KRAGUJEVAC - Nije Kragujevac napravio „fiću“, nego je „fića“ napravio Kragujevac, kaže Slavoljub Bataveljić.A on zna. Ceo radni vek proveo je u „Zastavi“ na montaži ovog auta, a sada kao penzioner predsedava Udruženjem ljubitelja „fiće“. Zavod „Crvena zastava“ leta 1954. kupio je licencu za proizvodnju „fijata 600“. U početku su se vozila u „Zastavi“ samo montirala, da bi se s vremenom osvajala i proizvodnja delova. Prva „zastava 750“, čuveni „fića“, sišla je sa trake 18. oktobra 1965. i do 18. novembra 1985. proizvedeno je 924.347 komada. Nasledili su ga „kec“, „jugo“ i „florida“...- I žena i ja radili smo u „Zastavi“ i od tih plata podigli kuću, živeli, letovali... Samo u Kragujevcu bilo je 35.000 zaposlenih, u Jugoslaviji još 15.000, pa kooperanti... Oko 200.000 ljudi primalo je platu zahvaljujući „fići“ - kaže Bataveljić.Zahvaljujući inicijativi njegovog udruženja, do kraja godine u centru grada biće podignut spomenik „fići“. A u monografiji „Zapisi o Zastavi“ piše da je srpski političar Mijalko Todorović još 1953. tražio da „Zastava“ školuje inženjere, pošto ih je u fabrici bilo jedva petnaestak. Novi kadar bukvalno je serijski proizvođen. Bilo je godina kad je ova fabrika stipendirala i po 850 učenika i studenata, a Mašinski fakultet, potom i Univerzitet u Kragujevcu, izrasli su zbog te fabrike.Današnju vizuru centra grada uz Lepenicu karakterišu soliteri koje je za svoje radnike podigla „Zastava“, a čitavo naselje Aerodrom na obodu grada niklo je iz istih razloga. U vreme otkupa devedesetih ispostavilo se da je „Zastava“ podelila više od 26.000 stanova zaposlenim.Početak kraja došao je s raspadom Jugoslavije i sa sankcijama, kad je izgubljeno i domaće i strano tržište. A poslednji ekser u „Zastavin“ mrtvački sanduk ukucao je NATO. Stanijan Stanković, koji je decenijama bio na poziciji drugog čoveka u hijerarhiji ovog preduzeća, potpuno je uveren da je „Zastava“ 1999. bombardovana da bi bila uništena srpska auto-industrija.- Kovačnica, osnovana 1936. godine, i Računarski centar, koji je baratao podacima iz svih „Zastavinih“ fabrika širom Srbije, pogođeni su direktno. Svaki prodat „Zastavin“ automobil značio je jedan manje prodat automobil nekog evropskog proizvođača iste klase - kaže on.
Već u jesen 1999, uprkos svim crnim prognozama svetskih eksperata, proizvodnja je obnovljena, ali je pad bio neminovan. Posle Petog oktobra „Zastava“ je u raspodeli preduzeća pobedničkim strankama zapala demohrišćanima. Stanković kaže da je nekadašnji osnivač „Geneksa“ Miki Savićević, koji je tada došao na čelo „Zastave“, mudro vodio preduzeće, ali se razboleo, a na njegovo mesto je, po partijskom ključu, došao vlasnik firme za deratizaciju.Godine 2003. u jednom danu 11.000 radnika dobilo je otkaz. Radnici su demolirali automobile ministara Aleksandra Vlahovića i Božidara Đelića, a onda provalili u zgradu Skupštine grada. Bataveljić priča da se Vlahović do dolaska policije krio iza zavese u svečanoj sali.Ono što je ostalo od „Zastave“ ušlo je 2008. u strateško partnerstvo s „Fijatom“. U preduzeću sada radi oko 2.500-3.000 mahom niskokvalifikovanih radnika. Pet mesta koja morate videti Kragujevac nekad i sad
Samo za TitaCEO GRAD U CRVENOMPrilikom dolaska Tita u „Zastavu“ 1978. postavljene su crvene table s nazivima ulica, za ceo grad sašiveni su crveni radnički kačketi, a s leve i desne strane ulice kojom se provezao do ulaza u fabriku naređano je na hiljade crvenih automobila, piše u knjizi „Sve o Zastavi“.
Filip Vićentijević, studentLJUDI NE ŽIVE NEGO TAVOREU Kragujevcu se ne živi nego se tavori. Ljudi od danas do sutra gledaju samo kako da prežive i snalaze se na najrazličitije načine. Posla, nažalost, nema. Naročito ne u struci. Što se tiče populacije kojoj pripadam, studentske, oni se posle fakulteta u velikom broju slučajeva vraćaju kući i razmišljaju kako da što pre odu odavde jer nemaju perspektivu. Privreda slabo radi, a za zaposlenje vam treba veza.Nemanja Milošević, studentOD KUKANJA NEMA VAJDENe znam da li se na prste jedne ruke mogu prebrojati gradovi u kojima se živi dobro. Svuda je teško, ali se morate snaći. Nema kukanja, jer od toga nema nikakve koristi. Tražiš posao da se izboriš sa situacijom. Studenti su sigurno najugroženiji, naročito oni koji dolaze iz siromašnih sredina, kojima roditelji jedva odvajaju od usta da bi ih školovali. To je, uz veliku nezaposlenost, glavni problem Srbije.Tatjana Damjanović, dipl. EkonomistaMLADI IMAJU VELIKA OČEKIVANJAAko ste porodičan čovek, ovo je grad u kojem se može lepo živeti, jer vam je sve nadohvat ruke i sve završavate telefonom, ali je to individualan doživljaj. Kragujevac ipak ima veliki problem, a reč je o nezaposlenosti mladih. Ali oni imaju prevelika očekivanja, a premalo znanja. Ljudi čekaju da im padne s neba, a nemaju inicijativu. Za mene lično, najveći problem je nedostatak kulturnih sadržaja.Maja Rašković, fizičar i informatičarSVI SU UDARILI U KUKNJAVUSam grad kuburi s veoma loše rešenim prevozom. Mene najviše boli što pojedine istorijski važne zgrade postaju privatno vlasništvo. Najveći problem u Kragujevcu je opšta demotivisanost, kuknjava i depresija kod starijih, koji stalno govore kako se nekad živelo. Drugi problem je to što je mnogo onih koji traže posao, a mole boga da ga ne nađu. Mladi žele odmah da zaduže natprosečnu platu i kancelariju.