"Izvinite, nismo znali da je nevidljiv": Na današnji dan oboren F117A, ovo je prvi i poslednji put na svetu da je to nekom uspelo!
Tog 27. marta 1999, četvrtog dana agresije NATO na SRJ, na zaprepašćenje celog sveta, a posebno Amerikanaca, protivvazdušna odbrana Vojske Jugoslavije oborila je ponos američkog ratnog vazduhoplovstva "nevidljivi" avion F-117A!
Ovo je bio prvi i jedini potvrđeni gubitak aviona izrađenog stelt tehnologijom, a njegovo obaranje, slobodno možemo reći - planetarni događaj, ne samo da je podiglo moral našoj vojsci i narodu već je i agresoru pokazalo da, uprkos moći i resursima, neće uspeti tako lako da sprovede svoje planove nad malom, ali ponosnom Jugoslavijom, koju su činile Srbija i Crna Gora, kažu sagovornici Kurira.
Avion F-117A "noćni jastreb" pogodio je ruskim raketnim sistemom S-125 Neva Treći divizion 250. raketne brigade VJ, kojim je komandovao, tada potpukovnik, Zoltan Dani.
- Bili smo na rezervnom položaju u rejonu sela Šimanovci. Oko 18 časova smo dobili naređenje da budemo u pripravnosti. Uključili smo radare da vidimo gde se nalaze ciljevi. Pojavilo se pet. Bili su još u daljini. Javili smo da bi bilo dobro da nam "odobre" jedan avion, koji je po putanji leta očigledno krenuo prema nama. "Ako uđe u zonu, vaš je", odgovorili su. Određena je njegova pozicija, samo sam naredio: "Lansiraj." I dve rakete su krenule! - priča Dani, pukovnik u penziji:
- Obaranje je dovelo do neverovatnog poleta, radosti i rodoljubivog osećanja. Svi su bili oduševljeni. Ljudi su nosili transparente: "Izvinite, nismo znali da je nevidljiv", kao i "Buđanovici - otpad za stelt avione"...
S druge strane, NATO se, kaže, našao u užasnom problemu. Prvo, nisu znali da je avion oboren, već su saznali iz naših medija. Potom su rekli da ne znaju iz kog razloga se srušio, navodeći da su možda u pitanju tehnički razlozi.
- Iz tehničkih razloga, naravno - otpalo mu jedno krilo - šali se Dani i dodaje da se ovaj pad odrazio i na vrednost aviona na svetskom tržištu. Kaže da su akcije kompanije "Lokhed Martin", koja ga je proizvodila, pale na berzi neverovatnom brzinom.
- Bilo je naručeno da se oko 60 aviona napravi za neke države u sastavu NATO, ali su sve narudžbe otkazane - kaže Dani i napominje da je bilo i mnogo priča da su delovi oborenog aviona završili u rukama vojnih inženjera Rusije i Kine:
- Nemoguće je pouzdano znati da li je to tačno, ali je istina da i Rusija i Kina imaju avione slične konstrukcije, s još boljim karakteristikama.
Obaranje "noćnog jastreba", koji je predstavljao vrhunac stelt tehnologije, možda je najbolji pokazatelj krilatice: "Sila boga ne moli, ali ni Bog silu ne voli", kaže za Kurir Ognjen Karanović, istoričar Centra za društvenu stabilnost.
- Pokazalo se da oficirski kadar, ali i vojnici u VJ mogu, makar u određenoj meri, da iznesu borbu protiv sile koja je napala naš narod, a koju je činilo 19 najmoćnijih zemalja na svetu. Umnogome je to podiglo moral naših oružanih snaga i naroda. U toj velikoj nesreći i zločinu koji je preduzet protiv srpskog naroda, taj čin je došao u pravi čas - kaže Karanović i dodaje da je obaranje aviona takođe pokazalo da pametna tehnologija ima svoje limite.