(VIDEO) REVOLUCIONARNO OTKRIĆE: Pronađena planeta slična Zemlji! I veoma, veoma je blizu...
Foto: AP

Pomak u nauci

Naučnici su otkrili planetu sličnu Zemlji koja kruži u orbiti Proksime Kentauri, zvezde najbliže Suncu, što je potencijalno ključan korak u potrazi za odgovorom na pitanje ima li života van naše planete.

Relativna blizina planete poznate kao Proksima b naučnicima omogućuje da je detaljnije istraže i otkriju ima li atmosferu i tekuću vodu, za koje se veruje da su neophodni za razvoj i održavanje života.

Buduća istraživanja takođe bi mogla da utvrde ima li u atmosferi tragova hemijskih spojeva poput metana koji su rezultat životnih procesa, navodi se u članku objavljenom u časopisu Nature.

"Ključno pitanje našeg istraživanja bilo je utvrditi kruže li oko te zvezde planete na kojima se potencijalno mogao razviti život. Sada znamo da bar jedna planeta ima karakteristike slične Zemlji", rekao je Piter Vorden iz Evropske južne opservatorije (ESO).

Planeta koja je udaljena od Zemlje 4,2 svetlosne godine, odnosno oko 40 milijardi kilometara, najbliža je od oko 3.500 planeta koje su dosad otkrivene u drugim solarnim sistemima od 1995. godine, navodi Nature.

"Ovaj planetarni sistem bliži je od bilo kojeg drugog i zbog toga je lakše obaviti detaljno istraživanje", rekao je astronom Ansgar Reiners.

Međunarodni tim u kojem je bio 31 naučnik pronašao je planetu nakon trogodišnjeg pažljivog merenja sićušnih pomaka u boji svetlosti koja dolazi s njene matične zvezde Proksime Kentauri, malene blede zvezde iz sistema Alfa Kentauri, prenosi Rojters.

Pomaci su izazvani gravitacionim delovanjem planete koja ima otprilike 1,3 mase Zemlje.

Proxima b napravi krug oko svoje zvezde za samo 11 dana, u poređenju sa Zemljinim ciklusom od 365 dana.To znači da je ta planeta puno bliža svojoj matičnoj zvezdi od Zemlje. Ali Proksima Kentauri je puno manja i manje sjajna od Sunca, pa je orbita planete Proksima b na pravoj udaljenosti kako bi se na njemu mogla održati tekuća voda.

Ipak, naučnici nisu sigurni može li se život razviti na planetama koje kruže oko zvezda klase crvenih patuljaka, poput Proksime Kentaur, jer se pretpostavlja da su takve planete na meti snažne radijacije. Magnetno polje i atmosfera mogli bi zaštititi potencijalni život od tako snažne radijacije, ali zasad nije poznato ima li Proksima b ijedno od toga.

Do otkrića Proksime b, najbliža otkrivena planeta slična Zemlji kružila je oko zvezde poznate pod imenom Volf 1061, udaljene oko 14 svetlosnih godina.

(24sata.hr)