Šokantni podaci

Kaspersky upozorava korisnike u Srbiji: Najviše sajber napada trpi baš ova grupa

Foto: Shutterstock
Srbija se suočava sa rastom sajberpretnji, posebno prema malim i srednjim preduzećima. Napadi postaju sofisticiraniji, dok mnoge kompanije nemaju adekvatnu strategiju zaštite.

Dok globalni talas sajberpretnji obara rekorde, broj malicioznih uzoraka koje Kaspersky detektuje premašuje pola miliona dnevno. Srbija se nalazi u izazovnom periodu, sa porastom naprednih napada i sve očiglednijom ranjivošću sektora malih i srednjih preduzeća (MSP).

„Pola miliona novih uzoraka malvera dnevno nije samo statistika, to pokazuje da više ne govorimo o sporadičnim pokušajima kompromitacije, već o industrijalizovanom, masovnom procesu“, istakao je Darko Natalić, menadžer komunikacija kompanije Kaspersky za istočnu Evropu, dodajući da su napadi danas brži, pametniji i bolje prikriveni, što povećava rizik za sve organizacije.

Foto: Shutterstock

Pretnje postaju sofisticiranije

Srbija je drugoplasirana na listi zemalja sveta po broju malvera u dolaznom e-mail saobraćaju, a visoko peto mesto zauzima po učestalosti napada na osetljive industrijske sisteme. Napadi kao što su kradljivci šifri, eksploiti, bekdor i spajveri porasli su više od 100% u odnosu na prethodnu godinu.

Rade Furtula, presales menadžer za Zapadni Balkan u Kaspersky-ju, ističe da stara logika „manji broj incidenata znači bolja situacija“ više ne važi. Danas je dovoljan jedan kvalitetan napad da organizacija pretrpi dugoročne posledice, jer AI tehnologija i sofisticirane metode napada omogućavaju kriminalcima da planiraju preciznije i jeftinije napade.

Foto: Shutterstock

MSP sektor: Kičma ekonomije i laka meta

U Srbiji 99,8% organizacija pripada grupi MSP, zapošljavajući 80% radne snage. Uprkos tome što pojedinačni napadi ne donose najveću zaradu, MSP i dalje ostaju česta meta sajber kriminalaca, zbog kombinacije vrednih podataka i ograničenih resursa.

Milan Kojić, Channel menadžer za Zapadni Balkan u Kaspersky-ju, objašnjava da napadi postaju sofisticiraniji, a mnoge kompanije ne mogu da prate tempo razvoja pretnji. Ovo čini MSP sektor posebno ranjivim i naglašava potrebu za unapređenjem zaštite i edukacije zaposlenih.

Foto: Shutterstock

Problemi u pripremi i svesti

Globalno istraživanje među MSP kompanijama u Srbiji i 15 drugih zemalja pokazuje da 70% kompanija nema jasnu strategiju sajberbezbednosti, a tek 29% ima specijalizovani tim ili angažuje spoljnog partnera. Nedostatak kvalifikovanog kadra i slaba svest menadžmenta dodatno otežavaju zaštitu.

Čak 40% kompanija nije sigurno da li su trenutne mere zaštite dovoljne, dok 25% sumnja u procene rizika ponuđene od strane provajdera rešenja. Regulativa i zahtevi usklađenosti često odvlače fokus od stvarne zaštite, što naglašava potrebu za edukacijom i pristupačnijim rešenjima.

Foto: Shutterstock

2025. godina kao prelomni trenutak

Stručnjaci Kaspersky-ja ocenjuju da je domaće tržište u specifičnoj poziciji, sa jedne strane rast svesti i regulative donosi pozitivan pomak, ali brzina razvoja pretnji i ranjivost MSP sektora zahtevaju hitno jačanje odbrane.

Sajber bezbednost više nije tehničko pitanje, već pitanje opstanka“, poručuju stručnjaci. Ulaganje u zaštitu mora postati deo osnovne poslovne strategije, jer napadi svakog dana postaju napredniji i mogu ozbiljno ugroziti kontinuitet poslovanja MSP sektora.

Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i Zakonom o javnom informisanju i medijima.

BONUS VIDEO:

Kad robot čisti ulice