miladinović- mehaničar-letač Nebojša Drajić- antesteziolog Dževad Ljajić- medinički tehničar Miroslav Veselinović- beba stara pet dana

TREĆA SRBIJA: Za pad helikoptera krivi smo svi

Kao što se i očekivalo, istraga je utvrdila da je za pad helikoptera odgovorna posada i time je krivica prebačena na one koji ne mogu da se brane i da dokažu svoju nevinost. Pre izveštaja komisije mnogi su se svojski trudili da za pad helikoptera i gubitak sedam života okrive direktno Vladu Srbije jer su u tome videli mogućnost da poput političkih lešinara za sebe uzmu poneki politički poen.Mi iz Treće Srbije smo se trudili da u svim ovim pričama ostanemo po strani, pre svega jer nismo politički lešinari koji na krvi stiču političke poene. Međutim, pošto su stvari otišle predaleko dužni smo da kažemo da smo za pad helikoptera krivi svi. Svi smo gledali kako se od 5. oktobra 2000. godine uništava Vojska. Gledali smo kako se pretapa oružje, kako se na doboš rasprodaje vojna imovina, kako oficiri imaju mizerne plate i moraju da se zadužuju kod zelenaša, kako se hapse i Hagu isporučuju ratni heroji koji su branili zemlju od NATO pakta. Sve ovo je doprinelo da helikopter Vojske Srbije padne i svega toga nema u izveštajima „nezavisnih komisija“.Zbog svega toga poručujemo da niko nema prava da ruši ugled mrtvih heroja i da je došlo vreme da se svi potrudimo da vratimo ugled Vojsci. Po našem mišljenju prvi korak ka tome je vraćanje redovnog vojnog roka kako bismo svi i fizički bili deo sistema odbrane zemlje jer nam je to dužnost.

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track