Foto: Printscreen/Facebook

zaboravljeni projekat

OVO JE PRETEČA SMARTA IZ SRBIJE: Mališa bio najmanji i najjeftiniji auto tog doba, čitav svet ga iščekivao, ali isprečio se RAT

Auto

Na dohvat ruke bio je posao vredan milione koji bi možda zauvek promenio modernu srpsku auto-industriju, ali su rat i sankcije učinile svoje pa je "mališa" iz Priboja ostao na svega 30 napravljenih primeraka.

Malo ko danas zna da se u Priboju početkom devedesetih spremalo malo "čudo na točkovima" napravljeno od poliestera, koje je trebalo da pokori planetu kao tada verovatno najmanji i najjeftiniji moderni automobil sa cenom od svega 3.900 nemačkih maraka.

Ovaj maleni dizelaš sa automatskim menjačem i japanskim motorom bio je namenjen gradskim uslovima eksploatacije, zakrčenim saobraćajnicama, bez dovoljno parkinga i garaža.

- Baš kad je trebalo da krenemo u proizvodnju malolitražnog automobila "poli 10", kad smo sve složili presekle su nas sankcije. Stopiran je uvoz motora i komponenti iz kooperacije. Uspeli smo da sklopimo 30 automobila i prodamo ih, cena je bila 3.900 maraka - izjavio je svojevremeno za Novosti Dragan Njemčević, rukovodilac tehničke pripreme u fabrici "Faspini" pribojskog "Poliestera".

"Poli 10" su majstori iz fabrike i kupci od milja nazvali "mališa", a rezultat je saradnje sa francuskom firmom.

- Sa francuskom firmom "Erad", iz grada Due, sklopljen je 1988. godine ugovor o proizvodnoj kooperaciji - podseća Njemčević na dane kad je u Priboju, pored čuvenih FAP-ovih kamiona, započela proizvodnja četvorotočkaša.

- Dobili smo dva "Eradova" vozila i sa njih "skinuli" kalupe za izradu delova od poliestera. Naši radnici su tamo išli na obuku, a njima smo isporučivali metalne rešetke, volane, akumulatore i druge delove, koji su im sa prevozom bili jeftiniji nego u Francuskoj - kazao je Njemčević.

Iz pribojske fabrike, poznate po specijalnim nadgradnjama na kamionima za prevoz namirnica, bilo je poručeno 200 motora, a kad su videli šta se sprema, smanjili su na probnu seriju od 30 komada. Ubrzo su u hali, koja nije imala proizvodnu traku, počeli proizvodnju - čamaca.

"Mališa" je početkom devedesetih godina prošlog veka ispunjavao sve standarde za zaštitu životne sredine. Sa redovnom proizvodnjom vozilo je trebalo, kaže Njemčević, da se prilagođava zahtevima kupaca, da menja opremu i dizajn, kao i sada već zastarelu koncepciju, što neodoljivo podseća na nemački "smart" koji je predstavljen 1998. godine.

"Poli 10" je pokretao japanski motor "kubota", snage 7,6 kilovata (10 konjskih snaga), sa prosečnom potrošnjom između 2,3 i 3 litre dizela na 100 pređenih kilometara i maksimalnom brzinom od 75 km/h. "Mališa" je bio dugačak samo 2,5 metara (isto kao i "smart"), težak samo 400 kilograma, imao je troja vrata, dva sedišta i veliki prtljažni prostor namenjen za servisne i druge korisnike.

- Sa prvim danom sankcija sve je puklo, nije bilo šanse da bilo šta stigne ni iz bivših jugoslovenskih republika. Brave i pojasevi su pravljeni u Ohridu, košuljica menjača u Makarskoj, upravljač u Nevesinju, kočnice u varaždinskom "Strojoteksu" - podseća Njemčević, pišu Novosti.

(Kurir.rs/ Novosti)

Bonus video: