Foto: Printscreen YouTube @boschmobility

prekretnica na polju bezbednosti

OVAKO FUNKCIONIŠE ELEKTRONSKA KONTROLA STABILNOSTI: Mercedes prvi dobio ESP pre 28 godina, a potom postao nezamenljivi ANĐEO ČUVAR

Auto

Jedan od najznačajnijih izuma na polju bezbednosti jeste elektronska kontrola stabilnosti (ESP). Iako je ovaj "anđeo čuvar" spasao nebrojeno mnogo života, on nije svemoguć, pa se u određenim uslovima vožnje uvek savetuje maksimalni oprez vozača i poštovanje saobraćajnih propisa.

ESP je nastao u saradnji Mercedesa i Bosch kompanije, a prvi serijski automobil koji je elektronsku kontrolu stabilnosti dobio kao standardnu opremu 1995. godine je bio luksuzni kupe S 600.

Opsežni testovi pokazali su sav potencijal ovog izvanrednog sistema, a zaključak je bio da se automobil koji ima uključen ESP u kritičnim situacijama ponaša neuporedivo bolje i bezbednije.

foto: Mercedes-Benz

Evo kako radi ESP. Ovaj sistem kočenjem pojedinih točkova utiče na kretanje i zanošenje automobila. Ukoliko se dok skrećete ulevo javi zanošenje zadnjeg kraja (preupravljanje - zadnji kraj beži desno), ESP će aktivirati kočnicu na prednjem desnom točku, kako bi pokušao da ispravi kretanje automobila.

Suština je u tome da kada samo jedan točak koči, on zanosi auto, pa upravo to koristi ESP - ako se auto zanosi u jednu stranu, ESP će početi da koči jedan ili dva točka kako bi kontrirao, tj. počeo da ga zanosi u drugu stranu i tako ispravio njegovu putanju.

Ako u istoj (levoj) krivini dođe do proklizavanja "preko nosa" (podupravljanja - uđete prebrzo u krivinu, motate volan, ali auto ne sluša već proširuje željenu putanju, popularno "ispravlja krivinu"), aktiviraće se kočnica na unutrašnjem zadnjem točku.

Ovo je banalizovano objašnjenje - čitav proces je znatno komplikovaniji i odvija se munjevitom brzinom, često pre nego što vozač uopšte primeti da je bio na granici da izgubi kontrolu nad automobilom.

U obzir se uzimaju brojni parametri, a reakcija sistema se menja u deliću sekunde u zavisnosti od promene ponašanja vozila. Ponekad se, u zavisnosti od situacije, "guši" i motor kako bi se vozilo smirilo, tj. kako bi pogonski točkovi povratili trakciju. I najvažnije - upravljanje "procesom" kočenja obavlja se uz pomoć ABS-a.

(Kurir.rs/ Polovni automobili)