SVAKE GODINE U SAOBRAĆAJU POGINE 113 MLADIH U SRBIJI! Stručnjaci smatraju da jednu stvar moramo odmah da menjamo!
Foto: Kurir Jelena Ivić

CRNA STATISTIKA

SVAKE GODINE U SAOBRAĆAJU POGINE 113 MLADIH U SRBIJI! Stručnjaci smatraju da jednu stvar moramo odmah da menjamo!

Crna Hronika -

Stručnjaci smatraju da novopečeni vozači nemaju dovoljno znanja o posledicama neodgovornog ponašanja u saobraćaju, te da bi obuka u auto-školama morala da bude drugačija

Svake godine u proseku 113 mladih osoba, starosti između 15 i 30 godina, nastrada u saobraćajnim nesrećama, a naši sagovornici smatraju da, između ostalog, mladi vozači imaju premalo znanja o svim opasnostima u saobraćaju.

Kako kažu, zbog toga bi obuka u auto-školama morala da bude drugačija i ozbiljnija, a mladima bi, pre nego što sednu za volan, trebalo usaditi određeno obrazovanje i vaspitanje i predočiti im posledice neodgovornog ponašanja u saobraćaju.

auto škola
foto: Vlada Šporčić

Alkohol i droga

Direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović kaže za Kurir da je karakteristika mladih da se osećaju besmrtno, da su pod adrenalinom i da imaju želju za dokazivanjem.

damir okanović
damir okanović foto: Shutterstock, Dragana Udovičić

- Pretežno sedaju za volan pod dejstvom alkohola i narkotika ili sedaju u vozilo sa nekim za koga znaju da je pod dejstvom nečega - kaže Okanović i dodaje da se gine i zbog neprilagođene brzine.

- Generalno imamo problem što omladina ima malo znanja o saobraćaju! Mladost kao mladost, nju ne treba menjati, ali možemo uticati na njihovo celokupno obrazovanje i vaspitanje u saobraćaju - kaže Okanović.

On naglašava da je veoma teško iskoreniti navike koje su mladi pokupili od svojih ukućana - vozača.

saobraćajna nesreća
saobraćajna nesrećafoto: Mondo/Anja Konstantinović

- Imamo roditelje koji drže telefon dok voze i pretrčavaju ulicu van pešačkog, dedu koji vozi unuka s jednom rukom, i upravo to je ključni problem. Mladi su rasli uz takve vozače, pa je veoma teško sada im usaditi neki drugi model ponašanja. Vaspitanje se nosi iz kuće, pa se ne može očekivati da obuka u auto-školi koja traje dva meseca može nešto drastično da promeni - napominje Okanović i potvrđuje da je pre dve nedelje u ime Komiteta za bezbednost saobraćaja razgovarao s ljudima iz Ministarstva prosvete, te da su došli do zaključka da se moraju izvršiti određene promene u obrazovanju.

milan vujanić
milan vujanićfoto: Kurir TV

I profesor Milan Vujanić, stručnjak za bezbednost saobraćaja, smatra da se mora promeniti obuka za mlade vozače.

- Kompletan sistem treba promeniti. Naime, to polaganje vozačkog ispita u auto-školama trebalo bi da bude pod nadzorom Ministarstva prosvete, policije i saobraćaja - kaže Vujanić:

Ponašanje tokom vožnje

- Treba promeniti svest mladih. Uči se gde su migavac, kočnica, brisač, ali kandidata nismo učili šta može sve da izazove sredstvo kojim on upravlja i kako treba da se ponaša dok vozi. Treba mu reći koje su sve mogućnosti ukoliko dođe do sudara, ako nekog udari, pregazi ili ukoliko sebe napravi invalidom, uništi život sebi i drugima. Treba razviti svest o svemu tome, koje su sve moguće posledice koje može izazvati vozilo kojim oni upravljaju - kaže stručnjak za bezbednost saobraćaja.

auto škola, dec 2017
foto: Beta/Milan Obradović

Damir Okanović

Tri ključne stvari za podizanje svesti

Damir Okanović objasnio je da postoje tri ključne stvari koje bi mlade osvestile.

- Mlade treba u školama da učimo o pravilima saobraćaja, koja se sada uče na obukama u auto-školama, druga stvar je da se uči kako da se izbegne opasnost. Dok treće pravilo treba da budu veštine, koncept kako da se upravlja prvo biciklom, trotinetom, pa autom - kaže Okanović:

- Imamo lepe akcije, gostujemo u školama i mladima prezentujemo šta sve može da se desi ukoliko drže telefon dok voze, dok su pod dejstvom alkohola, zašto je važno vezati pojas. Sve ovo pokazujemo uz primere iz realnog života, čak dovodimo i ljude koji su izgubili dete u saobraćaju ili nekog ko je preživeo saobraćajku da im podignemo svest.

HRONOLOGIJA

Crni niz

* 13. novembar 2021 - Strahinja Stevanović (14) i njegova sestra od tetke Lolita Zdravković (22) nastradali su na putu za Vrbovski kod Beograda nakon što je devojka izgubila kontrolu nad vozilom i sletela u kanal

lolita i njen maloletni brat poginuli nakon što su sleteli s puta
lolita i njen maloletni brat poginuli nakon što su sleteli s putafoto: Printscreen/Instagram

* 27. decembar 2021 - Na magistralnom putu Novi Pazar - Ribariće u naselju Lukare život su izgubili prijatelji Amel Ibrahimović (21), Mithat Hamidović (23), Senad Đerlek (22) i Amar Ujkanović (21)

prijatelji od detinjstva stradali
prijatelji od detinjstva stradali foto: Privatna Arhiva

* 28. decembar 2021 - Na putu Šabac-Valjevo kod Draginje poginuli su Nemanja Aćimović (20) iz Osečine, koji je bio za volanom "pežoa 307", njegova devojka Irena Maksimović (20) i prijatelj Ognjen Pejović (21)

nemanja aćimović i njegoiva devojka irena
nemanja aćimović i njegoiva devojka irenafoto: Printscreen/Instagram

x 17. januar 2022 - Kod Vršca su poginula dvojica fudbalera, starih 19 godina. Reč je o Marijanu Mariću i Kristijanu Miošku, koji su automobilom "reno megan" s mosta sleteli u kanal Dunav-Tisa-Dunav

marijan marić i kristian mioško
marijan marić i kristian mioškofoto: evrsac, Privatna Arhiva

Činjenice

* mladi ginu zbog adrenalina, neprilagođene brzine, alkohola i droge

* saobraćaj je zvanično najveći uzrok smrtnosti mladih od 15 do 30 godina

* mladi pre sedanja za volan treba da prođu obuku, da imaju obrazovanje i temeljno vaspitanje

(Kurir.rs - B. Travica)

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track